Nem sürgető a buszcsere? – Meghívó Tarlós Istvánnak!

Nemcsak a hármas metró állapota, hanem a buszoké is azonnali intézkedéseket követel, írta Tarlós Istvánnak címzett levelében a Levegő Munkacsoport. A főpolgármester ugyanis nemrég kijelentette, hogy a BKV buszainak cseréje kevésbé sürgető. A statisztikák szerint viszont Budapesten az elmúlt 20 évben a tüdőrákosok száma 230 százalékkal, az asztmásoké 480 százalékkal emelkedett, aminek egyik fő oka a dízeljárművek, köztük a buszok kipufogógáza.

A civil szervezet felhívja a figyelmet arra, hogy a BKV buszai nagy mennyiségben bocsátanak ki olyan szennyezőanyagokat, apró részecskéket, amelyekre az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nem ad meg egészségügyi határérteket, mert nem létezik olyan alacsony koncentrációjuk, amelyről biztosan állítható, hogy nem károsítja az egészséget. A WHO azt is megállapította, hogy a dízelmotorok kipufogógáza bizonyítottan rákkeltő.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmánya szerint hazánkban évente mintegy 16 ezer ember hal meg idő előtt a részecskeszennyezés következtében, és ezek az emberek átlagosan 10 évet veszítenek az életükből. A részecskeszennyezés egyik fő forrása a dízeljárművek, köztük nem utolsósorban a főváros útjait róvó autóbuszok.

A Levegő Munkacsoport levelében meghívta a főpolgármestert, hogy tegyen egy fordulót a BKV egyik 20-25 éves buszának hátsó ülésén, és személyesen is tapasztalja meg a szinte elviselhetetlen töménységű kipufogógázt, amit az utasok nap mint nap kénytelenek az utastérben belélegezni. Remélhetően a személyes tapasztalat felgyorsítja a lakosság egészségét védő – és a Levegő Munkacsoport által már sokszor javasolt – döntések meghozatalát.

Kapcsolódó anyagok:

Korommentes városok – Legjobb példák a közlekedési légszennyezés csökkentésére,

A teherautósok 80 százaléka valóban csal Budapesten,

Használatarányos legyen a budapesti útdíj!

Bukaresti buszokat és behajtási díjat Budapesten! Levél Tarlós Istvánnak 

Negyedannyi energiát fogyaszt a villanybusz, mint a dízel

Hírfigyelő