Eszközök a személyközlekedés széndioxid-kibocsátásának csökkentésére

Bár átalakulóban van a közlekedés, a széndioxid-termelő robbanómotoros hajtást felváltja a villanyhajtás, nem várhatunk addig, amíg az utolsó robbanómotorokat ünnepélyesen elhelyezik a múzeumokban. Minden gramm széndioxidért kár, ami a levegőbe megy. Ezért kell mindent elkövetnünk azért, hogy addig is, amíg ez megtörténik, minél szénmentesebbé tegyük a közlekedést. Ez a projekt ennek a munkának kíván muníciót adni, mégpedig a legnagyobb kibocsátású, de egyúttal a legjobban befolyásolható területen, a személyszállításban, négy volt szocialista országban, Litvániában, Lengyelországban, Magyarországon és Romániában.

 

Projektadatok

Név: "Beyond Best Practices in the Passenger Transport Sector"

Támogató: Európai Klímakezdeményezés (European Climate Initiative)

Projektgazda: Climate Analytics gGmbH Berlin, Németország

Résztvevők:

Időtartam: 2020. november 1.– 2023. február 28.

 

Kihívások

Egy-egy lehetőség a széndioxid-kibocsátás csökkentésére túl nagy hangsúlyt kap, miközben számos más, esetleg olcsóbb, könnyebben, gyorsabban megvalósítható beavatkozás nem kap elég figyelmet.

Nehézkes a más országokban megvalósult intézkedések átvétele, figyelemmel követése.

Nagyrészt elsikkad a személyközlekedés kapcsolata más szakpolitikákkal, például a foglalkoztatással, várostervezéssel.

 

Megközelítésünk

Létrehoztunk egy történeti adatbázist a személyszállítási módok adatairól a résztvevő országokban. Kilenc személyszállítási módra (személyautózás, motorbiciklizés, buszozás, vonatozás, városban metrón vagy villamoson utazás, nemzetközi légi utazás, belföldi légi utazás, gyaloglás, biciklizés) gyűjtöttük össze három független változó adatait, az éves utazási teljesítményt (utaskilométer/év), a járművek átlagos kihasználtságát (utas/jármű) és a járművek átlagos fajlagos kibocsátását (gCO2/km). Kiolvasható az adatbázisból mindegyik utazási mód éves széndioxid-kibocsátása és a személyközlekedés teljes éves, valamint az egy főre eső kibocsátása is.

A grafikon a projekt történeti adatbázisának adataiból készült

 

A történeti adatbázis segít feltárni, hogy Magyarországon 2000 és 2019 között melyik utazási módban milyen változások történtek, és ezek a változások mennyiben alakították a személyi közlekedés egy főre eső éves széndioxid-kibocsátását.

 

Eredmények

Készítettünk egy könnyen használható világhálós eszközt, mellyel a 2019. évi adatokból kiindulva és a független változókat változtatgatva lehet vizsgálni egy-egy beavatkozás várható hatását az egy főre eső éves széndioxid-kibocsátás és a személyközlekedés éves teljesítményére.

Közreadunk legalább 60 lehetséges beavatkozást a személyszállításba, máshol megvalósított jó példákat. Országonként kiemelünk párat a jó példák közül, azokat, amelyeket ott a legfontosabbnak, a széndioxid-kibocsátás csökkentésére legjobbnak tartunk.

Részletek az online TEDiT elemeiből
 
 

Események

 

Hírfigyelő