Fizetős M0-s? Kész ráfizetés!

Elhibázott az M0-s egyes szakaszai és a fővárosi autópálya-bevezetők díjasításának terve. Ezeknek az utaknak a bevonása az útdíjfizetési rendszerbe jelentősen növelné a forgalmat az alsóbbrendű utakon, jelentősen súlyosbítva a környezet szennyezését – írta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek a Levegő Munkacsoport.

Az M0-snak és az autópályák bevezető szakaszainak fontos szerepük van a belső utak tehermentesítésében Budapesten és sok környező településen. A díjasítás következtében viszont a gépjárművek egy része átterelődne a belső utakra, ami a légszennyezés számottevő növekedésével járna a lakott területeken. Továbbá ezeken az utakon a jelenleginél jóval több dugó alakulna ki. Márpedig dugóban a legnagyobb a levegőszennyezés. A betegek kezelése, a kieső munkaidő, a dugók okozta károk költsége minden bizonnyal jóval nagyobb lenne, mint a díjbevétel az újonnan díjasított útszakaszokon.

Lehetséges más, sokkal inkább jövőbe mutató módja is az útdíjból származó bevételek növelésének. A Levegő Munkacsoport a közúti fuvarozói szervezetekkel egyetértésben azt javasolja, hogy a tehergépkocsik útdíját a mainál jóval erősebben differenciálják a járművek károsanyag-kibocsátási besorolása alapján.

A Levegő Munkacsoport azt kéri, hogy az emberek százezreit érintő döntések meghozatala előtt a kormány készíttessen átfogó elemzést a várható hatásokról, azt hozza nyilvánosságra, és kérje ki az érintettek véleményét a tervezett intézkedésről.

 
A Varga Mihálynak írt levél itt olvasható.

Hírfigyelő