Fizetőssé tenné a többség a helyi lakosok parkolását
Mennyire támogatják a lakosok, hogy a helyben élők is fizessenek a parkolásért? Erről készített online felmérést a Levegő Munkacsoport az elmúlt két hétben a fizető parkolási övezettel rendelkező kerületekben. Az autótulajdonlás szerint súlyozott eredmény szerint a válaszolók 60 százaléka nem támogatja, hogy az autótulajdonosok ingyen foglalják el a közterületet.
Jelenleg a fizető parkolási övezetekben élők éves parkolási engedéllyel parkolhatnak, melynek a jogszabályban meghatározott díja az adott területen érvényes óradíj 250-szerese, azaz évi 50-150 ezer forint. Ebből a kerületek 100 százalékos kedvezményt adhatnak, és eddig a VIII. és a XI. kerület kivételével adtak is.
Az eredmények azt mutatják, hogy a fizető parkolási övezetben élők 15 százaléka nem igazán tartja jónak, további 46 százalékuk pedig nagyon igazságtalannak tartja, hogy míg az autóval rendelkezők évi 50-150 ezer forint támogatást kapnak, az autó nélküliek semmilyen normatív támogatásban nem részesülnek. Ezt még az autóval rendelkezők harmada is így látja (14 százalékuk nem igazán tartja jónak, 19 százalékuk nagyon igazságtalannak tartja). A súlyozott válaszok alapján a válaszadók 38 százaléka magasabb lakossági parkolási díj bevezetését támogatná, mint a józsefvárosi, ahol az éves díj 18-30 ezer forint. További 23 százalékuk megelégedne a józsefvárosihoz hasonló mértékkel, és csak 35 százalékuk szeretné, ha nem vezetnének be parkolási díjfizetést a helyi lakosok autóira. A válaszolók 31 százaléka (az autóval rendelkezők 10 százaléka) szerint pedig semmilyen kedvezményt nem kellene adni az autóval rendelkezőknek, azaz éves díjként meg kellene fizettetni velük az adott területen érvényes óradíj 250-szeresét.
A felmérés arra is rákérdezett, hogy a helyi lakosok parkolásának támogatása helyett elsősorban mire fordítsa az önkormányzat az adott összeget. A válaszadók 10 százaléka a rászorulók támogatására, 48 százalékuk zöldterület-fejlesztésre, 23 százalékuk közösségi költségvetési projektekre, 19 százalékuk pedig más célokra költene leginkább.
Arra is kitért a felmérés, hogy az átlagosnál jóval több helyet foglaló, 2 tonnánál nagyobb súlyú autók parkolási díja a párizsi szabályozáshoz hasonlóan legyen-e jóval magasabb, mint a többi autóé. Itt még egyértelműbb eredmény született: a válaszolók 79 százaléka, és még az autóval rendelkezők 65 százaléka is egyetért a nagy autók magasabb díjával.
A kérdőívet a fizető parkolási területen élők közül 748-an töltötték ki, 662 főnek volt autó a háztartásában, míg 86-an éltek autó nélkül. Mivel a fizetős területen az autóval rendelkezők aránya mintegy 50 százalékra tehető, az autóhasználók nagymértékben felülreprezentáltak voltak, ezért a kapott adatok ennek megfelelően súlyozásra kerültek. A felmérés a kerdoivem.hu oldalon történt, és a Levegő Munkacsoporttól független, környezetvédelmi szempontból semleges közösségimédia-oldalon került meghirdetésre. A feltett kérdések itt találhatók.