Kormányzati Aktafutam
Hivatali iratszállítás kerékpárral: olcsó, gyors és környezetbarát!
A Magyar Kerékpárosklub által szervezett Kormányzati Aktafutam végeredménye igazolta, hogy a kerékpár a leggyorsabb, legolcsóbb, emellett a leginkább környezetbarát eszköz a hivatali iratszállításhoz Budapesten. Az 5 különböző útvonalat bejáró háromfős – egy autósból, egy kerékpárosból és egy gyalogosból álló – csapatok mindegyikében a kerékpáros versenyző bizonyult a leggyorsabbnak. A versenyt követően elvégzett számításokból egyértelműen kiderült, hogy a kerékpárral történő hivatalok közötti kézbesítés és iratszállítás alkalmazásával havi több százezer forintot és több tonna széndioxid kibocsátását takaríthatnák meg a hivatalok.
A Magyar Kerékpárosklub mellett a Levegő Munkacsoport, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium miniszteri titkárságának, valamint a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ csapata vett részt a ma délelőtt rendezett versenyen. A háromfős csapatok mindegyikében egy autós, egy kerékpáros és egy gyalogos mérkőzött meg egymással. A csapatok az érintett intézmények portáin a „Bringázz a munkába!” kampány plakátját és matricáját adták át ajándékba.
A Kormányzati Aktafutam végeredménye
|
Gyalog+ BKV |
Kerékpár |
Autó |
Benzinköltség |
CO2 |
1. útvonal (2.4 km)
|
21 perc |
20 perc |
23 perc |
100 Ft |
890 g |
2. útvonal (5.8 km)
|
40 perc |
19 perc |
34 perc (taxival: 26 perc) |
250 Ft |
2160 g |
3. útvonal (5.1 km)
|
38 perc |
28 perc |
70 perc |
215 Ft |
1898 g |
4. útvonal (4.6 km)
|
43 perc |
19 perc |
37 perc |
194 Ft |
1712 g |
5. útvonal (2.4 km) |
- |
20 perc |
25 perc |
100 Ft |
890 g |
A Nemzeti Erőforrás Minisztériumból a miniszteri titkárság dolgozói vettek részt a futamon. A miniszter sofőrje autóval, titkára pedig öltönyben, kerékpárral tette meg a 2,4 km hosszú utat a minisztérium négy épülete között. A fontos iratok átszállítása egyik miniszteri épületből a másikba mindennapi, rendszeres rutinfeladatnak számít. A kerékpáros versenyző 20 perc alatt, míg az autós 25 perc alatt ért célba.
A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ munkatársai a Lövőház utcából a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Akadémia utcai épületének érintésével érkeztek meg a Parlamenthez. A leggyorsabb a kerékpáros volt, aki 19 perc alatt tette meg a távot, míg autóval 37 perc, gyalogosan, illetve a tömegközlekedést használva 43 perc kellett annak teljesítéséhez.
A Levegő Munkacsoport csapata a leghosszabb utat választotta, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból indultak, majd a Nemzeti Erőforrás Minisztérium érintésével a Környezetvédelmi Államtitkárságra mentek, így kétszer kellett átkelniük a Dunán, mire elérték a Parlamentet. Csapatukból a kerékpáros bizonyult a leggyorsabbnak, aki az egész mezőnyt megelőzve elsőként ért célba. A Levegő Munkacsoport csapata egy taxit is indított, amely a többi autót megelőzve másodikként teljesítette a távot. (Ennek fő oka, hogy a taxinak nem kellett külön parkolóhelyet keresnie, míg az egy fővel közlekedő autóknál elkerülhetetlen volt a parkolóhely keresése és az autó lezárása.) A versenyző autók között kakukktojás volt légszennyezéstől mentes elektromos autójuk, mely harmadikként ért célba.
A Magyar Kerékpárosklub két csapatában is a kerékpáros csapattag győzött. A Nemzetgazdasági Minisztériumból induló csoport Budán a Külügyminisztériumot és a Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetvédelmi Államtitkárságát érintette, majd a Vidékfejlesztési Minisztériumból érkezett a Parlamenthez. A kerékpárosnak mindössze 28 perc, a gyalogosnak 38 perc, míg a gépkocsivezetőnek több mint 70 perc kellett a feladat teljesítéséhez.
A kísérlet egyértelművé tette, hogy a gépkocsival történő hivatali ügyintézés és iratszállítás lassú amellett, hogy drága és környezetszennyező is. Az iratok kerékpárral történő szállítása esetén a hivatalok jelentős pénzt és időt spórolhatnának meg, emellett évente több tonna széndioxid-kibocsátástól is megkímélnék a légkört.
Csapatok és útvonalak:
1. Magyar Kerékpárosklub: Külügyminisztérium (1027 Budapest, Bem rakpart 47.) – Nemzetgazdasági Minisztérium (1055 Budapest, Honvéd u. 13-15.) – Vidékfejlesztési Misztérium (1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 11.) – Parlament (Kossuth tér, parkoló az Alkotmány utca felől) (2.4 km)
2. Levegő Munkacsoport: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (1054 Budapest, Akadémia u. 3.) – Nemzeti Erőforrás Minisztérium (1051 Budapest, Arany János utca 6-8.) – Belügyminisztérium (Budapest, Nádor u. 2.) – Vidékfejlesztési Minisztérium – Környezetvédelmi Államtitkárság (1011 Budapest, Fő utca 44-50.) – Parlament (5.8 km)
3. Magyar Kerékpárosklub: Nemzetgazdasági Minisztérium – Külügyminisztérium – Vidékfejlesztési Minisztérium – Környezetvédelmi Államtitkárság – Vidékfejlesztési Minisztérium – Parlament (5.1 km)
4. Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ: Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (Budapest, Lövőház utca 39.) – Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – Parlament (4.6 km)
5. Nemzeti Erőforrás Minisztérium: Nemzeti Erőforrás Minisztérium – NEFMI Egészségügyi Államtitkárság (1051 Budapest, Arany János u. 6-8.) – NEFMI Kultúráért Felelős Államtitkárság (1055 Budapest, Szalay u. 10-14.) – NEFMI Sportért Felelős Államtitkárság (1054 Budapest, Hold u. 1.) – Parlament (2.4 km)
Letölthető képek: http://picasaweb.google.hu/106935904379370009791
További információ: Myat Kornél, 20/245-87-71 (Magyar Kerékpárosklub)
1136 Budapest, Hegedűs Gyula u.23.
06/1-789-5808
e-mail: info@kerekparosklub.hu