2014-ben a Peugeot Citroën új autói voltak a legtakarékosabbak

Immár tizedik alkalommal tette közzé a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) jelentését az Európában eladott személygépkocsik átlagfogyasztásáról és széndioxid-kibocsátásáról. Ezekkel a jelentésekkel a T&E-nek (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagszervezete) az a célja, hogy ösztönözze a takarékosabb autók forgalomba helyezését és egyúttal a globális felmelegedést okozó szén-dioxid kibocsátásának csökkentését. A mostani jelentés szerint a legjobbnak a Peugeot Citroën autói bizonyultak: átlagosan 4,5 liter üzemanyagot használnak fel 100 kilométeren, és 110 gramm szén-dioxidot bocsátottak ki kilométerenként.

Az autósok többségét érdekli, mennyit fogyaszt a kocsi. Sokan vásárláskor alaposan utánanéznek ennek az adatnak, és statisztikát is vezetnek arról, mennyire elég egy-egy tankolás. Nem véletlen, hiszen ha az autónk sokat fogyaszt, azt a zsebünk bánja. Minden 10 gramm, amivel a gyártó csökkenti egy típus CO2 kibocsátását kilométerenként, átlagosan 50.000 forinttal csökkenti az üzemelési költséget, és – azonos menetteljesítmény mellett – jelentős mennyiségű kőolaj elégetésétől menti meg a légkörünket.

A legnagyobb mennyiségi ugrást a Nissan produkálta, 12,1 százalékos fogyasztáscsökkenést értek el az előző évi átlaghoz képest. Legjobban fogyó típusuk, a Qashqai új motorjának átlagos széndioxid-kibocsátása kilométerenként 20 grammal kisebb lett a korábbiénál. A vezető autógyárak között a sor végére a Honda került, az ő gyártmányaik bizonyultak a legszomjasabbnak. A 2014-ben Európában eladott Honda személygépkocsik átlagos széndioxid-kibocsátása kilométerenként elérte a 133 grammot.

Az EU nyolc évvel ezelőtt vezetett be üzemanyag-hatékonysági előírásokat a személygépkocsikra. Azóta a forgalomba került autók átlagos kilométerenkénti széndioxid-kibocsátása 37 grammal csökkent, ami 100 kilométerenként másfél liter üzemanyagfogyasztás-csökkenéssel egyenértékű. Ugyanezen időszak alatt a Nissan közel felével csökkentette az átlagkibocsátást, ami mutatja, milyen nagy a szabályozás szerepe a technikai fejlesztésben. Ezért is fontos, hogy folytatódjon a kibocsátási előírások szigorítása, és a 2021 utánra előírt kilométerenkénti 95 grammnál is jobbak legyenek az új autók 2025 után.

   

 

A nagy autógyárak által 2014-ben eladott személygépkocsik

átlagos CO2-kibocsátása a gyári adatok szerint

 

 

 Sajnos gyakran előfordul, hogy az autógyártók által közétett  üzemanyag-fogyasztási adatoknál nagyobb fogyasztást tapasztalnak az autósok. A tesztelési eljárások, amelyek eredményeképpen egy-egy típusnak megadják az üzemanyag-fogyasztási és széndioxid-kibocsátási átlagadatát, tág teret engednek a manipulációnak. A T&E becslése szerint ez a torzítás mintegy a felét is adhatja a mért fogyasztáscsökkenésnek. Ez nyomatékosítja, hogy a sürgető az új mérési eljárás, az ENSZ égisze alatt kidolgozott Könnyű gépjárművek emisszióvizsgáló világciklusa (World-wide Harmonized Light Duty Test Procedure, WLTP) késedelem nélküli bevezetését.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke megállapította: „A törvényalkotóknak kell megvédeniük a gépkocsivásárlókat az autógyárak félrevezető adatközléseitől. Minél előbb kötelezően be kell vezetni a világon mindenütt egyforma tesztelési eljárást és egy új címkerendszert, amiből a vásárló világosan ki tudja olvasni, mire számíthat. Magyarországon a műszaki vizsgaeljárás felülvizsgálatára is szükség van ahhoz, hogy biztosak legyünk benne: minden jármű kibocsátása megfelel az előírásoknak.”

 

 

Hírfigyelő