Gyorsbusz a XXI. században

Június végén találkoztak Budapesten a fenntartható közlekedés elkötelezett hívei a New York-i székhelyű Közlekedés- és Fejlesztéspolitikai Intézet (Institute for Transport and Development Policy) éves konferenciáján, hogy bemutassák egymásnak eredményeiket és megvitassák, mit lehet máshol is hasznosítani belőlük. A résztvevők a gyakorlatban is kipróbálták a Combinót, hogy értékelni tudják a teljesítményét.

Budapest - Combino
Budapest - Combino

Kis csoportokban villamosoztak a konferencia résztvevői a rekkenő hőségben, hogy kipróbálják a gyakorlatban a XXI. századi gyorsbuszjáratok minősítésére kidolgozott pontrendszert, a BRT Standard 1.0-t. A mi csoportunk vezetője, Aimée Gauthier várostervező (ITDP) miután kezünkbe nyomta az értékelő lapot, megkérdezte milyen eredményt várunk a hatos-négyes villamos pontozásától. Szerényen nem az aranyra, hanem az ezüstre tippeltem. Sajnos tévedtem, de legalább a bronz fokozatot több értékelőnél sikerült elérnie a Combinónak. (Arany legalább 85, ezüst 70-84 és bronz 50-69 az elérhető 100 pontból.) Nálam, mint az értékelő táblázatból látható, azt sem, de a 42 pontos minimumot hozta, tehát nevezhető BRT-nek.

Thaiföld, Bangkok
Thaiföld, Bangkok

Kétségtelen, hogy a BRT Standard 1.0 értékelés a gyorsbuszokra van kitalálva, és ezért néhány szempontban a kötött pályás rendszerek eleve hátrányban vannak, de ha a négyes-hatos jó lenne a szolgáltatásban, az utasok kényelmének, elégedettségének biztosításában, el tudná érni az ezüst fokozatot.

Öt kategóriába sorolt kérdésekre válaszolva kell vizsgálni a szolgáltatási szintet, az infrastruktúra felszereltségét és állapotát, a megállók védettségét és minőségét, az utasok tájékoztatását és a BRT hálózat integrációját a többi tömegközlekedési vagy más környezetbarát közlekedési hálózattal. Beépítettek a BRT Standard 1.0 kidolgozói egy pontlevonási lehetőséget is a napi működés hiányosságainak számbavételére.

Kolumbia, Bogota
Kolumbia, Bogota

Mint látható, a budapesti hatos-négyes és a hetes buszcsalád meglehetősen gyengén teljesít mind kényelem, mind az utasok kiszolgálásának minősége szempontjából. Pedig a megállókat lehetne karbantartani, a buszsávokat lehetne a mainál sokkal inkább elkülöníteni a többi forgalomtól – és persze lehetne javítani az emisszión is (például részecskeszűrő fölszerelésével a buszokra).

Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse

Eredmények a hatos-négyes villamosra és a hetes buszcsaládra

Szempont angolul Szempont magyarul Négyes- hatos villamos Hetes busz-család Megjegyzés
Service planning – Szolgáltatási szint
Off-board fare collection Jegyellenőrzés felszállás előtt 0 0
Multiple routes Elágazó vonalak 4 4
Peak frequency Gyakoriság csúcsidőben 3 4 Olyan megállóban, ahol mindegyik viszonylat megáll
Off-peak frequency Gyakoriság csúcsidőn kívül 2 2 Olyan megállóban, ahol mindegyik viszonylat megáll
Express, limited, and local services

