ClimateFair Monitor: A klímasemleges épületek és a közúti közlekedés felé

Az épületek és a közúti közlekedés szén-dioxid-mentessé tétele (DBRT) kiemelt helyen szerepel az EU napirendjén. A két erőteljes eszköz, az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerének kiterjesztése ezekre az ágazatokra (ETS2) és a Szociális Éghajlatvédelmi Alap (SCF) várhatóan nagyban hozzájárul majd ehhez a célhoz. Ezek az intézkedések szorosan kapcsolódnak a háztartások mindennapi életéhez, így szociálisan érzékenyek, és hajlamosak arra, hogy az éghajlat-politika tagadói felhasználják őket az EU éghajlat-politikájának aláásására.

A projekt célja a DBRT és a SCF jelenlegi és javasolt kiadásainak méltányosságának, átláthatóságának és hatékonyságának nyomon követése, a döntéshozók és a nyilvánosság tudatosságának növelése, az érdekelt felek részvételének előmozdítása, és ezáltal a hatékony szén-dioxid-árképzés és a bevételek legjobb felhasználása iránti közvélemény támogatásának kiépítése. A projekt a projektpartnerek kapacitásaihoz mérten figyelemmel kíséri a kapcsolódó szakpolitikák, programok és projektek végrehajtását is. Hozzájárul továbbá a közelgő nemzeti szintű tervezéshez, azonosítva az akadályokat, a legjobb gyakorlatokat, a tanulságokat és az elkövetett hibákat.

A projekt szükségessége és célja

Az EU éghajlat-politikai intézkedései a szén-dioxid-árakat fel fogják emelni. A magasabb árak szociális nehézségekhez és társadalmi zavargásokhoz vezethetnek, ha nemzeti szinten nem születnek hatékony szociális intézkedések a polgárok, különösen a legszegényebb és a közepes/alacsony jövedelmű háztartások támogatására a fosszilis tüzelőanyagokról való átállás során.

A környezetvédő és klímaellenes erők kihasználhatják ezt az árnövekedést, hogy megvédjék a fosszilis fűtésű vagy dízelüzemű autók megtartásának "jogát". A közelgő ETS2 és a hozzá kapcsolódó Szociális Éghajlatvédelmi Alap olyan sarokpont lesz, amely erősen megerősítheti ezeket a hangokat, ha a végrehajtás és annak kommunikációja nem megfelelő.

A szociális éghajlatváltozási terv, amelyet minden uniós tagállamnak 2025-ig el kell készítenie, valószínűleg a meglévő kiadási mintákon alapul majd. Ezek a minták azonban sok esetben nem járultak hozzá a szükséges szén-dioxid-mentesítéshez, és gyakran elsősorban a tehetősebb embereknek kedveztek.

Ezért fontos, hogy többet megtudjunk a jelenlegi rendszerek hiányosságainak okairól, összehasonlítsuk az EU-ban és más, hatékony szén-dioxid-árakat alkalmazó joghatóságokban alkalmazott legjobb gyakorlatokat, és ezeket az információkat valamennyi érdekelt fél rendelkezésére bocsássuk.

Az ETS2 végrehajtása is tele van kihívásokkal, különösen a közép- és kelet-európai országokban. Mivel az ETS2 megnöveli a háztartásokban használt fosszilis tüzelőanyagok árát, sok háztartás kísértésbe fog esni, hogy a szilárd tüzelőanyagok égetése felé forduljon: biomassza (elsősorban fa), de rosszabb minőségű fából készült biomassza és potenciálisan még rosszabb anyagok, például kezelt fa, műanyag, gumiabroncsok és egyéb hulladékok égetése felé. Mindez nagyon káros hatással lenne az éghajlatra, a környezetre és nem utolsósorban a közegészségre.

A közlekedési ágazatban, ha a szakpolitikák nem megfelelően célzottak, a visszacsapó hatás az üzemanyag-turizmus és az EU-n kívüli országokból származó üzemanyagcsempészet jelentős növekedéséhez vezethet.

A mobilitás-szegénység fokozása ráadásul kihívást jelent, mivel egyes területeken viszonylag alacsony az urbanizációs ráta és a tömegközlekedés fejletlensége miatt.

Ezen túlmenően a tagállamok olyan nemzeti intézkedéseket és támogatási beruházásokat vezethetnek be, amelyek semlegesíthetik vagy akár veszélyeztethetik az ETS2 és a SCF pozitív hatásait.

Mindezek a buktatók megfelelő tervezéssel és végrehajtással elkerülhetők, de a fent említett problémákkal és a lehetséges megoldásokkal kapcsolatban általános az ismerethiány, ezért a siker kulcsa a megfelelő tájékoztatás.

A projekttel kapcsolatos elvárások

  • Hosszú távon: Hozzájárulás ahhoz, hogy a pénzáramlások összhangban legyenek az alacsony ÜHG-kibocsátású és az éghajlatváltozással szemben ellenálló fejlődés felé vezető úttal, ahogyan azt a Párizsi Megállapodás is kimondja.
  • Rövid távon: Az EU éghajlat-politikai fellépéséhez szükséges pénzügyi eszközök felhasználásának szintjének és minőségének javítása azáltal, hogy a nemzeti szintű, változásokat hozó intézkedésekre összpontosítunk, értékes hozzájárulást nyújtunk az uniós szinten is jobb költségvetési politikához, és növeljük a civil társadalom tudatosságát.
  • Hatás: Várakozásaink szerint az ETS2, az SCF és a kapcsolódó politikák célzottabb és hatékonyabb támogatást nyújtanak majd az éghajlat- és környezetvédelmi intézkedésekhez, míg az európai zöld megállapodással összeegyeztethetetlen programok és projektek ösztönzői és finanszírozása csökken. Ez elősegíti az EU gazdaságának gyorsabb szén-dioxid-mentesítését és az éghajlatváltozás mérséklését valamennyi ágazatban. A projekt során azonosított kérdések valamennyi uniós ország számára nagyon hasznosak lesznek. Az éghajlatváltozással kapcsolatos adópolitika javulni fog az érintett országokban, és a nemzetközi hálózatépítésnek és a projektcsoporton túli kapacitásépítésnek köszönhetően valószínűleg további országokban is érezteti majd hatását.

Projekttevékenységek

  • Kapacitásépítés: A civil társadalmi szervezetek felhatalmazása, beleértve a kapacitásépítési intézkedéseket, hogy részt vehessenek az ETS2, az SCF és a kapcsolódó politikák és programok végrehajtásának értékelésében.
  • Tudásátadás: Az ETS2, a SCF és a kapcsolódó politikák és programok jelenlegi helyzetének és jövőbeli terveinek értékelése nemzeti szinten, beleértve végrehajtásuk értékelését is.
  • Szakpolitikai ajánlások: Az ETS2, az SCF és a kapcsolódó politikák és programok végrehajtásának javítására vonatkozó ajánlások kidolgozása, beleértve a legjobb gyakorlatok példáit is.
  • Kommunikáció: Az érintett érdekeltek és a közvélemény figyelmének felkeltése az ETS2 és a SCF, valamint ezek szükségessége és a legjobb megvalósítási módok iránt.

A témával kapcsolatos korábbi munkák

A jelenlegi projekt négy korábbi projekt folytatása:


 

 


 

 

Hírfigyelő