Nem véd eléggé a DPF részecskeszűrő

Városi forgalomban is beindul időről időre a részecskeszűrő tisztítási folyamata. Ezalatt a dízelhajtású személygépkocsi 15 kilométeren át is képes a normálisnál akár ezerszer több apró részecskével terhelni a levegőt.

Két, nagy számban eladott, új típusú dízelhajtású személygépkocsinál mérték időszakonként a normál részecske kibocsátás ezerszeresét. A szennyezett levegőt belélegzők egészségére különösen veszélyes szilárd részecskék kibocsátása a részecskeszűrő tisztulásakor ugrik meg. A városi forgalomban is beinduló részecskeszűrő-regeneráció alatt a dízelhajtású személygépkocsi 15 kilométeren át is képes a normálisnál akár ezerszer több apró részecskével terhelni a levegőt. Ezt a hivatalos kibocsátási teszt nem veszi figyelembe a prototípus-bevizsgálásnál, pedig a több mint 45 millió dízelautó Európában évente mintegy 1,3 milliárd ilyen tisztítási ciklust hajt végre.

Az európai városlakók háromnegyede van kitéve az Egészségügyi Világszervezet által ajánlott határértéket meghaladó részecskeszennyezésnek. A veszély csökkentésével minden évben európai polgárok tízezreinek az egészségét, életét lehet(ne) megőrizni. A brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (melynek a Levegő Munkacsoport is tagja) által megrendelt mérés eredménye azt mutatja, hogy még a legújabb dízelautók is súlyosan szennyezik a levegőnket. Ezért kell mindent megtenni a kibocsátási korlátok szigorítása, valamint a prototípusok bevizsgálásának precízebbé tétele érdekében.

Egy vezető gépkocsilaboratórum, a Ricardo munkatársai a maga kategóriájában a második legjobban fogyó Nissan Qashqai és a negyedik legjobban fogyó Opel Astra egy-egy példányát vetették alá tüzetes méréssorozatnak. Kiderült, hogy amikor megindul a megtelt részecskeszűrő regenerálása, a legálisnál 32-115 százalékkal több lesz a kipufogógázban számolt veszélyes részecske.  Csakhogy a hivatalos típusbevizsgálásnál egy kiskapu miatt ezt a határérték-túllépést nem szokás figyelembe venni. Vagyis a hivatalos részecske kibocsátási adatból hiányzik a valóságban kibocsátott részecskéknek mintegy 60-99 százaléka.
Ezekből a mérésekből látható, hogy még a legújabb dízel személygépkocsik sem mondhatók tisztának. Használat közben időről időre igen veszélyes szintű a részecske kibocsátásuk városban és országúton egyaránt. Az autógyárak könnyen teljesítik az előírásokat, amiért a számlát az emberek tüdeje, szíve, agya fizeti, amikor megbetegszik. Nem volna szabad ilyen autókat eladniuk az autógyártóknak.

A szabályozás szerint a 23 nanométernél kisebb átmérőjű, kibocsátott részecskék számát nem kell figyelembe venni a típusbevizsgálásnál. Amikor viszont ezeket a részecskéket is számolták a Ricardo munkatársai, a kibocsátás 11-184 százalékkal magasabb lett. Pedig minél kisebb egy részecske, annál veszélyesebb, annál könnyebben jut el bárhova a tüdőből a szervezetben. Ez azonban csak a fele a történetnek. Mert vannak másféle szennyezések is, amikre nincs szabályozás. Ilyen az ammónia és ilyenek az illékony szerves vegyületek, amikből a méréssorozatban szintén túl sokat mértek.

A Levegő Munkacsoport egyetért a T&E-vel abban, hogy a gépkocsik levegőszennyezését tovább kell korlátozni. Jussunk el odáig, hogy a levegőbe kerülő kipufogógáz már nem tartalmaz az egészségre veszélyes anyagot, részecskét. Arra is szükség van, hogy ne csak a prototípust, hanem – ahogyan azt Amerikában is teszik – az eladott vagy az eladásra kerülő személygépkocsik levegőszennyezésének megfelelőségét is vizsgálják a tagállamok nemzeti közlekedési hatóságai.

A tanulmány vezetői összefoglalójának magyar fordítása itt található.

Hírfigyelő