Hárommillióval olcsóbban lehet luxusautót venni jövőre
Az országgyűlés jelentősen csökkentette a gépjárművek regisztrációs adóját. Leginkább a luxusautók vásárlói járnak jól: például a legnagyobb teljesítményű kategóriába tartozó autók adója csaknem hárommillió forinttal lesz kevesebb.
A Levegő Munkacsoport még az adótörvény végszavazása előtt levelet írt Matolcsy György nemzetgazdasági miniszternek, kérve a javaslat visszavonását. A civil szervezet rámutatott: rendkívül visszás, hogy a kormány épp akkor támogatja a nagy teljesítményű új autók beszerzését – amelyeket jellemzően a jó anyagi helyzetben lévők vásárolnak –, amikor csökkenti a szociális, egészségügyi, oktatási és egyéb fontos társadalmi kiadásokat. Az intézkedés azért is megdöbbentő, mert a kormány kinyilvánított célja a hazai termékek előnyben részesítése, a nagy teljesítményű autók viszont szinte kivétel nélkül importból származnak.
A nagy teljesítményű autóknak az átlagosnál sokkal magasabb a szén-dioxid-kibocsátása, így a regisztrációs adó csökkentése ellentétes az Európai Unió éghajlatvédelmi céljaival is. Az intézkedés csökkenti az államháztartási bevételeket, miközben a kormány komoly erőfeszítéseket tesz a költségvetési hiány és az államadósság, mérséklésére. Míg 2010-ben mintegy 30 milliárd forint bevétel keletkezett a regisztrációs adóból, 2012-re mindössze 14 milliárd forintot irányoztak elő. A 16 milliárd forintos különbség épp annyi, mint amennyit 2012-ben a kormány elvon a tömegközlekedés támogatásából.
Az adócsökkentés fő indoka az volt, hogy így már nem éri majd meg a luxusautókat külföldön regisztráltatni. Ez az indok azonban álságos, hiszen épp most szigorították – nagyon helyesen – a külföldi rendszámú autók magyarországi használatát: ilyen autót Magyarországon élő magánszemély csak egy napig használhat törvényesen! Számos uniós ország van, ahol magas a regisztrációs adó, az autósok mégsem külföldön jegyeztetik be a járművüket. Dániában például a regisztrációs adó 212 százalékos (azaz, ha valaki vesz egy autót, még kétszer ki kell fizetnie annak az árát adóként), viszont a szabályok és az ellenőrzés olyan szigorú, hogy gyakorlatilag senkinek nem jut eszébe külföldön nyilvántartásba vétetni az autóját.
2009-ben jelentősen mérsékelték a luxusautók cégautóadóját. A Levegő Munkacsoport akkor is tiltakozott az intézkedés ellen. Sajnálatos, hogy a mostani országgyűlés tovább rontott a helyzeten.