A mikromobilitást szabályozni kell, de nem mindegy, hogyan

A mikromobilitási eszközök szabályozására készül a közlekedési tárca, azonban a sajtóban megjelent hírek alapján aggodalomra van ok. Ezért a Levegő Munkacsoport levelet írt Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárnak, kérve a szabályozás átgondolását.
A napokban volt olvasható, hogy hamarosan KRESZ-módosítás várható elektromos rollerekre. A módosításban a cikk szerint az elektromos rollerek teljesítménye 350 W-ban, sebessége 25 km/h-ban lenne szabályozva, illetve az ülést is kizárja a „kis motoros roller” kategória. Minden más eszköz segédmotoros kerékpár kategóriába tartozna.1 A Levegő Munkacsoport kereste a tervezetet a minisztérium honlapján, de — annak ellenére, hogy a KRESZ-módosítás gyakorlatilag a teljes magyar nemzet életét érinti —, az Innovációs és Technológiai Minisztérium társadalmi egyeztetései2 között nem találta. Ezért sajnos csak a híradás alapján tudja felhívni a figyelmét arra, hogy a módosítás – amennyiben a sajtóhírek igaznak bizonyulnak – igen sok baleset előidézésének veszélyét vetíti előre.
A tervezett szabályozás kizár számos mikromobilitási kategóriát, amelyek sebessége vagy teljesítménye nem képes felvenni a sebességet az autókkal, ugyanis nem is erre tervezték (giroszkópos járművek, üléssel rendelkező rollerek, nagyobb súlyú rollerek, e-gördeszkák stb.). Azonban ezeket segédmotorként regisztrálni sem lehetséges, az Európai típusbizonyítvány megszerzése részükre szinte lehetetlen3
Kutatások is igazolják, hogy forgalomban a jobb gyorsítási képesség nagyobb biztonságot eredményez. Ráadásul az EU típusengedélyezése még a gyorsabb, s-pedelec kategóriára nézve is veszélyes forgalomban, hiszen még ez a jármű sem tudja felvenni a forgalom sebességét.4 A magasabb sebesség ugyanis ebben a vonatkozásban csökkenti a balesetveszélyt5.
A kisebb kerekű járművek balesetveszélyesebbek a rossz útburkolaton6 – az autók mellett haladva annál is inkább, hiszen az elektromos rollerrel szenvedett súlyos és halálos balesetek 80%-a gépjárművel való ütközésből fakad.7 Mindenképpen indokolt tehát az autóforgalomtól elkülöníteni az autó sebességénél alacsonyabb sebességű járműveket.
A 300/350 watt motorteljesítmény nem elégséges egy nagyobb súlyú utas szállításához, sem pedig egy emelkedő leküzdéséhez. Ausztriában ezt figyelembe vették, így ott 600 W a teljesítményhatár8 számos országban (például az Egyesült Államokban) pedig a motorteljesítmény nincs megkötve, csupán a végsebesség.9
Az ülés tiltása szintén kizár több járművet a forgalomból, ami azonban nem indokolt a közlekedési szempontból.10 A jármű kialakítása, közöttük az ülés ugyanis csökkenti a veszélyességet.11
A fenti okok miatt a Levegő Munkacsoport a mikromobilitási járművek végsebességét 25 kilométer/óra sebességben javasolja korlátozni, a motorteljesítményre és az ülésre vonatkozóan viszont semmilyen szabályozást nem tart szükségesnek.