A karantén miatt meg kell többszörözni a kijelölt rakodóhelyeket Budapesten

A korábbinál is sokkal nagyobb nehézségekkel küszködnek az áruszállítók Budapesten. Általában nem találnak szabályos parkolóhelyet, ami nekik idő- és pénzveszteséget jelent, a fővárosiaknak pedig több gépjármű-forgalmat annak minden környezeti ártalmával együtt. A helyzet a karantén hatására pedig csak súlyosbodik. Ezért a Levegő Munkacsoport levélben kérte Karácsony Gergely főpolgármestert és a kerületi polgármestereket, hogy haladéktalanul létesítsenek nagyszámú kijelölt rakodóhelyet az áruszállítók részére.

Egy eleve meglehetősen kaotikus helyzetben találta meg Budapest lakosait és áruszállítóit a koronavírus hatására bevezetett karantén, illetve az időközben ingyenessé tett parkolás. Ennek egyik fő oka, hogy az árukat kiszállító tehergépkocsik – egyre nagyobb többségben furgonok – nem tudnak szabályosan megállni. Amióta beindult az e-kereskedelem, a házhozszállítás, a helyzet csak rosszabb lett, mert ez a kérdés valahogy háttérbe szorult, az infrastruktúra fejlődése nem követte az igényeket. Pontosabban a szakma foglalkozott a problémával, tanulmányok, beadványok készültek jócskán, csak a döntéshozókat nem érdekelte.

Az e-kereskedelem fejlődését nyomon kísérők piackutatók szerint a teljes forgalomnövekedés meghaladhatja akár a nyolcvan százalékot is a járvány előtti állapothoz képest. A Levegő Munkacsoport megkérdezte több, házhoz szállítást végző cég képviselőjét a kialakult helyzetről. Így értékeli például Hosszú Csilla, a kiscsomagokat házhoz szállító Sprinter Kft. ügyvezetője – „Ügyfélkörünk is egyre több csomagot ad fel, de az eddig offline árusítóknál is megindult az internetes értékesítés, sok az új megbízónk. Tavalyhoz képest több mint 50 százalékkal nőtt a házhoz szállítás. A piac rendkívül gyorsan reagált a válsághelyzetre: már nem csak a hagyományosan online vásárolt termékeket lehet megrendelni elektronikusan, hanem olyan termékek mutatószámai is hirtelen megugrottak, mint a háztartási cikkek, játékok, könyvek vagy a heti és havilapok.”

Tekintve, hogy a forgalmat akadályozó, megállásra alkalmas helyet keresgélő áruszállítók miatt eddig is a szükségesnél jóval nagyobb volt a közlekedési eredetű levegőszennyezés Budapesten, a Levegő Munkacsoport évek óta szorgalmazza a helyzet rendezését. Budapest belső kerületeiben a díj eltörlése által okozott parkolási mizéria és a kiszállítandó csomagok számának hirtelen megugrása csak még elviselhetetlenebbé teszi a helyzetet, különösen a gépkocsivezetők számára. Mivel mielőbbi beavatkozásra van szükség, a Levegő Munkacsoport levelet írt Karácsony Gergely főpolgármesternek és a kerületi polgármestereknek, javasolva, hogy haladéktalanul sokszorozzák meg a kijelölt rakodóhelyeket. Gondoskodjon arról is, hogy az ilyen helyeket parkoló személyautók ne foglalhassák el. Akár az is szóba jöhet, hogy a kijelölt rakodóhelyre álló személygépkocsit elszállítsák.

 

Fotó: Vargha Márton

Hírfigyelő