A nehéz autókra magasabb parkolási díjat akarnak a lakosok
A lakosság nagy többsége támogatja, hogy magasabb parkolási díjat fizessenek a nagyméretű személygépkocsik után – Párizsban. A tegnapi napon közzétett közvéleménykutatási eredmény megerősíti a Levegő Munkacsoport évek óta hangoztatott követelését, hogy ilyen szabályozást vezessenek be Budapesten is.
A párizsiak 61 százaléka támogatja, hogy emeljék a nehéz, nagyméretű személygépkocsik (SUV-ok) parkolási díjának bevezetését, és ez az arány 70 százalékos, ha a bevételt a közlekedés javítására fordítják vissza és a helyi lakosok mentességet kapnak. Ez az eredménye annak a közvéleménykutatásnak, amelyet az OpinionWay készített a Tiszta Városok Kampány nevű nemzetközi civil összefogás megbízásából.
A felmérés szerint a párizsiak 56 százalékának rossz a véleménye a SUV-okról. Elsősorban a túlzott területfoglalásukat kifogásolják (76 százalék), de elégedetlenek a levegőszennyezésben való szerepükkel (61 százalék), a magas szén-dioxid-kibocsátásukkal (58 százalék) és a balesetveszélyességükkel (34 százalék) is.
A tét nagy, mivel egy SUV akár 20 százalékkal több üzemanyagot is fogyaszt, mint egy hagyományos autó, ütközés esetén átlagosan 30 százalékkal növeli a gyalogosok és kerékpárosok halálozásának kockázatát, továbbá nagyobb súlya miatt sokkal több egészségkárosító mikroszemcse kerül a levegőbe a gumikopás következtében is.
A párizsiak általában is támogatják a gépjárművek, különösen a nehezebb autók használatát szabályozó intézkedéseket: 59 százalékuk egyetért azzal, hogy korlátozni kell általában az autók számát a városban.
Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője elmondta: „A párizsi közvélemény-kutatás eredménye még inkább ösztönözhetné Budapest vezetőit, hogy külön parkolási díjat vessenek ki a nehéz személygépkocsikra. Ezzel követhetnék olyan városok példáját, mint Lyon, Freiburg és Tübingen, ahol már bevezették ezt az intézkedést. A SUV-ok magasabb parkolási díja társadalmilag is igazságosabb lenne, hiszen aki többet foglal el a közterületből, jobban szennyezi a levegőt és balesetveszélyesebb, annak többet is kellene fizetnie. Egy SUV használata nem alapvető szükséglet, ráadásul nem a szegények vásárolják, így nem szabad támogatni a parkolásukat sem.”
Idén február 4-én Párizsban népszavazást tartanak arról, hogy háromszorosára emeljék az 1,6 tonna feletti dízeles, benzines és hibrid autók, valamint a 2 tonna feletti elektromos autók parkolási díját (a lakásuk közelében parkolók mentességet élveznének). Ha a lakosság ezt megszavazza, a SUV-ok órás parkolási díja a központi kerületekben 6 euróról 18 euróra emelkedne, a külső kerületekben pedig 4-ről 12 euróra.
A Tiszta Városok Kampány sajtóanyaga angol nyelven itt olvasható: https://cleancitiescampaign.org/new-polling-shows-that-parisians-support-higher-parking-charges-for-suvs/