Földkerülő elektromos járművek Budapesten

Egyetlen buszként vett részt a magyar Modulo azon a földkerülő túrán, amelyen 11 nemzetközi csapat több mint 20 000 kilométert tett meg elektromos járművekkel, Barcelonából indulva Észak-Amerikán és Ázsián keresztül egészen a magyar fővárosig. Budapestre érkezésük alkalmából került átadásra egy magyar fejlesztésű villanytöltő, majd ezt követően a Kopaszi gáton sajtótájékoztatót tartottak a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Magyar Elektromobilitási Szövetség, a Levegő Munkacsoport képviselői, valamint a túra főszervezője és a magyar csapat vezetője.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a töltő átadásakor kiemelte, hogy a magyar kormány elkötelezett az elektromos járművek elterjesztésében. Többek között 4 milliárd forintot biztosított Budapestnek 20 elektromos busz vásárlására, a napokban pedig 1,25 milliárd forint értékű pályázatot írt ki önkormányzatoknak elektromos töltőállomások felállítására, amivel mintegy ezer töltőpont létesülhet országszerte.

Mészáros Csaba, a Modulót gyártó evopro csoport elnök-tulajdonosa elmondta, hogy ő maga is sokat vezette a buszt a túra amerikai szakaszán. A most átadott villámtöltőről kifejtette, hogy magyar kis- és középvállalkozások a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel együtt dolgoztak rajta közel 2 évig.

Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára kijelentette: a magyar kormány mindent megtesz azért, hogy az elektromobilitás fejlődjön, előtérbe helyezve a magyar innovációkat, amit jól példáznak a már forgalomban lévő kompozit elektromos Modulo buszok.

Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke szerint az elektromos autók árának 40-50 százalékát kitevő akkumulátorok ára 2020 utánra jelentősen lecsökkenhet. Míg 2008-ban 1000 dollárba került egy kilowattóra kapacitás, addig ez 2020-ra akár 100 dollárra is eshet. 2018-tól megjelennek az átlagos távolságokat utazók mobilitási igényeit felülmúló tisztán elektromos gépkocsik, 300 km feletti névleges hatótávolsággal.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke ismertette a számításaikat és méréseiket, amelyek kimutatták, hogy egy elektromos busz városi körülmények között 60-84 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt kilométerenként, mint a dízelbusz, és a zajkibocsátása százszor kisebb. Továbbá egy midibusz naponta százszor annyi utast szállít, mint egy személyautó, ezért inkább villanybuszok elterjedését éri meg támogatni a szűkösen rendelkezésre álló forrásokból.

Rafael de Mestre, az elektromos járműveknek meghirdetett földkerülő túra főszervezője kifejtette, hogy a túra célja a fenntartható közlekedés előnyeinek és megbízhatóságának népszerűsítése világszerte. A csapatok az általuk érintett országokban egy-egy fát ültetnek, melyet emléktáblával látnak el. A résztvevő járműveket online térképen, közösségi oldalakon lehet követni.

Kapcsolódó anyagok:

Hírfigyelő