Civilek petíciója a közlekedési rendszerváltásért

Miután már január 7-én bekövetkezett az idei első halálos közlekedési baleset Budapesten, a Levegő Munkacsoport – a Cargonomia, a Járókelő Egyesület, a Kávézz a helyszínelővel, a Közlekedő Tömeg, a Magyar Közlekedési Klub, a Sétáló Budapest és a Város és Mobilitás Intézet és a Velo Budapest támogatásával – petíciót indított a „közúti rendszerváltásért”. Megelégelték, hogy évente ötvenen halnak meg Budapest útjain és csaknem ezren szenvednek súlyos sérülést a jelenlegi közlekedési rendszer miatt. Az áldozatok nagy részét pont a közlekedés leggyengébb és legkiszolgáltatottabb résztvevői, a gyalogosok és kerékpárosok teszik ki.

A Fürjes Balázs államtitkárnak és Karácsony Gergely főpolgármesternek címzett petíció felhívja a figyelmet arra, hogy a jelenlegi rendszer miatt a budapesti lakosok aggódva engedik gyermekeiket az utcákra és a kerékpáros közlekedés lehetősége a veszélyek miatt sokszor fel sem merül, miközben többszáz lóerős autók büntetlenül közlekedhetnek aránytalanul gyorsan és balesetveszélyesen.

A civil szervezetek négy pontban fogalmazták meg követeléseiket, melyekkel sokkal biztonságosabbá lehetne tenni a budapesti közlekedési rendszert:

1. Kezdeményezzék a vonatkozó jogszabályok módosítását úgy, hogy az aktív közlekedési módok elsőbbséget élvezzenek. (Például a közlekedési szabálysértési eljárás bírságának megállapításánál a jármű tömegét és értékét is vegyék figyelembe.)

2. Kezdeményezzék, hogy Brüsszel, Graz, Párizs és számos más európai város mintájára Budapesten is 30 km/óra általános sebességkorlátozás kerüljön bevezetésre.

3. Kezdeményezzék a főútvonalak mielőbbi forgalomcsillapítását (ezek egy részére, például a Kossuth Lajos utcáéra és a Rákóczi útéra már tervek is készültek).

4. Alakítsanak ki összefüggő, kerülőktől mentes, gépjárműforgalomtól szeparált kerékpárforgalmi hálózatot.

„Itt az ideje, hogy megértsük, a város elsősorban azoké, akik laknak benne. Amikor lakásunk szűkebb környezetét elhagyva autóval helyet változtat valaki, az olyan, mintha vendégségbe menne azokhoz, akik az útvonala mentén laknak. Kényszerűen zavarják őket, ahogy a lakók is elviselik, amikor autók mennek el a házuk előtt, de mások életének, épségének veszélyeztetése már nem fér bele. Márpedig minél nagyobb, minél gyorsabban halad egy autó, annál nehezebben áll meg, annál nagyobb sérülést tud okozni. Budapesten 30 km/óránál gyorsabban inkább az üres utcákon, alacsonyabb forgalom mellett hajtanak, sokszor figyelmetlenül, rutinból. Az ebből eredő, fölösleges balesetek megelőzésének, súlyosságuk csökkentésének a legjobb eszköze az általános 30 km/órás sebességkorlátozás és persze a betartatása is” – fogalmazott Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

„Haladéktalanul meg kell szüntetni azt az állapotot, hogy a legtöbb budapesti állandó félelemben él, nem szenvednek-e súlyos közlekedési balesetet ők maguk vagy szeretteik. Ezen a helyzeten úgy lehet a leggyorsabban, átfogóan változtatni, ha – egyes főútvonalakon kívül – minden útvonalon 30 km/órás sebességkorlátozást vezetnek be. Grazban egy ilyen intézkedés hatására 24 százalékkal csökkent a súlyos balesetek száma” – tette hozzá Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

A civilek petícióját itt lehet aláírni: https://szabad.ahang.hu/petitions/szuntessek-meg-a-kozuti-eroszakot

 

Hírfigyelő