A főváros hétmilliárdos ajándéka a fuvarozóknak?

Miközben a Fővárosi Önkormányzat súlyos megszorításokat tervez, amelyek jelentősen rontanák a város élhetőségét, a tehergépkocsik túlnyomó része után nem fizetik meg a behajtási díjat a fuvarozók. Így az önkormányzat 7 milliárd forint bevételtől esik el évente, ami elsősorban az ellenőrzés hiányosságaira vezethető vissza. Erre hívta fel Tarlós István budapesti főpolgármester figyelmét levelében a Levegő Munkacsoport. A civil szervezet szerint kevés az ellenőr, nem megfelelő az ellenőrzés műszaki háttere és a korrupció is valószínűsíthető.
A fővárosban mintegy 80 000 tehergépkocsit tartanak nyilván. Egy átlagos munkanapon 60 000 teherautó lép be a városhatáron. Ugyanakkor Budapesten mindössze 10 700 tehergépkocsira kértek behajtási hozzájárulást 2010-ben. A tehergépkocsik 80-90 százaléka után – jogsértő módon – nem fizetik meg a behajtási díjat.
A Levegő Munkacsoport sürgetőnek tartja, hogy a Fővárosi Önkormányzat biztosítsa a személyi és tárgyi feltételeket a tehergépkocsik behajtási díjfizetésének szigorú ellenőrzéséhez. Elfogadhatatlan és a közvélemény számára is megmagyarázhatatlan, hogy az önkormányzat nem lép fel hatékonyan a teherfuvarozók csalásai ellen, miközben komoly pénzeket vonna el többek között az oktatás, az egészségügy, a kultúra és a sport területéről, és a BKV-nak szégyenszemre súlyosan környezetszennyező, használt buszokat kell beszereznie a már szinte működésképtelen járművei helyett. Azért is különösen sürgető a beavatkozás, mert – amint azt már számos tanulmány kimutatta – a behajtási díj mértéke még mindig csak a töredékét teszi ki mindazon költségeknek, amelyeket a közúti teherfuvarozók okoznak, de nem ők fizetnek meg, hanem áthárítják az egész társadalomra.

Hírfigyelő