Élhetőbb Budapestre szavaznak-e a fővárosi képviselők?
Előremutató a fővárosi parkolási rendelet tervezett módosítása, azonban a benne foglalt intézkedések megvalósítása a távoli jövőbe vész, pedig azonnali cselekvésre van szükség. Az előterjesztésből ugyanis hiányzik a parkolási díjak 2025. január 1-jétől történő emelése, így még több lesz a dugó, romlik a közterületek már ma is sok helyütt siralmas állapota, és még szennyezettebb lesz a levegő.
Amennyiben a Fővárosi Közgyűlés holnapi ülésén változatlan formában fogadja el a parkolásról szóló előterjesztést, a következő másfél évben még tovább csökken a parkolási díjak hatása, hiszen az infláció miatt folyamatosan csökken az értéke és az átlagbér tovább fog nőni. Így semmivé foszlik a fővárosi képviselőknek a választási kampány során tett azon ígérete, hogy 5 évvel meghosszabbítják a budapestiek várható élettartamát, emberközpontúvá alakítják az utcákat és a tereket, és megteremtik az egészséges városi környezetet.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke elmondta: „Felmérések szerint Budapesten egy átlagos autóhasználó évente 47 órát veszít a dugóban araszolással. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, amit egy személyes esettel szemléltetnék: nemrég egy előadáson voltam a belvárosban, ami csak nagy késéssel kezdődött meg, mert az előadó háromnegyed órát keringett az autójával, üres parkolóhelyet keresve. Tehát a parkolási díjak emelésének halogatása sokak számára jóvátehetetlen következményekkel jár. Nem lehet másfél év múlva visszafordítani, ha az egészségtelen környezet miatt emberek egész életre kiható betegséget szereznek, de az sem tehető meg nem történtté, ha addig az idejük jelentős részét a dugókban és parkolóhelyek keresésével töltik.”
Szegő Judit, a civil szervezet projektvezetője hozzátette: „A nemzetközi tapasztalatok alapján is biztosak vagyunk benne, hogy a parkolási díj emelése népszerű lesz, hiszen az egész lakosság élvezni fogja annak az előnyeit, hogy kevesebb lesz a dugó és több a szabad parkolóhely, növekszenek a zöldfelületek és egészségesebbé válik a város. A fuvarozók is örülni fognak, hiszen rengeteg pénzt takarítanak meg, ha rövidebb idő alatt, kiszámíthatóan tudnak árut szállítani a rendeltetési helyükre. A többletbevételeket pedig a város zöldítésére és a biztonságosabb közlekedés megteremtésére lehetne fordítani.”
Hét civil szervezet korábban részletes javaslatcsomagot juttatott el a fővárosi képviselőknek azzal, hogy a jelenlegi óránkénti 200, 300, 450, illetve 600 forintos parkolási díjat 300, 600, 750, illetve 900 forintra emeljék. Ennek előnyeit a Levegő Munkacsoport egy 2 perces videóban összegezte.