Magyar villanybuszon utazhatunk!

Megkezdődött a magyar fejlesztésű elektromos midibusz próbaüzeme Budapesten. Az esemény alkalmából a Budai Várban tartott sajtótájékoztatón Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter kijelentette: az a cél, hogy Magyarország a villanybusz használata és az elektromobilitás terén is Közép-Európa vezető országa legyen.

Mészáros Csaba, a villanybuszt kifejlesztő és gyártó cég, az evopro vezérigazgatója elmondta: a Modulo buszcsalád ezen prototípusa mintegy 57 százalékban magyar termék.

A BKK nemrég írta alá a szerződést 16 Karsan ATAK dízelüzemű midibusz megvásárlására, ezek válthatják ki a Várban a rendkívül szennyező, elavult Ikarusok egy részét. A Levegő Munkacsoport összehasonlította a Karsan ATAK legfontosabb adatait az evopro villanybuszéival. A magyar villanybusz 8 méter hosszú, 68 utas (22 ülő, 46 álló) szállítására alkalmas. A busz ultrakönnyű (saját tömege 5630 kilogramm), kompozit szerkezetű. A Karsan busza 58 utast (23 ülő, 35 álló) tud szállítani, a saját tömege 7200 kilogramm. Az evopro busza nulla emissziós, a Karsané EURO VI-os normájú.

Környezetvédelmi szempontból rendkívül fontos, hogy mekkora egy busz energia-fogyasztása. A Karsan ATAK városi körülmények között 35 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométerenként, ami kilométerenként 3,85 kWh. Ezzel szemben az evopro busza 0,91 kWh energiát használ fel kilométerenként, vagyis kevesebb mint negyedannyit. A villamos áram előállítása a szén- vagy gázerőművekben mintegy 40 százalékos hatásfokkal történik, tehát ezt figyelembe véve is, a villanybusz 2,3 kWh energiát használ fel kilométerenként, vagyis csak hatvan százalékát annak, amit a dízelbusz. Arányosan kisebb a szén-dioxid-kibocsátás is.

A dízelbusz sokkal több karbantartást igényel, mint a villanybusz, és az EURO VI-os normának történő megfeleléshez költséges adalékanyaggal kell rendszeresen feltölteni a kipufogórendszerét.

Mindent összevetve, a teljes élettartamra vetítve a villanybusz másfélszeres-kétszeres beszerzési ára mellett is gazdaságosabb, mint a dízel.

Remélhetőleg sikeres lesz a villanybusz próbaüzeme, és a jövőben egyre több kipufogógáz-mentes, energiatakarékos és magyar munkahelyeket biztosító villanybusz fut majd a főváros útjain.

A villanybuszon ingyen lehet utazni BKV 15-ös, 16-os és 26-os járatán előreláthatóan 2015. március 29-ig. A Levegő Munkacsoport várja az utasok észrevételeit a levego@levego.hu címen, amelyeket eljuttat majd a BKV-nak és az evopronak.

Fotó: Levegő Munkacsoport

Hírfigyelő