Immáron tizenkilencedszer ültek össze közlekedési vezetők, szakemberek, hogy megvizsgálják a magyarországi közlekedés viszonyát az európai helyzethez, törekvésekhez. A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) által rendezett, „A magyar közlekedés helyzete az EU-ban” című konferenciát kicsit uralta a vaskerék, de azért jutott idő például az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKAER) vázlatos bemutatására is. Nem szándékunk részletesen ismertetni az elhangzottakat, inkább a Levegő Munkacsoport szempontjából érdekesnek látszó momentumokról számolunk be.
Közvetlen, lebilincselő előadónak bizonyult Becsey Zsolt, a közlekedésért felelős helyettes államtitkár, aki áttekintést adott a tervekről, elképzelésekről. Megnyugtató volt hallani, hogy a kormányzat nem gondolkozik nagy sebességű (TGV) vonaton, miközben a meglévő hálózaton lépten-nyomon lassítaniok kell a vonatoknak a vágányok állapota miatt. Az M6 autópályát ellenpéldaként említve szólt arról az üdvözlendő alapelvről, miszerint a jó fejlesztés az, amit hamar birtokba vesznek, belaknak a közlekedők.
A személyszállítás örökölt, monopolisztikus konstrukcióját – az állami szolgáltatást a verseny helyett – eddig sikeresen megvédte a mindenkori kormányzat a liberalizálás ellen, de most már mindenképpen bele kell vágni. Az autóbusz-közlekedésben már csak két év van hátra, és a vasútnál se sok az a hét év, ameddig még érvényes a MÁV és a GYSEV közszolgáltatási szerződése. A felkészülés eleme a vasút és busz közötti munkamegosztásban a vasútközpontú menetrendi integráció is. A liberalizálásra való felkészülést szolgálja a Volánok összevonása, és az autóbusz-állományt is felújítják a következő években. Nem maradhat el a vasúti járművek felújítása sem. A helyzetről és a tervekről mindent elmond egy dia az előadásból:
Rácz Gábor NFM főosztályvezető előadásából arra lehetett következtetni, hogy az egységes európai vasúti térség kialakításához (2012/24 EK rendelet) szükséges jogi környezet kialakításával nem nagyon siet a kormányzat. Talán év végére már lesz nem is egy, hanem két új vasúti törvény, az egyik a hagyományos vaspályát, a másik a libegőket, sífelvonókat és egyéb kötöttpályás létesítményeket fogja szabályozni. Aztán majd jöhetnek a végrehajtási rendeletek.
Csépke Andrásnak, a MÁV Start Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettesének előadásában leginkább a pénztárosok elküldésének és az automaták általánossá tételének koncepciója fogott meg. A Kelenföldi pályaudvaron bocsánat, az M4 kelenföldi végállomásán ugyanis az automaták csúnyán leszerepeltek. Nem nagyon értem, miért jó, hogy a MÁV az állami költségtérítési igényének csökkentésére törekszik, ugyanakkor jó volt hallani, mennyi mindenben akarnak javítani. Mindenesetre remélem, bekövetkezik, amivel számolnak, és a következő tíz évben valóban megnő az éves utasszám 135 millióra (vagy még többre). Az ezt a célt megalapozó intézkedések, célkitűzések erősen összecsengenek a USEmobility projekt ajánlásaival, de sajnos hiányzott közülük az utasok tájékozottságának és tájékoztatásának a javítása. (Jó az, ha simogatós telefonon tudunk tájékozódni, de az sem árt, ha a vonat indulása előtt 10 perccel már látszik a kijelzőn vagy az, hogy melyik vágányról indul a vonat, vagy az, hogy előreláthatólag fél órát késik. Amikor Kápolnásnyékre indultam csütörtökön reggel, Kelenföldön történetesen egyik sem látszott a vonatomnál, ami késett.) Jó viszont, hogy a saját szervezőinek tájékoztatását javítani igyekszik a MÁV Start, ősztől olyan jegykezelő rendszert vezetnek be, amellyel mérni tudják a foglaltságot, jobban tudnak majd tervezni. (Erre az utasokat időben föl kellene készíteni, mert mintha nagyon hozzászoktak volna ahhoz, hogy az egyik helyen ülnek, a másikat poggyásztartónak használják.)
Ahogy az a USEmobility elemzéseiből is kiderült, az embereket csak akkor lehet rávenni, hogy vonatozzanak, ha a járművek kényelmesek, tiszták. Ezt mintha a MÁV vezetése is tudná, a kevés forrásból, ami van, igyekeznek minél nagyobbat lépni előre. Sajnálatos viszont, hogy az amúgy is lassan zajló villamosítás erős késedelmet szenved az esztergomi vonalon. Bár a pálya készen van, a vonatok még az idén újraindulnak rajta, a vontatás sajnos még másfél évig dízeles lesz.
