Bele lehet halni a nitrogéndioxidba is

Mintegy 75 000 európai korai haláláért tehető felelőssé a levegőbe juttatott nitrogéndioxid az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) november végi közleménye szerint. A brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E; amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) arra hívja fel a figyelmet, hogy ez a veszteség jelzésértékű. Azt mutatja, hogy milyen veszélyes politikát követnek az EU tagállamok kormányai, amikor gyengíteni igyekeznek a dízelgépkocsik kibocsátási korlátait.

Egy kivétellel egyetértettek a tagállamok küldöttei az Európai Bizottság illetékes szakbizottságában abban, hogy a gépkocsi használata közbeni levegőszennyezést a korábbinál jobban mérni képes új tesztelési eljárások (RDE) bevezetésével párhuzamosan a duplájára kell emelni nitrogénoxidok (NOx) kibocsátását illető, az új személygépkocsikra már 2007-ben (!) elfogadott és 2015-től érvényes korlátot. Miután a levegő NOx-tartalmára vonatkozó uniós korlátokat nem teljesítő helyek 93 százaléka utak közelében van, ha ez így történik, tovább halasztódik a levegő NOx-koncentrációjának kívánatos csökkentése. Az ügyről az Európai Tanácsban tárgyaló minisztereknek újra kellene gondolniuk, vajon megéri-e 75 000 idő előtti halállal fizetni azért, hogy az autógyárak az eddigi nyolc éven felül még négy év haladékot kapjanak a probléma megoldására.

Az EEA adatai szerint 2012-ben Magyarországon 720 ember halála volt visszavezethető a levegő NOx-szennyezésére. A jelenlegi helyzetben nem várható, hogy ez csökkenjen, de a kibocsátási korlátok komolyan vételével, a közlekedés levegőszennyezésének csökkentését eredményező uniós és kormányzati intézkedésekkel elérhető, hogy ahogy megújul a járműállomány, öt-tíz-húsz év múlva már jóval kevesebben essenek áldozatul Magyarországon a dízelmotorokból áradó nitrogénoxidoknak és egyéb szennyező anyagoknak. Ezért fontos, hogy az Európai Unió a Volkswagen botrányra ne a határértékek lazításával, hanem a szigorításukkal, de leginkább a szigorú betartatásukkal reagáljon.

Bővebben angol nyelven: http://transenv.eu/1MQ7eP5

 

Hírfigyelő