Az autógyártók manipulálják az üzemanyag-fogyasztási teszteket

Egy friss jelentés szerint a tesztelés során mért hivatalos üzemanyag-fogyasztási értékek átlagosan csaknem negyedével alacsonyabbak azoknál az átlagértékeknél, melyeket az autósok valós közúti használat közben mérnek. A jelentés rámutat, hogy ez a különbség egyre nő és ennek fő oka az, hogy az autógyárak manipulálják a hivatalos mérési eredményeket.

A jelentés – melyet a fenntartható közlekedésért kampányoló Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport & Environment) 2013. március 13-án tett közzé – elmagyarázza, honnan e különbség a tényleges használat során mért széndioxid-kibocsátási értékek [1] és a teszteredmények között. A gyári adatokat veti össze azokkal az értékekkel, melyeket egy független laboratórium azonos tesztkörülmények között mért hat új, a szabványoknak megfelelő autón.

Az eredmények azt mutatják, hogy a hivatalos tesztek (melyeket speciálisan erre a célra kialakított járműveken végeznek) CO2-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási értékei átlagosan 23%-kal alacsonyabbak, mint azok az értékek, melyeket független tesztelők normál használatra gyártott személyautókon végeztek úgy, hogy nem a teszteljárás rugalmas keretei adta lehetőségek kihasználása volt a cél. A független tesztelők eredményei igen közel vannak a valós használatban tapasztalt átlagértékekhez.

A jelentés szerint az autógyárak húszféleképpen is tudják „kreatívan” újraértelmezni a teszteljárásokat, vagyis megtalálni a kiskapukat a jelenlegi szabályokban, hogy aztán előnyösebb környezetvédelmi kategóriába sorolhassák a járműveket. Néhány példa a trükkökre: az ajtók körüli réseket és a hűtőrácsot ragasztószalaggal fedik le; túl keményre fújják a gumikat; átállítják a kerékfelfüggesztést és a fékeket; speciális kenőolajat használnak; minimálisra csökkentik a jármű súlyát; a tesztelést nagy tengerszint feletti magasságokon, irreálisan magas hőmérsékleten és szuper sima felületű tesztpályákon végzik. [2]

A jelentés megállapítja, hogy a jelenleg érvényes teszteljárások nem felelnek meg a célnak, továbbá hogy az ezekben fellelhető kiskapukat azonnal meg kell szüntetni, az új személyautókat és kisteherautókat pedig valóságnak megfelelő körülmények között újra kell tesztelni.

A jelentés bizonyítja, hogy az európai autógyártók azzal, hogy manipulálják a teszteredményeket, becsapják a saját vevőiket, mivel ez a gyakorlat több ezer eurós üzemanyag-többletköltséget eredményez a várthoz képest az autósok számára. A jogalkotókat is megtévesztik, mivel a személyautók és kisteherautók a CO2-kibocsátás csökkentését előíró európai uniós jogszabályoknak csak laboratóriumi körülmények között képesek megfelelni, közúti körülmények között nem. A bizalom helyreállításának egyetlen módja az, ha megszüntetjük a kiskapukat a tesztelési eljárások szabályaiban és ezzel elejét vesszük a további csalásoknak” – nyilatkozta Greg Archer, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) környezetbarát közlekedési osztályának igazgatója.

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség 2016-tól egy új könnyű jármű tesztelési ciklus (World Light Duty Test Procedure – WLTP) bevezetését indítványozza, továbbá szorgalmazza az új személyautók párhuzamos tesztekkel történő ellenőrzését.

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetségnek a Levegő Munkacsoport is tagszervezete.


Megjegyzések:

[1] Az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás egyenesen arányos. Minél több üzemanyagot használ egy autó, annál több széndioxidot juttat a légkörbe.

[2] Az autógyártók által a CO2-kibocsátást mérő tesztekben leggyakrabban alkalmazott manipulációs technikákat szemléltető ábra megtalálható az interneten, a http://www.transportenvironment.org/media/1307 címen.

[3] Prof. Dr. Martin Winterkorn, a Volkswagen igazgatótanácsának elnöke március 4-én a következőket mondta: „A csoport nem keresgél kiskapukat a célkitűzések megvalósításához. [...] Ebből kifolyólag a Volkswagen támogatja, hogy Európában is bevezetésre kerüljenek az USA-ban és Kínában a különösen környezetbarát járművekre alkalmazott kreditek.” https://www.volkswagen-media-services.com/medias_publish/ms/content/en/pressemitteilungen/2013/03/04/volkswagen_group_to.standard.gid-oeffentlichkeit.html

A hír forrása: http://www.transportenvironment.org/press/higher-advertised-car-fuel-consumption-due-carmakers%E2%80%99-manipulation-tests

Hírfigyelő