Az áremelés és a járatritkítás további dugókat okoz

A Levegő Munkacsoport szerint a közösségi közlekedés minőségének, és mennyiségének romlása a dugók növekedéséhez, a főváros környezeti állapotának és a lakosság egészségének romlásához vezet. Ezért a civil szervezet levélben fordult Demszky Gáborhoz, hogy a főpolgármester és a miniszterelnök ma folytatott eredményes tárgyaláshoz hozzájáruljon.

„Az elmúlt évhez képest idén 8 százalékkal csökkent a BKV utasainak a száma, ami az utóbbi évek egyik legkedvezőtlenebb fejleményének tekinthető” – írta levelében a Levegő Munkacsoport elnöke. A szakértők már korábban rámutattak, hogy eddig minden díjemelés utasvesztéssel járt, s az áremelések nem eredményeztek többletbevételt a vállalat részére. Reálértéken számolva az elmúlt 20 évben a menetdíjak a kétszeresükre emelkedtek, miközben a BKV bevételei szinte egyetlen forinttal sem nőttek.
A Levegő Munkacsoport szerint a közösségi közlekedés visszaszorítása országos tendencia, aminek fő oka, hogy számára a kormány évről évre egyre kedvezőtlenebb pénzügyi helyzetet teremt, miközben a személygépkocsi-használatot folyamatosan kedvezményekben részesíti. A 2008. évi költségvetési előirányzat alapján megállapítható, hogy országos szinten a közösségi közlekedés helyzete mintegy 50 milliárd forinttal romlik, a személygépkocsi-közlekedésé pedig több mint 200 milliárd forinttal javul a 2002. évi szinthez képest. A közösségi közlekedés romlása ellentmond a Fővárosi Önkormányzat minden vonatkozó dokumentumának (közlekedésfejlesztési terv, Podmaniczky Terv, környezetvédelmi program stb.), ráadásul komoly veszteséget okoz a főváros és környéke gazdaságának.
A folyamat megfordítása érdekében a Levegő Munkacsoport javasolja a viteldíjak 20 százalékos csökkentését. Ez – az egyéb javasolt intézkedésekkel együtt – az utasszám növelését eredményezné, így a vállalat bevétele nem csökkenne. A civil szervezet azt is kéri, hogy gyorsítsák fel a tömegközlekedési járművek forgalmi előnyben részesítését szolgáló beruházásokat, valamint a Budapesti Közlekedési Szövetség továbbfejlesztését. A tömegközlekedési járatokat pedig semmiképp nem szabad ritkítani.

Kapcsolódó anyagok:
Levél a főpolgármesternek:
Korábbi levél a környezetvédelmi miniszternek:

Hírfigyelő