A BKV buszainak átlagéletkora 18 év, ezzel a messze a legrosszabb helyet foglalja el az uniós fővárosok között (például A busz egyszeri feltöltéssel 230-290 kilométert tudott megtenni, ami bőségesen elegendő volt a budapesti és főváros-környéki napi buszos menetrend teljesítéséhez. Az utasok és a járművezetők pedig rendkívül elégedetten nyilatkoztak a buszról. Ez utóbbiról bárki meggyőződhet, ha megtekinti az állami és független média által készített filmes tudósításokat a busz menetrendszerinti üzeméről a BKV vonalain.
Ennek a busztípusnak egy korszerűbb változatából már közel ezer közlekedik kínai városokban. A termékek minőségére rendkívül kényes Izrael pedig nemrég rendelt meg belőlük 1300 darabot városi tömegközlekedése számára.
A magyarországi próbaüzem során szerzett kedvező tapasztalatok közül kiemelendő, hogy a villanybusz rendkívül energiatakarékos: városi közlekedésben 100 kilométerenként 8 liter gázolajnak megfelelő energiát fogyaszt, miközben a BKV hasonló méretű dízelbusza 39 litert. Ez abból adódik, hogy egyrészt a villanymotor hatásfoka jóval nagyobb, mint a dízelmotoré, másrészt a villanybusz fékezéskor és lejtmenetkor energiát táplál vissza ( a dízelbusz viszont mindkét esetben energiát fogyaszt), harmadrészt pedig üresjáratban nem fogyaszt energiát (ezzel ellentétben egy dízelbusz a városban üzemanyagának mintegy 30 százalékát üresjáratban használja fel – azaz járó motorral a busz álló helyzetében, például a megállóban vagy a piros lámpánál). Kiszámoltuk azt is, hogy egy villanybusz teljes élettartama alatt annyi (import) energiát lehet megtakarítani a dízelbuszhoz képest, amennyi csaknem fedezi a villanybusz bekerülési árát!
Egyébként az általunk kipróbált „kínai” busznak a karosszériáját egy amerikai cég gyártotta, az ülései egy spanyol cég terméke, a futóművei és fékrendszere német, és sorolhatnánk tovább, hány országból származnak a különböző részegységek. Természetesen a Levegő Munkacsoport is annak örülne a leginkább, ha magyar buszok futnának minél nagyobb számban itthon és külföldön. Mivel semmiképp sem lehetséges és kifizetődő egy busznak minden részegységét itthon előállítani, megvizsgáltuk a hazai közreműködés lehetőségeit: miután egyeztetéseket folytattunk lehetséges hazai gyártókkal és a kínai féllel, kiderült, hogy a villanybusz részegységeinek (értékét tekintve) akár 60 százalékát is itthon lehetne legyártani.
Elektromos buszokat nem csak Kínából lehet beszerezni. Már bemutatkozott Budapesten cseh és lengyel típus, Bécs önkormányzata pedig nemrég rendelt meg 12 elektromos midibuszt, amelyek német-olasz együttműködésben készültek.
Fontos szempont, hogy a villanybuszok beszerzéséhez 85 százalékos uniós támogatást lehet kapni.
Magyarország egyik legsúlyosabb környezeti problémája a részecskeszennyezés (az emberi tevékenység következtében a levegőbe kerülő rendkívül apró méretű szemcsék). Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmánya szerint hazánkban évente mintegy 16 ezer ember hal meg idő előtt emiatt, és ezek az emberek átlagosan 10 évet veszítenek az életükből. (Például egy csecsemő halála esetén – a születéskor várható átlagos élettartammal számolva – a veszteség 74 év. Ilyen veszteség pedig sajnos előfordul, mivel a részecskeszennyezés az ún. hirtelen bölcsőhalál egyik oka.) A részecskeszennyezés egyik fő forrása a dízeljárművek, köztük nem utolsósorban az útjainkon futó autóbuszok.
A kormány már programot fogadott el a részecskeszennyezés csökkentésére, amelyet üdvözöltek a környezetvédő civil szervezetek, és egyetértésüket fejezték ki az abban előirányzott intézkedésekkel. A program szerint az egyik ilyen intézkedés az elektromos buszok elterjesztése. Minél előbb lépünk, annál több halálesetet és megbetegedést előzhetünk meg.
Lukács András
a Levegő Munkacsoport elnöke
Megjelent a Magyar Nemzet 2012. december 6-i számában