Nálunk kevés hullámot keltő, de nemzetközileg jelentős akciót szervezett Anne Hidalgo párizsi polgármesterasszony, amiért az Európai Bizottság és a tagállamok felvizezték a gépkocsikra vonatkozó Euro 6 előírásokat. Petíciót indított a neten, amihez első aláírónak megnyert húsz polgármestert, köztük Tarlós Istvánt is. A Levegő Munkacsoport egyetért az akcióval, és kér mindenkit, hogy írja alá a petíciót.
A petíció felhívja a figyelmet arra, hogy Európa polgárainak közel 80 százaléka él városias településen, ahol a legnagyobb a gépkocsik okozta környezetszennyezés, majd felidézi 1000 polgármesternek a párizsi éghajlatvédelmi világértekezlethez kapcsolódó vállalását a szennyezés csökkentéséért a városban, amit vezet. Ambiciózus európai szabályozás nélkül azonban a polgármesterek keveset tehetnek. Ezért gond, hogy az európai döntéshozók elfogadták az Európai Bizottság mellett dolgozó szakmai grémium javaslatát, és a járműgyártók még évekig túlléphetik a nitrogénoxidokra jogszabályban előírt kibocsátási határértékeket.
Ha ez a így marad, akkor sok európai nagyváros még hosszú évekig nem fogja tudni a határérték alá szorítani a levegő szennyezettségét. Mert hogyan tudnánk megvédeni az egészségünket, ha egyszer az Európai Unió engedi az emberek egészségét veszélyeztető levegőszennyezést? Tudomásul kellene vennünk, hogy kormányainknak fontosabb az autóipar egészsége, mint a mienk? Hogyan lehet ezután kibocsátási küszöböket megadni és ellenőrizni a betartásukat? Hogyan lehet a helyi hatóságokat kötelezni légszennyezési előírások betartására, miközben az autóipar zöld utat kap a megsértésükre?
Nemcsak a nitrogénoxidok miatt rossz a döntés, a petíció felhívja a figyelmet arra is, hogy a városi hatóságok hathatós intézkedései nélkül nem lehet a párizsi megállapodásnak megfelelően csökkenteni a széndioxid-kibocsátást. Ezekhez az intézkedésekhez pedig minden szinten szükség van a döntéshozók támogatására.
Ezért követeli a petíció, hogy az európai kormányok minden rendelkezésükre álló jogi és politikai eszközzel biztosítsák, hogy a légszennyezési előírások Európában egyformán érvényesek legyenek minden iparágban. Az egészségünk függ ettől.
A petíció magyar fordításaLevegőszennyezés: az állampolgárok egészsége előrébb való, mint az ipari lobbik érdekeiMiután az európai lakosság 80 százaléka a közeljövőben városlakó lesz, és a főként a gépjárművekből eredő légszennyezés miatt a hétköznapjainkat szmogriadók tarkítják, súlyos egészségügyi következményekkel, a városok határozottan vállalják a közegészségügyet és az éghajlatédelmet szolgáló szerepüket. Ezen okból a párizsi klímacsúcs alatt a Föld minden tájáról 1000 polgármester kötelezte el magát ünnepélyesen, hogy a városaikban csökkentik a légszennyezést. Ahhoz, hogy tartani tudjuk magunkat ehhez a nagyszabású kötelezettségvállaláshoz, bátor és céltudatos európai szabályozásra van szükségünk. Arra van szükségünk, hogy egész Európában igazságos szabályok vonatkozzanak minden magánszereplőre, nevezetesen az autóiparra, ugyanis az Egészségügyi Világszervezet szerint a gépjárművek kipufogógázai évente 75 ezer ember idő előtti haláláért felelnek Európában. Tavaly októberben a tagállamok műszaki szakértőiből álló bizottság úgy döntött, hogy megengedi az autógyártóknak, hogy az európai törvényekben meghatározott légszennyezőanyag-kibocsátási határértékeket túllépjék. Amennyiben ez a határozat érvényesül, az új dízelautók 110(!) százalékkal léphetik túl a nitrogén-oxidokra (NOx) vonatkozó határértékeket. 2016 februárjában az Európai Parlament sajnálatos módon úgy döntött, hogy támogatja ezt a politikát, amely valódi veszélyt jelent városaink lakosaira. Amennyiben ez a határozat érvényesül, városainkban a levegőminőség nem felel majd meg az európai levegőminőségi normáknak. Hogyan védhetjük meg az egészségünket, ha az Európai Unió a közegészségügy rovására a szennyezéshez való jogot érvényesíti? Hogyan értelmezzék mindezt a szülők, akiknek a gyermeke súlyos légzőszervi betegségben szenved, az idősek és a legsérülékenyebbek? Úgy kell értelmezzék, hogy a kormányuk az egészségüknél előrébb valónak tartja az autóipar jólétét? Úgy véljük, hogy ez a döntés igazságtalan és tévútra vezet. Hogyan lehetséges, hogy kibocsátási határértékeket vezetünk be, ugyanakkor engedélyezzük, hogy megszegjék ezeket? Teljességgel elképzelhetetlen arra kényszeríteni a hatóságokat, hogy tartsák tiszteletben a légszennyezési normákat, miközben az autóipar zöld utat kap arra, hogy megszegje ezeket. Az üvegházhatású gázok 70 százaléka a városokból származik. A decemberben oly szépen tető alá hozott Párizsi Egyezmény végrehajtásának sikere a városokban meghozott intézkedésektől függ. A városok készen állnak arra, hogy vállalják ezt a felelősséget. A 40 Város (C40) tagjai már több mint tízezer intézkedést hoztak 2009 óta az éghajlatvédelemért. Jelenleg azonban a döntéshozók támogatására van szükségünk, minden szinten. Ezért azt kérjük az európai kormányoktól, hogy minden lehetséges jogi és politikai eszközt ragadjanak meg annak érdekében, hogy az európai levegőminőségi szabványok minden iparágban érvényesüljenek. Az egészségünk függ tőle. Az első aláírók:
Anne Hidalgo, Párizs polgármestere (Franciából fordította: Madarassy Judit) |