Örömteli fejlemény a tokaji kamionforgalom ügyében

Tokaj főútján 2014-ben megtiltották a nehéz tehergépkocsik forgalmát – nagyrészt a Levegő Munkacsoport fellépésének köszönhetően. Azonban az illetékes hatóság ezt követően rendszeresen adott ki egyedi engedélyeket a kamionosoknak az út használatára. Remélhetőleg ez kivételezés most megszűnik, miután 2025. szeptember 12-én az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) további jelentős korlátozásokat írt elő.

Az ÉKM közleménye megállapítja: „A 2010-es évek elejétől a lakosságot érintő zajterhelés miatt megszűnt a nemzetközi irányú tranzit teherforgalom a tokaji és a bodrogi térségben a közlekedésért felelős minisztérium intézkedésének köszönhetően. Ezt a döntést felülvizsgálva további nagytömegű szállításokat szüntet meg az ÉKM. A követ szállító nehézgépjárművek sem vehetik igénybe ezentúl a térség közútjait, ilyen jellegű fuvarozásra nem adható ki engedély, az Alföld felé irányuló kőszállítás a jövőben a környezetbarát és lakosságot kevésbé terhelő vasúton történhet. Eddig ugyanis évente 900 ezer tonna követ szállítottak itt teherautók közúton.”

A Levegő Munkacsoportot már 2007-ben megkeresték a helyi lakosok, hogy az Észak-Magyarországon keresztülhaladó kamionáradat a tokaji közúti Tisza-hídon halad keresztül, ellehetetlenítve a történelmi belvárost. Az átkelési szakaszon olyan szűk volt az út keresztmetszete, hogy a kamionok kedvéért a járdát helyenként 60-80 centiméterre szűkítették. Repedtek az ősi falak, beszakadással fenyegettek a történelmi pincék.

Más egyesületekkel együtt a Levegő Munkacsoport is leveleket küldött a változtatás érdekében, és végül megtörtént a 12 tonnás és nehezebb tehergépkocsik kitiltása a 38-as közút tokaji szakaszáról.

A Magyar Közút azonban ezt követően szinte válogatás nélkül adta ki a felmentéseket, útengedélyeket a nehéz tehergépkocsik számára. Leginkább a kőszállító óriásteherautők idegesítették az út mentén lakókat. Egyikük pert is indított emiatt, amiben jogi segítséget kapott dr. Bendik Gábortól, a Levegő Munkacsoport jogászától. A másodfokú bíróság ítéletében el is rendelte, hogy „a közútkezelőnek a zavaró zaj- és rezgéshatás megszüntetése érdekében ki kell javítani az úthibákat, megsüllyedt csatornafedeleket, továbbá intézkedéseket kell tennie annak érdekében, hogy a sebességkorlátozást a kamionosok betartsák.” Azonban a bíróság nem tartotta jogellenesnek azt, hogy a közútkezelő számos fuvarozónak külön engedélyt ad az érintett úton való közlekedésre.

Nem csak ezért, a lakosság életét megkeserítő nehézteherautó-forgalom ritkulásáért fontos ez a röpke tizenegy év után most végre megszületett intézkedés. Hanem azért is, mert az ömlesztett árukat, mint amilyen a kőzúzalék is, a lehető legnagyobb távolságon eleve vasúton és nem közúton kellene szállítani. Különösen nem, mint szokás, túlsúlyos rakományként, idő előtt tönkretéve az utakat. Remélhető tehát, hogy itt nem áll meg az ÉKM. Megvizsgálja egyrészt a többi eseti engedélyt is a 3838-as útra, másrészt előmozdítja a kőzúzalék-szállítás vasútra terelését az egész országban.

A Levegő Munkacsoport korábbi anyagai a témában:

 
Egy „kitiltott” nehéz tehergépkocsi Tokaj főutcáján, 2015-ben
Fotó: Levegő Munkacsoport

 

Hírfigyelő