A lakosság nagy többsége támogatja a kamionok útdíjának bevezetését

A magyar lakosság kétharmada szerint a nehéz tehergépkocsikra jelentős mértékű útdíjat kell kivetni. A Szonda Ipsos idén júniusban végzett közvélemény-kutatása szerint az embereknek mindössze 5 százaléka veti el az útdíj bevezetésének tervét. Ez a felmérés – amely során személyes megkérdezéssel 1000 magyar felnőtt véleményét tudakolták meg – megismételte a 2006-i közvélemény-kutatás kérdéseit.

Az eredmény igen nagymértékű társadalmi egyetértést mutatott a következőkben: a vasúti áruszállítás környezetkímélőbb a kamionoknál, az utakat elsősorban a nehéz tehergépkocsik rongálják, a tehergépkocsikra esetleg kivetett útdíjakat az utak javítására kell felhasználni, valamint a kamionok súlyosan szennyezik a környezetet. Ez a vélemény lényegében nem változott a két felmérés közötti időszakban – a 100 pontos skálán 2006-ban 82-88 pontos volt, 2010-ben pedig 85-87 pontos a lakosság egyetértését szemléltető számított mutatószám.

A korábbinál jobban támogatják viszont azt a javaslatot, hogy a nehéz tehergépjárművekre nagymértékű úthasználati díjat kell kivetni – míg 2006-ban 67 pontos egyetértés volt tapasztalható, 2010-ben már 73 pontos. A díj kivetésének lehetőségét négy évvel ezelőtt a lakosság 10 százaléka utasította el teljes mértékben, idén pedig mindössze 5 százalékuk. Számottevően nőtt az egyetértés abban is, hogy a kivetett díjakból befolyó összegeket a vasúthálózat fejlesztésére kellene használni (2006-ban 59 pont, 2010-ben 67 pont), és a korábbinál is jóval kevésbé gondolják az emberek, hogy a nehéz tehergépkocsik üzemeltetői megfizetik a járműveik által okozott károkat (2006-ban 33 pont, 2010-ben 20 pont).

A kutatás a Levegő Munkacsoport megbízásából az Európai Éghajlatvédelmi Alapítvány (European Climate Foundation) támogatásával készült.

A közvélemény-kutatások részletes ismertetése itt található.

Hírfigyelő