Levél a kamionok üzemanyag-fogyasztásának korlátozásáért

Segítse elő olyan uniós szabályozás kialakítását, amely révén csökkenhet a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztása – ezt kérte Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztertől a Levegő Munkacsoport.

Mérhetően magasabb a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztása Európában, mint Amerikában. Ennek egyetlen oka, hogy ott van jogszabályban előírt fogyasztáskorlátozás az új kamionokra, míg az Unióban nincsen. Az Európai Bizottság május 31-én megjelentetett, „Európa mozgásban” című, a közlekedés fenntarthatóbbá tételét szolgáló javaslatcsomagja szerint előbb-utóbb változik a helyzet. A csomag egyik eleme ugyanis egy rendelettervezet az új nehézgépjárművek CO2-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának nyomon követéséről és bejelentéséről. A rendelettervezethez megjegyzéseket fűzött az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport and Environment, T&E), amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja. E megjegyzések célja a Bizottság által kifejlesztetett szimulációs szoftver – a jármű energiafogyasztását kiszámító eszköz (VECTO) – működésének, az általa gyűjtött adatok átláthatóságának biztosítása. Erre azért van szükség, hogy összehasonlítható és költséghatékony módon ki lehessen számítani az új nehézgépjárművek üzemanyag-fogyasztását és széndioxid-kibocsátását.

A Levegő Munkacsoport levélben kérte Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert, hogy amikor a rendelettervezet napirendre kerül az Európai Tanácsban, képviselje a T&E által javasolt változtatásokat annak érdekében, hogy a VECTO-ban összegyűlő adatok minél több szakértőnek és tehergépkocsi-vásárlónak hasznára lehessen.

 A Levegő Munkacsoport levele: https://www.levego.hu/sites/default/files/vecto_sesztak_miklosnak_2017jun6-1.pdf
A T&E észrevételei: https://www.levego.hu/sites/default/files/te_position_paper_on_mr_truck_co2_0.pdf

A Levegő Munkacsoportot a MagNet Bank támogatja a KAP programban

Ozone Network