Ahol van díjköteles út, ott sok helyen zsúfolt a többi
Leterelődés – ez a magyar szakszó arra, amikor egy gépkocsi a jobb, gyorsabb, biztonságosabb útról letér egy vele nagyjából párhuzamosan haladó keskenyebbre, lassabbra, kanyargósabbra és persze veszélyesebbre. A letérésnek egyetlen komoly célja szokott lenni, a spórolás. A következményeit viszont – elsősorban – az arrafelé lakók szenvedik meg. Egyik fő ellenszere a minden úton fizetendő útdíj.
Dovernél kompra szállunk négy tengelyes kamionunkkal. Úti célunk Marseille. Amíg a komp átkel a csatornán, megtervezhetjük az utat. A http://www.autoroutes.fr/en/routes.htm honlapon először a Michelin által ajánlott útvonalat keressük meg:
A megteendő távolság 1073,3 km, ebből 1062,6 km megtehető autópályán. A menetidő 10 óra 17 perc. A költség összesen 361,9 euró, ebből az autópályán 261,3 eurót kell fizetni, az üzemanyagért 100,6 eurót (ez nyilván becslés, a valódi költség függ a jármű korától, típusától stb.). Minden megegyezik a leggyorsabb útvonalopció által kiadott eredménnyel. Húzós, de van még keresési lehetőség, nézzük a gazdaságosat! Spórolással hosszabb az út, eltart 18 óra hét percig is, viszont csak 651,7 km benne a fizetős autópálya. Üzemanyagra kicsit többet, 112,95, autópályadíjra viszont a fele körül, 133,8 eurót kell költeni a gazdaságos útvonalon. Míg Calais-ba érünk, van időnk megfontolni, a pénz vagy az idő a fontosabb.
Lehet, hogy nem pont Calais és Dover között, de hogy vannak helyek a francia utakon bőven, ahol a kamionosok jó része választja a nem fizetős útvonalat, arra kőkemény bizonyítékunk van. Az, hogy 2013-ban fizetőssé válik Franciaországban az eddig ingyen használható utakból 15 000 kilométernyi a kamionok számára. (Mégpedig úgy, hogy drágább legyen ezeken autózni, mint autópályán!)
Leterelődéssel a spórolás kizárólag akkor valósítható meg, ha azon az úton, amelyikre letér az autó, kevesebbet kell fizetnie, mint a másikon. 2004-ben, amikor Ausztriában bevezették az autópályákon a kamionok kilométer-arányos útdíját, érdekes jelenségre figyeltek föl a közlekedésszervezők. A kilométer-arányosan fizetős A2 autópályán érzékelhetően kisebb forgalmat mértek, mint korábban. Nem kellett sokáig keresni a jelenség magyarázatát. A magyar 86-os úton ugyanis ugrásszerűen megemelkedett a kamionforgalom. Azon ugyanis ingyen lehetett haladni. Most már nem ingyenes, bevonták a matricaköteles hálózatba, de még mindig elég olcsó ahhoz, hogy szinte tele legyen kamionnal. Az út mellett lakók nagy szomorúságára.
Csehországban 2007 óta kell a nehéz tehergépkocsik után kilométer-arányos autópályadíjat fizetni. Alighogy felállt a rendszer, és megkezdődött az útdíjkivetés, ugrásszerűen megnőtt az alsóbb rendű utakon a forgalom. Bonyolítja a helyzetet, hogy az autópályák állami, a többi országutak viszont regionális tulajdonban vannak. Már 2007-ben fölmerült – erről egy előadáson is szó volt Budapesten a hazai útdíjbevezetés jegyében megtartott konferencián –, hogy az akkor indult elektronikus útdíjkivető rendszert kiegészítik a kisebb utakon is használható megoldással. Ez azt jelentette volna, hogy a Kapsch külső megfigyelős DSRC rendszere mellé beindítanak egy GNSS rendszert is. Az ugyanis egyszerűen megoldható, hogy a megtett utat a gépkocsiban figyelő és az útdíjat kiszámoló műholdvevős fedélzeti egységet DSRC hálózatban is használni lehessen útdíjfizetésre. A Toll 2 GO pontosan ilyen, a németországi autópályák használatához való fedélzeti egységgel felszerelt tehergépkocsiknak nem kell külön egység, hogy fizetni tudják az útdíjat az osztrák autópályákon is. De Csehországra visszatérve, a regionális utakon immáron öt éve képtelen az állam – és a régiók – megteremteni az útdíjszedést. Ezért aztán a leterelődő tehergépkocsik rendesen megkeserítik sok város, falu lakóinak az életét.
Hallottunk jelentős leterelődésről Portugáliában és Szlovákiában, valamint a Mátrában is. A Mátrában főként útban Salgótarján felé szoktak kamionok alsóbbrendű utakra tévedni, hogy kikerüljék a matricaköteles útszakaszt.
A Levegő Munkacsoport több mint két évtizede képviseli következetesen az álláspontját, miszerint mindenütt fizessenek a kamionok, ahol szennyezik a levegőt, ahol zajt csapnak, ahol rongálják az utakat. A honlapok, útvonalkeresők által is támogatott leterelődés jelensége mindenütt tapasztalható, ahol autópályán haladni drágább mint kisebb utakon – ez pedig megerősíti a Levegő Munkacsoport régóta hangoztatott kijelentését, miszerint útdíjat pedig minden úton szedni kell.
Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse