A részecskeszennyezésről tárgyalt az országgyűlési bizottság
A súlyosan egészségkárosító részecskeszennyezés (PM10) csökkentési programjának előrehaladásáról tárgyalt ma az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága. A válság hatására nemhogy nem csökkent, hanem még nőtt is a Magyarországon évente 16 ezer idő előtti elhalálozást okozó szennyezés koncentrációja a levegőben. Ennek oka részben az, hogy sok háztartásban a drága földgáz helyett rossz minőségű fűtőanyagokat égetnek, részben pedig az, hogy késlekednek a közlekedéssel kapcsolatos lépések megtételével Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke hozzászólásában hangsúlyozta, hogy a kormányprogramot kiemelkedően jónak tartják, ugyanakkor aggodalommal látják, hogy a végrehajtása lassan halad. A képviselők egyhangúan arról döntöttek, hogy a közeljövőben hosszabb időkeretben ismét napirendre tűzik a PM10-csökkentési program megvalósulásának vitáját.
A súlyosan egészségkárosító részecskeszennyezés (PM10) csökkentési lehetőségeiről tárgyalt mai ülésen az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága abból az alkalomból, hogy egy évvel ezelőtt fogadta el a kormány az ezen célt szolgáló intézkedési programot.
A PM10 olyan apró részecske, amely főleg a közlekedésből és a fűtésből származik. A PM10-szennyezés miatt Magyarországon évente mintegy 16 000 ember hal meg idő előtt és több mint 10 millió napot töltenek el betegen.
Jávor Benedek, bizottság elnöke bevezetésként elmondta: az országgyűlési képviselők azt szeretnék megtudni, mit sikerült eddig megvalósítani a programból, és mi várható az elkövetkező időszakban.
A Vidékfejlesztési Minisztérium képviseletében Dobi Bálint arról számolt be, hogy az elmúlt három évben sajnos növekedett a részecskeszennyezés, ami elsősorban annak a következménye, hogy a gazdasági nehézségek miatt a lakosság sok helyen a gáztüzelésről áttért a szénnel, fával történő fűtésre. 2011-ben a PM10 koncentrációja minden mérőállomáson túllépte az egészségügyi határértéket, és az állomások 80 százalékánál jogszabályok által megengedett 35 napnál is több alkalommal történt túllépés. A kormányprogram intézkedései között szerepel a tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetése, amely a tervek szerint 2013 júliusában meg is valósul. Uniós támogatással épülnek olyan logisztikai központok, amelyek révén csökkenthető az áruszállítás okozta légszennyezés. Útmutatót készítettek az önkormányzatok részére olyan, sok országban már bevált városi övezetek kialakítására, amelybe csak az alacsony kibocsátású járművek hajthatnak be. Tanulmányt készítettek a gépjárművek környezetvédelmi besorolása módosításának, valamint a gépjárműadó és a regisztrációs adó további környezetvédelmi szempontú differenciálásának lehetőségeiről is. Ajánlást állítottak össze munkahelyi közlekedési tervek elkészítésére. Honlapot hoztak létre az ökovezetési eljárások megismertetésére, mivel ennek a módszernek alkalmazásával akár 15-20 százalék üzemanyag-megtakarítás, és így kibocsátáscsökkentés érhető el. Dolgoznak az autóbusz-korszerűsítési programon is. Dobi Bálint elmondta, hogy továbbra is folyik az uniós jogsértési eljárás Magyarország ellen határértéket meghaladó PM10-szennyezés miatt.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke hozzászólásában hangsúlyozta, hogy a kormányprogramot kiemelkedően jónak tartják, ugyanakkor aggodalommal látják, hogy a végrehajtása lassan halad. Üdvözlik a tehergépkocsik útdíjának bevezetését, viszont elhibázottnak tartják azt, hogy nem kellene útdíjat fizetni az alacsonyabbrendű úthálózaton. Sok külföldi példa bizonyítja ugyanis, hogy emiatt a teherautók egy része leterelődik ezekre az utakra, éppen a településeken belül növelve a környezetszennyezést. A civil szervezet nemcsak környezetvédelmi, de gazdasági szempontból is elhibázottnak tartja, hogy az állam megszüntette a kamionok vasúti szállítása, a RoLa támogatását. Lukács András sürgette a világ több városában már bevált nulla emissziós buszok beszerzését – annál is inkább, mert ezekre 85 százalékos uniós támogatás kapható. Súlyos gondként említette, hogy a háztartásokban sokszor illegális égetés folyik, műanyaggal és egyéb hulladékkal fűtenek, és emiatt halálosan mérgező vegyületek kerülnek a levegőbe. A Levegő Munkacsoport részletes programot dolgozott ki ennek a szennyezésnek a csökkentésére, amelyet eljuttatott a környezetvédelmi tárca részére.
A képviselők között vita alakult ki, hogy az intézkedési program mennyire halad előre. A közlekedés esetében különösen sok olyan terület került szóba, ahol nehézkesen folyik a kormányprogram megvalósítása
A képviselők egyhangúan arról döntöttek, hogy tekintettel a téma fontosságára a közeljövőben hosszabb időkeretben ismét napirendre tűzik a PM10-csökkentési program végrehajtásának témáját.
A Tiszta Levegő Projektet
az Európai Bizottság támogatja
a LIFE+ keretében.