Több tízmilliárd forinttal büntethetik a magyar kormányt – de a valós kár ennél sokkal nagyobb

Az Európai Bizottság a mai napon bejelentette: pert indít a magyar kormánnyal szemben, mert számos városunkban a levegő szennyezettsége rendszeresen túllépi a megengedett határértéket. A Levegő Munkacsoport korábban több konkrét intézkedést is javasolt, melyekkel a büntetés – és nem mellesleg több tízezer ember megbetegedése – könnyen elkerülhető lett volna.

A Bizottság környezetvédelmi biztosa, Karmenu Vella idén január 30-án megbeszélést tartott azon országok környezetvédelemért felelős minisztereivel, amelyek nem tartják be az EU levegőminőségi jogszabályait, és egyúttal arra kérte őket, hogy február 9-ig nyújtsák be neki konkrét terveiket, amelyek végrehajtásával a légszennyezettség mielőbb csökkenthető. A Levegő Munkacsoport és brüsszeli székhelyű ernyőszervezete, az Európai Környezetvédelmi Iroda (EEB) elkérte a Földművelésügyi Minisztériumtól a benyújtott tervet. A megkapott anyagból nagy megdöbbenésükre kiderült, hogy a kormány nem egy konkrét tervet küldött a Bizottságnak, hanem csupán azt a beszédet, amelyet a kormány képviselője mondott el a januári megbeszélésen, és amelyből egyáltalán nem derül ki, miként fogja a kormány csökkenteni a légszennyezettséget Magyarországon. Ezt követően a Levegő Munkacsoport levélben (angol nyelven) tájékoztatta Karmenu Vellát arról, hogy véleménye szerint miként lehetne viszonylag kis ráfordítással és gyorsan javítani a levegő minőségét országunkban.

A légszennyezés fő forrása napjainkban a lakossági fűtés, égetés. A Levegő Munkacsoport évek óta rendszeresen konkrét javaslatokat tesz ennek csökkentése érdekében. Például az avarégetés országos tiltásával nem csak annak légszennyezése tűnne el, de az illegális hulladékégetések egy része is ellenőrizhetővé válna. A javaslatainkkal az illetékes minisztérium képviselői is egyetértenek, azonban a gyakorlatban mégis alig történik előrelépés” – állapította meg Lenkei Péter, a szervezet Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője.

A másik jelentős szennyező forrás, a közlekedés terén is rövid idő alatt lehetne hathatós intézkedéseket tenni. Például – sok külföldi városhoz hasonlóan – a magyar városokban is ki lehetne alakítani olyan övezeteket, amelyekbe nem hajthatnak be a legszennyezőbb autók. Ha ezt úgy tennék, hogy a helyi lakosok mentességet kapnának a lakóhelyükön eddig regisztrált autóikra, és csak az ezt követően regisztrált autóik nem hajthatnának be, akkor nemcsak jelentősen tisztább lehetne a levegő ezeken a területeken, hanem jó eszköz lenne a roncsautó-import megfékezésében is” – tette hozzá Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

A törvények mindenkire vonatkoznak, így a kormányokra is. Örülünk, hogy az Európai Bizottság igyekszik érvényt szerezni levegőminőségi jogszabályoknak, annak viszont sokkal jobban örülnénk, ha a magyar kormány tenné ezt” – jelentette ki Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Ha a magyar kormány elveszíti a pert, több tízmilliárd forintos büntetésre számíthatunk. Pedig ezt a pénzt a levegőszennyezés visszaszorítására is költhetnénk. Ez a gond azonban eltörpül amellett, hogy– az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint – a légszennyezettség miatt hazánkban évente több mint 14.000 ember hal meg idő előtt, és ezek az emberek átlagosan több mint 10 évet veszítenek el az életükből. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, mivel a rossz levegő miatti megbetegedések száma meghaladja az évi egymilliót, a nemzetgazdasági kár pedig az 1500 milliárd forintot.

Hírfigyelő