Lehet racionálisabb az e-kereskedelem
Egyre kevesebbet járunk üzletekbe vásárolni, hisz online már rengeteg termék elérhető. Mindezzel időt és energiát takarítunk meg magunknak, sőt még autóba sem kell ülni hozzá. Viszont mára annyira felfutott az e-kereskedelem, hogy már érdemben tenni kell a szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséért. Ennek a lehetőségére hívja fel a fogyasztók figyelmét a Levegő Munkacsoport új videója.
Két évvel ezelőtt az e-kereskedelem a lakossági vásárlások közel 20 százalékát tette ki világszerte, ez az arány 2025-re várhatóan legalább 25 százalékra nő – olvasható a kilencven futárcéget vizsgáló Stand.earth Research Group kutatásában. Az e-kereskedelemmel pedig együtt jár, hogy csomagokat kell célba juttatni, ami nagyrészt benzin- vagy dízelüzemű gépjárművel történik. Bár a küldemény teljes útjának sokszor csak töredékét teszik ki az ún. utolsó kilométeres kiszállítások, az összes szén-dioxid-kibocsátásának feléért éppen ezek felelnek.
„Vannak más eszközei is az e-kereskedelem széndioxid-kibocsátása csökkentésének, amikre bőven találhatók jó példák a Levegő Munkacsoport anyagaiban. Azokat zömmel a szolgáltatók, kereskedők vethetik be, ha csökkenteni akarják a kibocsátásukat. Mostani videónk a megrendelőket szólítja meg, őket kérjük benne, hogy egy rövid sétát, pár percet áldozzanak a környezetvédelem oltárán, spórolják meg azt a kibocsátást, ami azzal jár, hogy egy furgon eljut az előző címről az övékre” – mondta Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.
Mit tehet a vásárló a környezetszennyezés ellen?
A városi forgalomban rengeteg üresjárat, parkolóhelykeresés, útkeresés nehezíti a kiscsomagszállító sofőrök munkáját. Éppen ezért jelentős károsanyag-kibocsátástól, dugóban ácsorgástól, időveszteségtől, költségtől óvhatják meg a várost, akik nem a lakásajtó elé, hanem csomagpontra kérik rendeléseiket.
„A projektünket támogató Clean Mobility Collective régóta foglalkozik a futár- és szállítócégek környezetre gyakorolt hatásával. Legújabb kampányával a fő szennyezőket (így az Amazont is) kéri karbonlábnyomuk mérséklésére. A Levegő Munkacsoport csatlakozva a kezdeményezéshez a lakosság szemléletformálását is fontosnak tartja a témában” – tette hozzá Szegő Judit, a civil szervezet projektvezetője.
A Levegő Munkacsoport videója itt tekinthető meg: https://www.youtube.com/watch?v=tylzQBU-Y10