Már attól tisztább lett a levegő Londonban, hogy szigorítást ígértek

Hatszor gyorsabban váltak meg a lakosok a dízelautóiktól Londonban, mint az Egyesült Királyság többi részén, mióta Sadiq Khan főpolgármester 2017 februárjában bejelentette, hogy az ultraalacsony kibocsátási övezet (Ultra Low Emission Zone, röviden: ULEZ) területét 2021. október végén 21-ről 379 négyzetkilométerre terjesztik ki. Az új rendelet szerint, akiknek a gépjárműve nem felel meg a kibocsátási előírásoknak, napi 12,50 fontot (mintegy 5400 forintot) kell fizetnie, ha a zónában közlekedik.

Az, hogy egy járműre vonatkozik-e a díj, a nitrogén-oxid-kibocsátásától függ, ami hozzájárul az asztma, a tüdő- és szívbetegségek kialakulásához és súlyosbodásához. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a legújabb kutatások hatására a negyedére csökkentette a nitrogén-dioxid ajánlott éves egészségügyi határértékét (köbméterenként 40-ről 10 mikrogrammra).

A szabályozás kiterjed a legszennyezőbb személygépjárművekre, motorkerékpárokra, kisteherautókra, speciális járművekre és kisbuszokra is. A 2015 szeptembere után forgalomba helyezett dízelautók és a 2005 után forgalomba helyezett benzines autók többsége kevésbé szennyező, így mentesülnek a díjfizetés alól.

A kampány keretében közzétett adatok szerint a Londonban forgalomban lévő dízelautók száma 15,2 százalékkal csökkent azóta, hogy a város polgármestere 2017-ben először bejelentette: az ultraalacsony kibocsátási övezete (ULEZ) területét öt év múlva jelentősen kiterjeszti. Ez a csökkenés több mint hatszorosa az Egyesült Királyságban ugyanebben az időszakban máshol tapasztalt tendenciáknak.

A gyors változás azt mutatja, hogy az ULEZ véget vetett a londoniak dízel iránti vágyának. Mintegy 127 500 dízelautó tűnt el Londonból 2017 és 2020 között, ami számottevően mérsékelte London légszennyezettségét. A nitrogén-dioxid-szennyezés 44 százalékkal csökkent az utak mentén London központjában az ULEZ bevezetése óta.

Az átállás hatalmas lépés, azonban a dízeljárművek több mint felét benzinüzemű autókra cserélték ahelyett, hogy a tisztább, nulla kibocsátású mobilitásra – aktív utazásra, tömegközlekedésre és megosztott elektromos járművekre – váltottak volna. London polgármesterét egy olyan kiáltvány alapján választották meg, amelynek célja, hogy az Egyesült Királyság fővárosa 2030-ra szén-dioxid-semleges legyen, így további szigorítások várhatók. Ennek következő lépéseként idén augusztustól a mostani 379-ről 1569 négyzetkilométerre (vagyis három Budapest nagyságú területre) terjesztik ki az ULEZ-t.

2021-ben elindított nemzetközi Tiszta Városok Kampány résztvevői – köztük a Levegő Munkacsoport – sürgetik, hogy más európai városok is kövessék a londoni példát.

 

Hírfigyelő