A Levegő Munkacsoport tevékenysége 2013 júliusában
A Levegő Munkacsoport tevékenysége 2013 júliusában
Minden hónapban rövid összefoglalót teszünk közzé az előző hónapban végzett munkánkról.
Közlekedés – Útdíj ügyben továbbra is megfigyelünk, miközben keressük a lehetőségeket az együttműködésre más szervezetekkel a bevezetett útdíj értékelés végett.
A Levegő Munkacsoport várja minden érintett jelzését a településeken átmenő megnövekvő közúti teherforgalomról 2013. július elseje után!
Folytattuk a villanybuszok rendszerbeállításának szorgalmazását.
Folytattuk a villanybuszok beszerzését pártoló aláírás-gyűjtő kampányt, amiben szívesen látunk minden segítséget az aláírástól az aláírásgyűjtésig. Önkéntesek segítségével már átléptük az 8000-es határt az aláírt képeslapok számával.
A londoni dugódíjas övezet felállítása tízéves évfordulójára összeállított tanulmányunkat igyekszünk széles körben ismertté tenni, és vitát generálni róla, de ez nagyon nehéz dió. Ezért szívesen fogadjuk a hírlevelünket olvasó szakemberek és újságírók segítségét. (DugóDíj – De hogyan? https://www.levego.hu/kiadvanyok/dugodij_de_hogyan).
Sikerült kapcsolatot teremteni a PM10 kormányhatározat végrehajtásáért felelős Vidékfejlesztési Minisztérium és a Budapesti Közlekedési Vállalat között, aminek az eredménye egy érdekes kísérlet lehet a sofőrök vezetési stílusának befolyásolására az autóbuszok kibocsátási paraméterei alakulásának bemutatásával.
Részt veszünk a Budapesti Közlekedési Központ fejlesztéselőkészítő projekttervezési munkáját támogató Balázs Mór bizottság munkájában. Legutóbb felemlegettük, hogy az egyes villamost a Hengermalom úton és az Etele úton sok tíz kifejlett fa kivágásával akarják végigvezetni, ahelyett, hogy a vágányokat az autók által gyéren használt egyik közúti sávba helyeznék el. A szentendrei HÉV és a ráckevei HÉV összeköttetésének terveivel kapcsolatban felhívtuk arra a figylemet, hogy ha a lehető legolcsóbb felszíni vonalvezetést választják, akkor lehet valami az elképzelésekből, de ha a megalomán mélyvezetésű alagutas megoldás mellett döntenek, az ugyanolyan torzó lesz, mint az összes budapesti metrófejlesztés. A megvalósíthatósági tanulmány készítését továbbra is figyelemmel kísérjük.
Részt vettünk tovább az egyik legrosszabb fejlesztési törekvés, az Osztyapenkó kereszteződés többszintűvé alakításának közmeghallgatásán, ahol kifejtettük, hogy a csomópontot csak az Őrmezőn lakó mintegy tízezer budapesti érdekeinek és életminőségének a javítása és nem a rontása mellett, az autópályákról a városba érkező forgalom lassításával, csillapításával szabad átépíteni. Az átépítés eredeti célja mindössze a városi és városkörnyéki buszjáratok metrókapcsolatának megteremtése a négyes metróval annak a lehető legrosszabb helyre telepített végállomásán, a Kelenföldi pályaudvaron.
