A villanyautók támogatása a lehető legnagyobb mértékben szolgálja az egész társadalmat!

A közúti elektromos járművek vállalkozások részére történő beszerzésre tett közzé felhívást a kormány társadalmi konzultációra. A Levegő Munkacsoport a felhívással kapcsolatban az alábbi észrevételeket tette:

A pályázati felhívás célja a „A tiszta üzemű közlekedés elősegítése”, amely cél feltétlenül támogatandó. A pályázati felhívás a Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv keretében történik, vagyis – egyebek mellett – meg kell, hogy feleljen az Európai Unió általános költségvetésére alkalmazandó pénzügyi szabályokról szóló rendelete előírásainak, így a gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség elveinek is. Véleményünk szerint ez azt jelenti, hogy olyan vállalkozások részére kell biztosítani az elektromos személygépkocsi-beszerzés lehetőségét, amelyek a következő követelményeknek is megfelelnek:

(1) Olyan vállalkozások járműbeszerzése támogatandó, ahol a legnagyobb a jármű éves futásteljesítménye, hiszen egyrészt így csökkenhet a legnagyobb mértékben a környezetszennyezés, tovább így a leggazdaságosabb, hiszen az e-autó beszerzési ára magas, üzemeltetési költsége viszont alacsony.

(2) A beszerzett járművet minél több ember használja, így (ha közvetetten is) a lehető legtöbben részesüljenek a támogatásból, továbbá a lehető legszélesebb körben ismerjék meg saját tapasztalatból az e-autók előnyeit. (Az e-autók elterjedésének egyik komoly akadálya ugyanis az, hogy az embereknek nincs róla saját tapasztalatuk.)

(3) A jármű valóban céges utazásokra kerüljön használatra, aminek ellenőrzésére a legtöbb esetben lényegében nincs lehetőség, hiszen egy cégautót a cégautóadó megfizetése esetén (ami e-autóknál nulla forint!) gyakorlatilag korlátlanul lehet használni magáncélra.

(4) A jármű döntő mértékben ott közlekedjen, ahol a legsürgetőbb csökkenteni a légszennyezést és a zajt, vagyis a sűrűn lakott területeken.

(5) A támogatás ne keltsen ellenszenvet az emberek széles körében. Ennek érdekében biztosítani kell a fentieket, vagyis azt, hogy az e-autók használata ne egy szűk kör kiváltsága legyen, akik esetleg ráadásul keveset használják ezeket a járműveket, esetenként egy már meglévő benzin- vagy dízelüzemű jármű mellett csak kiegészítésként, gyakran magáncélra.

Véleményünk szerint a fenti 5 követelményeknek mindenekelőtt a taxi- és az autómegosztási szolgáltatások, valamint a futárszolgáltatások felelnek meg.

Továbbá úgy véljük, hogy az egy e-személygépkocsi beszerzésére nyújtott támogatás rendkívül alacsony, így sokszor nem fogja megérni egy taxi- vagy autómegosztó-szolgáltató részére, hogy igénybe vegye a támogatást. Ezért javasoljuk az egy járműre jutó támogatás a 2021. évi támogatáshoz hasonló mértékű legyen.

Ami pedig az e-kisteherautók beszerzését illeti, itt is fontos szempont legyen az, hogy elsősorban sűrűn lakott területen, illetve rekreációs területen használják a járművet.

Továbbá szükségesnek tartjuk két- és háromkerekű elektromos járművek beszerzését is támogatni, elsősorban az ételkihordó és egyéb futárszolgáltatások részére, amelyek jelenleg gyakran rendkívül szennyező segédmotoros kerékpárokkal végzik ezt a szolgáltatást.

Hírfigyelő