Útdíjat Budapestre!

Petíciót indított a Levegő Munkacsoport azért, hogy kezdődjön meg a Főpolgármesteri Hivatalban a budapesti városi útdíj bevezetésének érdemi előkészítése, beleértve az útdíjból származó bevételek átlátható, értelmes felhasználását.

Mit várunk a városi útdíjtól?

1. A gépjárműforgalom csökkenését

Jól megtervezett útdíjjal az utakat használó gépjárművek száma beállítható arra a szintre, amelyen a forgalom megfelel a budapesti úthálózat kapacitásának. Nincsenek dugók, a forgalom egyenletes.

2. A levegőszennyezés csökkenését

A szén-dioxid, valamint a levegőnket szennyező anyagok, elsősorban a nitrogén-oxidok, a korom, a poliaromás szénhidrogének jelentős részét a gépjárművek juttatják a levegőbe. A rossz budapesti levegő miatt évente mintegy 2500-an halnak meg idő előtt és 200 000 megbetegedés történik. Okozhat a szennyezett levegő szív- és érrendszeri betegségeket, asztmát, rákot, akadályozni képes a magzat fejlődését. Számítások szerint a gépjárművek okozta összes környezeti és egészségügyi kár meghaladja az évi 1000 milliárd forintot.

Ha az útdíj hatására csökken a forgalom, akkor a légszennyezés is kisebb lesz. Kevesebb és folyamatosan, nem araszolva haladó gépjárműnek jóval kisebb a levegőszennyezése, mint a sok, egymást akadályozó, meg-megállva, újraindulónak.

3. Pénzt a közlekedési infrastruktúra karbantartására, a közösségi közlekedés fejlesztésére, a rászorulók támogatására

Egy úthálózat a használattól kopik, tönkremegy. A kisebb úthibákat rendszeresen javítani, a teljesen tönkrement utakat felújítani kell, ami pénzbe kerül. Budapestnek kevesebb pénze van az úthálózat fenntartására, mint amennyi a szinten tartásra kellene, ezért az utak, utcák burkolata folyamatosan romlik. Az útdíjbevételből ki lehet pótolni a forrásokat, akár még meg is lehet állítani az állapotromlást. Talán felújításra is jut belőle.

A rászorulókat pedig nem azzal kell segíteni, hogy nem vetjük ki az útdíjat, hanem célzott szociális támogatással.

Előrelépést „a használó fizet” és „a szennyező fizet elv” megvalósításában, amire jó példa a tehergépkocsikra már alkalmazott útdíj. (Kilométer- és szennyezésarányos útdíjat kell fizetni a legalább 3,5 tonnás teherautók után az autópálya- és főútvonali szakaszokból álló mintegy 7100 kilométeres hálózaton.) Ezt a rendszert kellene kiterjeszteni először a budapesti utakat használó tehergépkocsikra, majd személygépjárművekre is. A fizetendő díj a Levegő Munkacsoport véleménye szerint az alábbi öt tényezőtől függene:

  • a megtett út hossza,

  • a jármű környezetvédelmi besorolása,

  • a jármű tengelyterhelése,

  • az útvonaltól (például a belvárosban magasabb, mint a külvárosban),

  • az időszaktól (csúcsidőben magasabb, mint azon kívül).

Kérjük, írd alá a városi útdíj bevezetéséről szóló petíciót.

Kövess minket Facebookon!

Hírfigyelő