Megkérdeztünk több önkormányzatot – többnyire a polgármestert, néhány esetben a szakreferenst vagy a jegyzőt –, hogy érezhető-e változás az átmenő teherautó-forgalomban a kilométer-arányos útdíj bevezetése óta. Most a kapott válaszok alapján közlünk grafikonokat.
A megkeresett települések között van olyan – főként a 86-os út mentiek –, ahol már épül az elkerülő út, de több olyan is van, ahol 2007-ben szó volt már róla, de azóta sem épült meg. Általánosnak mondható gond a közúti közlekedésben, hogy a településeken átmenő utak alapozása nincs leválasztva a környezetről, ezért a teherautók okozta rezgéseket a talaj közvetíti az útmenti házakhoz. (Hasonló jelenség tapasztalható a városokban is, különösen ahol autóbusz-forgalom van.) Ezen csak az utak átépítése, a forgalom lassítása, de leginkább a tehergépkocsik településen átmenő forgalmának megszüntetése és a célforgalom szigorú szabályozása segíthet. Már csak ezért is fontos volna minél előbb az útdíjtörvényben szereplő külső költség, vagyis a környezetszennyezési díj kivetése is a teherautókra. Legalább azon a 6513 kilométeres hálózaton, ahol a kilométer-arányos útdíjat már kivetették.
Nem vizsgáltuk, hogy a megkérdezett települések útjairól mennyire van kitiltva a teherforgalom, de szerepel a települések között Tokaj is, ahonnan igen.
A válaszokat az alábbi ábrákon összegezzük (a függőleges tengely a válaszok számát mutatja).
-
ábra: Mennyire változott a településen átmenő teherautó-forgalom?
-
ábra: Van-e változás a 3,5-7 tonna össztömegű, illetve a nehéz tehergépkocsik forgalmában?
-
ábra: Milyen a településen átmenő út minősége? (Tokajban és Kerecsenden két, eltérő minőségű országutat említett a válaszadó.)
-
ábra: Mennyire zavarja a teherautó-forgalom a válaszadót, illetve tudomása szerint a település lakosságát?
Megnéztük a Magyar Közút forgalmi felméréseiről közölt táblázatot is, hátha látszik lényeges változás 2012 és 2013 között. Sajnos azonban ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket lehessen levonni, a forgalmi felmérések még nem adnak elég információt. Egyrészt a teljes évre vonatkoznak, és sok helyütt a mérés az első félévben történt viszont 2013-ban csak a második félévben volt használatarányos útdíj. Másrészt nem volt mindenütt mérés 2012-ben és 2013-ban is.
Vargha Márton