(Vargha Márton)
Éghajlatvédelem, energia, épületfelújítás – Meghallgattuk a Dekarbonizációs Útiterv (HDÚ) ülésén a karbonszámítási modell bemutatóját. Részt vettünk egy felhívás megfogalmazásában, melyet a Fenntartható Fejlődés Tanácsának Klímapolitikai Munkacsoportja adott ki. Meghallgattuk a pályázatírók szervezésében a Nemzeti Tervezési Hivatal (NTH) beszámolóját a 2014-2020-as EU források felhasználási tervéről. Részt vettünk a háztartási kiserőművek (pl. szélkerekek) szabályozásával kapcsolatos egyeztetésen az NFM-ben. Folytattuk a kampányunkat az éghajlatot erősen károsító F-gázok szabályozásának szigorításával kapcsolatban. Személyes beszélgetésen ismertettük a kampányt az NFM és a VM illetékeseinek. Találkoztunk EU képviselővel az F-gáz szabályozás megbeszélésére. Részt vettünk az EEB telekonferenciáján, ahol ismertettük az F-gáz szabályozásssal kapcsolatos leggyakoribb hazai kérdéseket és fenntartásokat. Részt vettünk az MTVSZ EU pénzek felhasználásával kapcsolatos Partnerségi Megállapodás ismertetőjén. Próbálkoztunk a Kossuth Lajos utca forgalomcsillapítása érdekében sajtótájékoztató megszervezésével. Felvettük a kapcsolatot a BKIK bevásárlóutcákért felelős titkárával, a helyi lakosok és vállalkozások képviselőivel. Tájékozódtunk a közlekedéssel és várostervezéssel foglalkozó szakemberek véleményéről. Sajnos a tájékoztató az érdekeltek nyílt kiállásának hiányában nem jött létre. (Beliczay Erzsébet)
Településfejlesztés, zöldfelület védelem, földvédelem – Részt vettünk a József nádor téri mélygarázs építési engedélye miatt indított perünk harmadik bírósági tárgyalásán.
Részt vettünk a Budapest XI. kerület Gazdasági Bizottságának ülésén.
Véleményeztük a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség felé 3 darab taksonyi kavicsbánya kérelem előzetes vizsgálati dokumentációját.
Véleményeztük Üröm község településrendezési eszközeinek a víznyelőre és környezetére vonatkozó módosítását.
Véleményeztünk keretövezet módosítási hatástanulmányokat a városfejlesztési főpolgármester-helyettes felé.
Véleményeztük a XII. kerület szabályozási tervét.
Az V. kerületi önkormányzat Városüzemeltetési Kft.-je meghívására részt vettünk a Falk Miksa utcai fasor bejárásán.
Levelet intéztünk a XI. kerület Városüzemeltetési Osztályához az etele úti fasorral kapcsolatban.
Levelet intéztünk Vértesacsa polgármesteréhez fakivágásokkal kapcsolatban.
Levelet intéztünk Kispest polgármesteréhez egy kispesti polgár által létesített botanikus kert érdekében.
Részt vettünk egy XIV. kerületi szabályozási terv szakhatósági egyeztető tárgyalásán a zuglói polgármesteri hivatalban, és az 1-es villamos dél-budai továbbvezetésével kapcsolatos tárgyaláson a XI. kerületi főépítészi irodán, és levélben megismételtük ott elhangzott kérdéseinket a BKK-hoz.
Részt vettünk a Kormányhivatal Közlekedési Főosztálya által a 4-es metró Őrmezői csomópontjáról tartott közmeghallgatáson.
Részt vettünk a Nemzetgazdasági Minisztérium Területfejlesztési és Tervezési Főosztálya által a Nemzetgazdasági Minisztériumban tartott konferencián.
(Schnier Mária)
Környezeti Tanácsadó Iroda – A kőszegi kommunális hulladéklerakóról egy szomszédos kistelepülésre hordja a kiválogatott elektromos kábeleket egy lakos, majd otthonában égeti le a kábelekről a műanyag szigetelést. Az ügyben az illetékes környezetvédelmi felügyelőséghez és a közszolgáltatóhoz fordultunk.
Egy XVII. kerületi lakos keresett meg a szomszédos illegálisan felhúzott épületekkel teleszórt ipartelep nagy kamionforgalma miatt. Birtokvédelmi eljárás megindítását javasoltuk neki. Salgótarjáni lakosok szintén illegális hulladékégetés miatt panaszkodtak, a szomszédok bálás ruha maradékát égetik rendszeresen kályhájukban. Az ügyben javasoltuk, a rendőrséget hívják ki égetés esetén, akik jegyzőkönyvet tudnak felvenni, amely alapján a járási hivatal eljárhat. (Lenkei Péter)
Jogi ügyek – A jogi tevékenységeket tartalmazó projektek folyamatos ügyei és a lakossági környezeti tanácsadó iroda jogi természetű ügyei mellett részt vettünk a József nádor téri mélygarázzsal kapcsolatos közigazgatási per tárgyalásán, valamint újabb szakértő kirendelését kértük az ügyben, és javaslatot írtunk a beruházásokhoz kapcsolódó parkolóhelyek önkormányzati szabályozásával kapcsolatban. (Dr. Bendik Gábor)