Kell a Déli a környezetbarát közlekedéshez
Érdemi érvekkel nem indokolta a Déli pályaudvar bezárásának tervét a kormány. Elképesztő, hogy mindenfajta közlekedéspolitikai illeszkedés nélkül, pusztán hirtelen ötletektől vezérelve egyáltalán felmerülhet ilyen elképzelés. Szívesebben látnánk a rombolási ötletelések helyett pozitív fejleményeket a közösségi közlekedés érdemi, aktuális kérdéseivel kapcsolatban, amilyen például az ütemes menetrend kiterjesztése az egész személyszállítási rendszerre, a közös tarifa megvalósítása vagy éppen a kedvezményrendszer gyökeres átalakítása.
A Déli pályaudvar jelenleg Magyarország egyik legforgalmasabb vasútállomása, mely az elővárosi mellett komoly távolsági forgalmat is lebonyolít. A városközponthoz közeli elhelyezkedése miatt még a városon belüli utazásokban is van jelentősége. Ha a Déli megszűnik, Érdről, Nagytétényből, illetve valamennyi érintett vasútvonal felől jelentősen romlik számos csomópont elérhetősége: a Széll Kálmán tér, a Batthyány tér vagy a Kossuth tér megközelítése 10-12 perccel, a hűvösvölgyi villamos vonalán vagy az Óbudán lévő csomópontok elérési ideje pedig még ennél is nagyobb mértékben nőne. S akkor a többlet átszállásokról és a Budapestről induló utazásokról még nem is szóltunk.
Üzemi szempontból sem pótolható a Déli pályaudvar. Kelenföldön éppen most szedtek fel vágányokat a P+R parkoló építése miatt, így oda még csak üzemi funkció sem helyezhető át. A tévhitekkel szemben a személypályaudvar vágányainak száma sem csökkenthető jelentős mértékben: a példaként említett HÉV-vonalakkal ellentétben az országos vasúthálózat egy nyílt, sokszereplős rendszer, ahol számos különböző funkciójú, megállási rendű, más-más kocsikat igénylő vonat közlekedik azonos infrastruktúrán. Ezáltal jóval több helyre, kapacitásra, tartalékra van szükség, különben a legtöbb utas által fő problémaként megélt takarítás és menetrendszerűség terén kell ésszerűtlen kompromisszumokat kötni. Például kellő számú tartalékvágány hiányában mit lehetne kezdeni a nyári adriai hálókocsis vonatokkal, a 3-400 fős csoportokat szállító iskolai különvonatokkal vagy a 40-50 kerékpárt szállító balatoni gyorsvonatokkal? Nyilvánvaló, hogy egyik esetben sem működik a HÉV-jellegű pörgős üzem.
Természetesen ugyanakkor az sem állítható, hogy a MÁV jelenlegi üzemvitele tökéletes: vezérlőkocsis vonatok alkalmazásával például igenis meg lehetne takarítani vágányokat és üzemi területeket, valamint valóban vannak olyan üzemeltetési funkciók, amelyeknek például Pusztaszabolcson vagy Székesfehérvárott jobb helye lehetne. Ezek kialakítása ugyanakkor ott is pénzbe kerül, továbbá a Déliben ilyen jellegű beavatkozásokkal aligha nyerhetők akkora területek, amelyek az ingatlanfejlesztőket kielégítenék.
Mindezek alapján arra kérjük a Kormányt, hogy álljon el a Déli pályaudvar bezárására vonatkozó terveitől. A "budai vasúti fejlesztések" című, félrevezető mázba csomagolt értelmetlen kontárkodásnak csak a tervezési része annyiba kerül, amennyiből például a regionális vasúthálózaton komoly eredményeket lehetne elérni kerékpártárolók vagy új megállóhelyek létesítése terén.
Magyar Közlekedési Klub
(a Levegő Munkacsoport tagszervezete)
A fenti állásfoglalással a Levegő Munkacsoport teljes mértékben egyetért.