Szennyező külföldi buszok a korszerű hazaiak helyett?

A BKV újabb tervezett autóbusz-beszerzései nem szolgálják a környezet védelmét, a munkahely-teremtést, a nagy hagyományú hazai buszgyártás fellendítését. Mindezeket a célokat meghirdette a kormány, azonban ehhez nem biztosította a szükséges forrásokat sem az Új Széchenyi Tervben, sem más módon – szögezi le a Levegő Munkacsoport Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszternek írt levelében. A BKV ezért kényszerül súlyosan környezetszennyező használt buszok vásárlására.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmánya szerint Magyarország a részecskeszennyezés (PM10) tekintetében az egyik legrosszabb helyet foglalja el Európában: ezen ok miatt nálunk évente 16 ezer ember hal meg idő előtt, a megbetegedések száma pedig meghaladja az egymilliót. A PM10 elsődleges forrása a közlekedés, ezen belül is főként a dízel üzemű járművek. Az emberek egészségének számottevő javulását eredményezné, ha a korszerű környezetvédelmi követelményeknek megfelelő buszok közlekednének útjainkon. Előállításukra képes lenne a hazai járműipar, ha megkapná a kormánytól a szükséges támogatást.
Miért nem csoportosítanak át forrásokat a hazai buszgyártás fellendítésére, miközben az Új Széchenyi Terv ennek fontosságát hangsúlyozza? Miért nem fogadják el a Levegő Munkacsoport konkrét javaslatait a forrásteremtésre? Meddig veszélyeztetik emberek százezreinek az egészségét, életét a szennyezett levegővel, miközben van megoldás ennek elkerülésére (és ez a megoldás a magyar gazdaságnak és foglalkoztatásnak is előnyös lenne)? Ezekre a kérdésekre várja Fellegi Tamás miniszter mielőbbi válaszát a Levegő Munkacsoport és minden bizonnyal a széles közvélemény is.

Hírfigyelő