Heti egy autómentes nap három ország éves olajfogyasztását tudná megspórolni Európának

Európa nagyvárosaiban az emberek több mint fele támogatja, hogy hetente rendezzenek autómentes napokat. A jelenlegi energia- és klímaválságfényében különösen indokolt az intézkedés bevezetése Európa fosszilis tüzelőanyag-fogyasztásának csökkentése érdekében. A fővárosban az Európai Mobilitási Hét programjaként Budapesten több helyszínen tartottak autómentes napot.

A Tiszta Városok Kampány által megbízott Ricardo Energy & Environment közvélemény-kutatást végzett Londonban, Barcelonában, Varsóban, Brüsszelben és Párizsban, melyből kiderült, hogy az emberek 62 százaléka támogatja a heti egy autómentes nap ötletét az egész városukra kiterjedően. A kutatók modellezték az intézkedés hatását, és arra a következtetésre jutottak, hogy ezáltal 3-5 százalékkal csökkenthető a városi közlekedés üzemanyag-fogyasztása.

Az 1970-es években kezdtek autómentes vasárnapokat tartani számos európai városban, amikor az OPEC olajembargója miatt az árak – a mostani helyzethez hasonlóan – az egekbe szöktek. Most, hogy Európa az orosz olajra vonatkozó embargót vezet be, ismét kihívást jelent a kontinens függőségének csökkentése fosszilis tüzelőanyagoktól.

Az autómentes napok bevezetése az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy gyorsan csökkentsük az olaj iránti kereslet mértékét. Ezt az intézkedést a Nemzetközi Energiaügynökség is ajánlja 10 pontos javaslatcsomagjában.

A Tiszta Városok Kampány egy másik elemzésében azt is megállapította, hogy heti egy autómentes nap az EU és az Egyesült Királyság összes nagyvárosában 3-5 százalékkal csökkenthetné az európai városi közlekedés éves olajigényét. Ez a három balti állam, Észtország, Lettország és Litvánia éves olajfogyasztásának felel meg. A kutatás azt mutatja, hogy ennek hasonló vagy nagyobb hatása lehet, mint a heti három napos otthoni munkavégzésnek.

„Már több európai nagyvárosban (például Brüsszelben és Párizsban) is tartottak olyan vasárnapot, amikor a város nagy részen csak a gépjárművek közül csak tömegközlekedési eszközök, taxik és az egyes közfeladatot ellátó járművek közlekedhettek. Ezek a napok ott komoly népszerűségnek örvendtek. Érdemes lenne Budapesten is kipróbálni, és kísérletképpen egy vasárnapra reggel 9 és délután 5 óra között autómentessé tenni a Hungária körút és a Budai körút által határolt területet” – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

„Az autómentes napok gyorsan és könnyen megvalósíthatók. Nem kell új infrastruktúrát kiépíteni, és nem kell bonyolult szabályozást kidolgozni. Ezt a rövid távú intézkedést kell kiegészíteni aktív és megosztott mobilitást ösztönző beruházásokkal, a jobb tömegközlekedés biztosításától kezdve a gyaloglás és a kerékpározás ösztönzéséig a városokban” – tette hozzá Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője.

A tanulmány elérhető az alábbi linken:
https://cleancitiescampaign.org/what-if-we-could-have-one-car-free-day-a-week/

Kezdőkép: Autómentes Nap az Andrássy úton még a pandémia előtt (Fotó: Lukács András)

 

 

Hírfigyelő