Kerítést a roncsautók bevándorlása ellen!

A minisztérium egyetért a Levegő Munkacsoport javaslatával
„Környezetvédelmi szempontból és közvetetten így járműműszaki szempontból is rosszabb, korszerűtlen járművek visszaszorítására megoldást jelenthet az európai nagyvárosok gyakorlatában már bizonyított emissziós zónák alkalmazása is, amelyet hazánkban is terveznek bevezetni” – írta Erb Szilvia, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) főosztályvezetője a Levegő Munkacsoportnak válaszolva. A civil szervezet üdvözli a minisztérium álláspontját, hiszen évek óta javasolja ugyanezt a roncsautó-import visszaszorításának egyik eszközeként.
Az NFM arra a levélre válaszolt, amelyet a Levegő Munkacsoport küldött Seszták Miklós miniszternek, azt kérdezve, milyen kerítést kíván felhúzni a kormány a használt dízelautók ránk zúduló áradatának a megállítására. Az elmúlt tíz évben ugyanis folyamatosan nő a Magyarországon bejegyzett személygépkocsik átlagéletkora, aminek egyik fő oka a használt autók tömeges behozatala.
Megkérdeztük azt is, vajon mikor kezdődik meg végre a levegőt súlyosan, a típusbizonyítványukban szereplő értéket messze meghaladóan szennyező gépkocsik kiszorítása a magyarországi utakról. Nemcsak az éppen most importált használt autókból ömlik ugyanis a szálló por és a nitrogéndioxid, hanem sok, évek óta a magyar aszfaltot koptatóból is.
Jönnek a hírek arról, hogy a következő években a gazdagabb EU tagállamokban rohamosan el fog lehetetlenülni a dízelhajtás. Nemcsak, hogy visszaesik az eladásuk, de egymás után jelentik be nagyvárosok a kitiltását is. Aki pedig nem tudja használni az akár csak pár éves autóját is, kénytelen-kelletlen gyorsan szabadul majd tőle. Eladni viszont már csak külföldre fogja tudni – dömpingáron – oda, ahol szabadabb használni. Ezért kell kerítést emelni legalább a rossz állapotú, az utakon a prospektusa szerintinél jóval többet fogyasztó, a levegőt jobban szennyező járművek magyarországi importja elé.
„Településeink levegőjét jelentősen rontja a rosszul beállított, elhasznált vagy kiiktatott részecskeszűrővel, katalizátorral járó autók szagát. Pedig könnyen segíteni lehetne ezen, csak ki kellene emelni a forgalomból azokat a gépkocsikat, amelyeknek a károsanyag-kibocsátása jóval magasabb annál, mint ami a típusengedélyükben szerepel – jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.”
„A Levegő Munkacsoport minden lehetséges fórumon már eddig is próbálta felhívni a kormányzat figyelmét a tétlenség veszélyeire, és konkrét javaslatokat is tett, azonban érdemi előrelépés eddig nem történt. Most azonban, miután az Európai Parlament egy jelentésében feltárta, hogy a forgalomban részt vevő gépkocsik rendszeres, szúrópróbaszerű ellenőrzése nélkül nem lesz tisztább a levegő, úgy véljük, a magyar kormánynak is lépnie kell” – tette hozzá Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.