Expressz-, gyors- és betétjáratok

0 2
Control center Irányítóközpont van-e és milyen 1 1 Akkor két pont, ha minden jármű útját GPS-szel figyelik, és azonnal be tudnak avatkozni ha kell.
Located in top ten corridors A város tíz legfontosabb közlekedési folyosójának egyikén működik-e 2 2
Hours of operations A nap és a hét mely részében működik 2 1
Multi-corridor network Egy- vagy több folyosós-e a hálózat 2 2 Ha a hannoveri villamosokkal üzemelő vonalakat is LRT-nek gondoljuk.
Részösszeg 14 18
Infrastructure – Infrastruktúra
Busway alignment A járat sávjának helye az úton 0 0 Egy pontos az a vonal, amelyiknek a sávja az út szélén van és parkolósáv választja el a másfajta forgalomtól.
Segregated right-of-way Mennyire védett az útvonal (a buszsáv) 7 2 A két ponthoz jelzés kell az útvonal hosszának legalább 40 százalékán, az egy ponthoz pedig a sáv eltérő színe vagy a kamerás ellenőrzés. A hét pont kritériumai pedig: útjelzés és színezés és/vagy teljes elválasztás az útvonal hosszának legalább 90 százalékán.
Intersection treatments A kereszteződések kezelése 2 0
Passing lanes at stations Kikerülésre szolgáló sávkettőzés a megállókban 0 2 Ilyen van például az Astoriánál.
Minimizing bus emissions A buszpark mennyire kormoz 4 0 A buszok nem teljesítik az EURO III szintet.
Stations set back from intersections A megállók úgy vannak elhelyezve, hogy a lehető leggyorsabban át tudjon jutni a jármű a kereszteződéseken 3 3
Center stations A peronok jó része középen van 2 0
Pavement quality Az útburkolat minősége 0 0 Az utak nem bírják még 15 évig
Részösszeg 18 7
Station design and station-bus interface –
A megállók és a buszbeállók minősége
Platform-level boarding A járdasziget egy szinten van a jármű padlójával az ajtónál 6 3
Safe and comfortable stations Biztonságos és kényelmes megállók 1 1
Number of doors on bus Ajtók száma a buszon 3 3
Docking bays and sub-stops Öböl és külön hely minden járatnak a megállókban 0 0
Sliding doors in BRT stations Csak a busz megállása után nyitódó védőajtó a peronon 0 0
Részösszeg 10 7
Quality of service and passenger information systems – A szolgáltatás és az utastájékoztatás minősége
Branding Mennyire lehet ráismerni a járművekre 1 1
Passenger information Utastájékoztatás minősége 1 1
Részösszeg 2 2
Integration and access – Integráció és megközelíthetőség
Universal access Megközelíthetőség a fogyatékkal élők által 1 1
Integration with other public transport Integráció a többi tömegközlekedési vonallal 2 2
Pedestrian access Gyalogosok fogadása 2 2
Secure bicycle parking Biztonságos kerékpárparkoló 0 0
Bicycle lanes Kerékpárutak 0 0 Akkor 2 pont, ha végig a vonal mentén van bicikliút
Bicycle-sharing integration Kerékpár-kölcsönző 0 0
Részösszeg 5 5
TOTAL 49 39
Point Deductions – Pontlevonás
Low commercial speeds: minimum average commercial speed below 13 kph (8 mph) -10 Lassúság: az átlagos sebesség nem éri el a 13, illetve a 10 km/h-t 0 0
Peak passengers per hour per direction (pphpd) below 1,000 A csúcsidejű szállítási kapacitás legfeljebb 1000 utas irányonként 0 0
Lack of enforcement of right-of-way A buszsávot a hatóság nem védi eléggé kerékpárostól, gyalogostól, autótól -1 -3
Significant gap between bus floor and station platform Lényeges távolság a megálló jármű és a megálló között 0 -2
Station encroaches on sidewalk or busway Az állomás nem különálló, vagy a járda vagy a buszsáv része 0 -1
Overcrowding Zsúfoltság -3 -3
Poorly-maintained buses and stations Gyengén karbantartott járművek és megállók -3 -3
Distances between stations too long or too short A megállók túl közel vagy túl messze vannak egymástól 0 0
Levonás összesen -7 -12
Értékelés 42 27
USA, Las Vegas
USA, Las Vegas

BRT a világban

Gyorsbusz alatt az útja jelentős részében a többi forgalomtól jól elválasztott buszsávon haladó, esetenként több tíz kilométeres vonalakból álló buszhálózatot értünk. Az első ilyen rendszer az 1974-ben indult Rede Integrada de Transporte (Integrált Közlekedési Hálózat, röviden RIT) a brazíliai Curitibában 1974-ben. A bogotai TransMilenio 2000-ben, a eugene-springfieldi (Oregon állam) BRT 2007-ben nyílt meg. Az ITDP fennállása óta dolgozik a BRT népszerűsítésén Amerikában és a világ más részein. Irodái oroszlánrészt vállaltak például a kínai Kuangcsou, az indiai Ahmedabad Mexikóváros, a tanzániai Dar es Salaam gyorsbuszhálózatának tervezésében és beindításában. Egy 2011-ben megjelent ITDP-közlemény szerint csak a kuangcsoui BRT beindulásával évi 86 000 tonnával csökkent az ottani széndioxid-kibocsátás.

Hírfigyelő