Csökkenhet a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztása Európában is – Civilek és cégek keményebb szabályozásért lobbiznak
Kamiononként 5 000 eurót takaríthatnának meg a fuvarozók évente, ha elfogadják az Európai Bizottság javaslatát. Az Európai Parlament és a Tanács elé kerülő előterjesztés szerint 2025-től a maiaknál lényegesen, legalább 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthatnak majd a nehéz tehergépkocsik. Az áramvonalasabb és kisebb fogyasztású tehergépkocsikra cserélődő járműállománynak köszönhetően sok millió tonnával csökkenhet a közlekedés széndioxid-kibocsátása is. Civilek és cégek mégis ennél szigorúbb szabályozást követelnek.
Bár a közúti járműveknek csupán 5 százalékát teszik ki a nehéz tehergépkocsik, az üvegházhatású gázkibocsátásuk a közúti közlekedésben eléri a 22 százalékot. Ennek ellenére ma még nincs korlátozva a széndioxid-kibocsátásuk az Európai Unióban. A Bizottság javaslata az, hogy 2025-re a 2019-es évihez képest 15 százalékkal, a 2022-ben esedékes felülvizsgálat alapján pedig 2030-ra már 30 százalékkal legyen kötelező csökkenteni az új nehéz tehergépkocsik átlagos széndioxid-kibocsátását a maihoz képest. Számos nagyvállalat, mint a az IKEA, az Unilever, a Carrefour és a Nestlé, valamint sok fuvarozói szervezet, köztük a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete ennél szigorúbb szabályozást követel.
„A kamionokra vonatkozó ambiciózus kibocsátási előírások elengedhetetlenek az innováció ösztönzéséhez és az új kibocsátásmentes technológiák kiépítésének felgyorsításához, ami jó a vállalatok számára, jó a polgárok számára és jó a bolygó számára” – jelentette ki Hanneke Faber, az Unilever európai elnöke.
Paul Hoffman, a Heineken globális ügyfélszolgálati és logisztikai igazgatója hasonlóan nyilatkozott: „A Heineken örömmel fogadja az új teherautókra javasolt előírásokat az alacsony szén-dioxid-kibocsátású közúti közlekedésre való áttérés érdekében Európában. Ez a lépés támogatja éghajlati törekvéseinket, és segít csökkenteni a teljes értékláncunk szénlábnyomát az árpától egészen az éttermekig.”
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) és tagszervezetei – köztük a Levegő Munkacsoport – már évek óta sürgették a szabályozást.
A T&E és tagszervezetei kifogásolják, hogy a javaslat tartalmaz egy úgynevezett szuperkredit rendszert, vagyis azt, hogy egy gyártó kínálata átlagos üzemanyag-fogyasztásának számításakor kedvezményként vehesse figyelembe a 2025 előtt értékesített villanyhajtású teherautókat és autóbuszokat, mégpedig többszörösen. Ez csaknem ötödével ronthatná le az eredeti 2025-ös célkitűzést.
„A szuperkredites számviteli trükk aláásná a teherszállítás széndioxid-kibocsátására vonatkozó célokat, nem segítené elő a szállítók jelentős üzemanyag-megtakarítását, és nem növelné, hanem csökkentené az eladott elektromos teherautók számát. Az Európai Parlamentnek ehelyett egy értékesítési célt kell bevezetnie a nulla kibocsátású járművek számára” – érvelt Stef Cornelis, a T&E szakértője.
A jogalkotási csomag tartalmaz egy tervet a mainál áramvonalasabb, és így 3-5 százalékkal kevesebbet fogyasztó járművek kialakításának felgyorsítására is. Az áramvonalasított nehéz tehergépkocsik akár már 2020-tól megjelenhetnek az európai utakon.
„A közlekedés Európa legnagyobb széndioxid-kibocsátója. Miközben az Egyesült Államokban, Japánban, Kínában és Kanadában már évek óta érvényben vannak széndioxid-kibocsátási korlátozások az új tehergépjárművekre, az EU-ban ilyen nem létezik, így nem véletlen, hogy az európai piacon kínált modellek üzemanyag-hatékonysága csekély mértékben javult az elmúlt 20 évben” – állapította meg Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.
„Magyarországon sok fuvarozó törekszik arra, hogy tehergépkocsi-állománya a legkorszerűbb legyen, és eddig sem rajtuk múlt, hogy az üzemanyag-költségeiket nem tudták érdembe csökkenteni, amikor új tehergépkocsit vásároltak. A Levegő Munkacsoport reméli, hogy a mainál jóval kevesebbet fogyasztó nehéz tehergépkocsik megjelenése a gyártók kínálatában nemcsak őket, hanem a többieket is gyors cserére ösztönzi majd, miáltal az éghajlatvédelmi előnyök mellett jelentősen javulhat hazánk levegője is” – kommentálta az Európai Bizottság javaslatát Lukács András elnök.
A civilek mostantól fogva azon dolgoznak, hogy a javaslatból mielőbb kötelező erejű jogszabály legyen, lehetőleg az abban megfogalmazottaknál még szigorúbb előírásokkal.
Kapcsolódó korábbi anyagaink:
-
Jelentősen csökkenthető a kamionok üzemanyag-fogyasztása
https://www.levego.hu/hirek/2017/09/jelentosen-csokkentheto-a-kamionok-uzemanyag-fogyasztasa/ -
Levél a kamionok üzemanyag-fogyasztásának korlátozásáért
https://www.levego.hu/hirek/2017/07/level-a-kamionok-uzemanyag-fogyasztasanak-korlatozasaert/ -
Összefogás a közúti fuvarozókkal az olcsóbb szállításért és az éghajlat védelméért
https://www.levego.hu/hirek/2017/11/osszefogas-a-kozuti-fuvarozokkal-az-olcsobb-szallitasert-es-az-eghajlat-vedelmeert/
Kép: Egy különlegesen üzemanyagtakarékos kamion Amerikából, a StarShip - https://www.shell.com/motorist/oils-lubricants/rimula-truck-heavy-duty-engine-oil/airflow-starship.html