Elhangzott, hogy 2016-tól a két óránként járó Railjetek közötti órákban a MÁV saját járatokat indít Budapestről. Vagyis Győrbe és tovább Bécsbe óránként lehet majd utazni. Remélem, legalább olyan kényelmesek lesznek, mint a Railjet, és jó kávé is lesz rajtuk. Az ezen a vonalon megvalósult kínálati (és nem keresleti!) szolgáltatás előnyét minden másnál jobban mutatja Csépke András egyik grafikonja, ami szerint messze itt a legjobb a modal split! (Remélem, az óránkénti vonatindulás idején Győr mellett a zöld csík nagyot harap a pirosba is és elnyeli majd azt a kis sárgát az alábbi ábrán.)
Sajnos abból a szövegkörnyezetből, amelyben ezt a grafikont megismerhettem, kicsit más elképzelés bontakozott ki. „Igényoldali” meghatározású tudományos menetrend-kialakításról volt szó, ami – ha jól értettem – a fenti ábra szerint meglévő „piaci potenciál”-ból indul ki, és kombinálja azt a vasút képességeivel, paramétereivel. Pedig az ábra nem általában mutatja az igényeket, hanem a kínálat függvényében. A jó szolgáltatás vonzza az utast, a gyönge viszont taszítja.
Gyors a bicikliszállítás iránti igény növekedése, igen nehezen követik vagonokkal. A poggyászkocsik és a postavagonok átalakítása mellett mostantól a személyszállító vagonokon felújításkor kialakított biciklifülkék is bővítik a lehetőségeket.
Levegőtisztasági, éghajlatvédelmi szempontból egyaránt jó, ha megszűnik az áruk fölösleges – csak áfacsalás végett – végzett ide-oda szállítgatása. Ezt várjuk a Kovács Péter által a NAV szempontjából bemutatott Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszertől. Elmondta, hogy a NAV országúti helyszíni ellenőrzései során érezhetően átalakul a forgalom egyes útszakaszokon, jóval kevesebb kamion jár arra. Az eltűnő kamionok feladata a NAV feltevése szerint az áfacsalással összefüggő szállítgatások elvégzése, és amikor a fináncok levonulnak, ismét megjelennek az utakon. A folyamatos ellenőrzésre azonban a NAV-nak nincs pénze, az adócsökkentés pedig – ami értelmetlenné tennél az áfacsalást – nem az ő hatáskörük. Ezért találták ki az EKAERT.
Singlár Zsolt Miskolcról, és Nagy Attila Debrecenből a villamosfejlesztésekről adott átfogó képet. Ezek tapasztalatai talán hasznosíthatók lesznek Budapesten is, amikor megjönnek a CAF villamosok – amelyek Debrecenben már beváltak. Nagy Attila kitért arra is, milyen rossz a 65 éven felüliek ingyenes utazása, amiért – elvben –költségtérítési igénnyel léphetnek föl az állammal szemben, de nincs hozzá megbízható adatuk. Ha 100 helyett kilencven százalékos lenne a kedvezmény, az a 65 éven felülieket nem vágná földhöz, viszont a szolgáltatásnyújtás mérését pontossá tenné.
A konferencia végén a Gyurkovics Sándor, a KTE tiszteletbeli elnöke arra kérte a résztvevőket, hogy az előadások és hozzászólások alapján tegyenek ajánlásokat, amelyeket a KTE eljuttathat a kormányzathoz. A legtöbb ajánlást a Levegő Munkacsoport tette (ld. a keretes részben), és ezeket nagyon kedvezően fogadták a résztvevők.
Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse
A Levegő Munkacsoport ajánlásai a KTE 2015. február 26-27-i konferenciáján
Fel kell gyorsítani az egységes országos közösségi közlekedési tarifarendszer bevezetésének előkészítését. Az alapelvek tervezetét társadalmi vitára kell bocsátani. Indokolás: A közösségi közlekedés vonzerejét nagymértékben növelné az egységes országos közösségi közlekedési tarifarendszer bevezetése és működése. Egyúttal az érintett közlekedési vállalatok együttműködését és költséghatékonyabb üzemeltetését is elősegítené. Pénzügyi támogatással és felvilágosítással kell elősegíteni, hogy a közösségi közlekedés járműveinek lehetőség szerint minden vonalon előnyt biztosítsanak a forgalomban. Indokolás: Az ilyen intézkedések kis költséggel jelentősen növelhetik a közösségi közlekedés vonzerejét és egyúttal megtakarítást eredményeznek az érintett közlekedési vállalatok részére. A közösségi közlekedésben tájékoztatatással és pénzügyi támogatással is elő kell segíteni – az elavult járművek mielőbbi cseréje mellett – mindazokat az intézkedéseket, így különösen az ökovezetés oktatását és a korszerű technikai eszközök alkalmazását, amelyek csökkentik a járművek üzemanyag-fogyasztását és szennyezőanyag-kibocsátását. Indokolás: Az ezekre intézkedésekre fordított kiadások rendkívül gyorsan megtérülnek. Az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátást nagymértékben csökkenthetik. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség levegőminőségről szóló, 2014. évi jelentése szerint Magyarországon csak a PM2.5-szennyezés évente mintegy 16.000 ember idő előtti halálát okozza, és ezek az emberek átlagosan közel 10 évet veszítenek az életükből. Az Európai Bizottság jelenleg jogsértési eljárást folytat Magyarország ellen a határértékeket túllépő légszennyezés miatt. Tudatosítani kell a lakosságban a motorizáció valódi költségeit, beleértve az általa okozott a környezeti és egészségi károk költségeit is. Indokolás: A lakosság nem ismeri, hogy mekkorák a motorizáció „rejtett” költségei, különösen az okozott környezeti és egészségi károk költségei. Ez túlzott lakossági elvárásokat eredményez az állammal szemben a motorizációra fordított kiadások, illetve a motorizációval kapcsolatos adók, díjak tekintetében. Olyan törvényi szabályozást kell kialakítani, amely ösztönzi a településeket az egységes fizetőparkolási rendszer kialakítására. Indokolás: A jelenlegi szétszabdalt parkolási rendszerek nem segítik megfelelően az ésszerű parkolásgazdálkodást, és nem ösztönöznek a szükséges mértékben a közösségi közlekedés használatára. A roncskocsi-import megfékezése és a lakosság egészsége érdekében a kormánynak hatékonyan elő kell segítenie az alacsony kibocsátású övezetek kialakítását a településeken. Az üdülők egészségének megóvása érdekében a kormányzat intézkedjen arról, hogy mindenütt, ahol üdülési díjat szednek, az önkormányzatok alakítsanak ki alacsony kibocsátású övezeteket. Indokolás: Az alacsony kibocsátású övezetek széles körben elterjedtek a nyugat-európai városokban, és környezeti hatásai rendkívül kedvezőnek bizonyultak. A magyar kormány is készített útmutatót az önkormányzatok számára az ilyen övezetek bevezetéséhez, azonban a településeink eddig még nem éltek a lehetőséggel. Jogszabályi előírásokkal és felvilágosítással is korlátozni szükséges a súlyosan szennyező robbanómotoros kétkerekű járművek közlekedését – különösen a sűrűn lakott településrészeken és az üdülőövezetekben. Indokolás: A robbanómotoros kétütemű járművek a közlekedésben betöltött részesedésükhöz képest rendkívül nagy arányban járulnak hozzá a levegő- és zajszennyezéshez, valamint a közúti balesetekhez. Ezen okok miatt használatukat a világ számos városában már részben vagy teljes egészében betiltották. Az intézkedés elősegíti, hogy számos ember (különösen fiatalok) a környezeti és közlekedésbiztonsági szempontból nagyságrendekkel kedvezőbb közlekedési mód, a közösségi közlekedés használatára térjen át. A külsőköltség-díj bevezetésével érdemben kell differenciálni az elektronikus útdíjat a tehergépkocsik környezetterhelésének alapján. Indokolás: A jelenlegi, az úthasználattal összefüggő differenciálás, amely az EURO II-nél jobb besorolású járművek között már nem tesz különbséget, nem ösztönöz a korszerű járművek beszerzésére, illetve a járművek korszerűsítésére. Minden más uniós ország, ahol létezik elektronikus használatarányos útdíj, sokkal komolyabb differenciálást alkalmaz, mint Magyarország. A nemzeti fejlesztési miniszter, élve az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény végrehajtásáról rendelkező 209/2013. (VI.18.) Korm. rendelet 45. §-ában kapott felhatalmazással, hozza létre és működtesse a díjpolitikai célok megvalósulásának ellenőrzésére hivatott Társadalmi Egyeztető Szervezetet. Indokolás: Az intézkedés végrehajtása elősegítené a díjpolitikai célok hatékonyabb megvalósulását, és növelné az ezzel kapcsolatos kormányzati politika elfogadottságát. Jogszabályban kell előírni és tájékoztatással is elősegíteni a fenntartható közlekedés elveinek megfelelő városi teherforgalmi koncepciók kidolgozását és megvalósítását. Indokolás: A városi teherforgalom szervezettsége, hatékonysága messze elmarad a lehetségestől, aminek fő oka a megfelelő városi teherforgalmi rendszerek hiánya. Egy koncepció kialakítása az első lépés ahhoz, hogy ez a helyzet megváltozzon. A vasúti teherszállítás növekedésének elősegítésére a kormányzat tegye vonzóvá a kistételes, akár csak egy vagonos vasúti fuvarok indítását és fogadását a megrendelők és a vasutas vállalkozások számára. Indokolás: A jelenlegi szabályozás gyakorlatilag nem teszi érdekeltté a fuvarozókat és fuvaroztatókat a kistételes vasúti szállítást, ami környezetvédelmi szempontból sok esetben hátrányos. |