Kibocsátásellenőrzési helyzetkép

Vannak a gyári adatok, és vannak a füstölgő tehergépkocsik. Pedig vannak módszerek, melyekkel a jármű kibocsátása ellenőrizhető, és gondos karbantartással elérhető, hogy a tehergépkocsi fogyasztása és levegőszennyezése ne szakadjon el teljesen a gyárilag megadott értékektől.

Francisco Posada, Zifei Yang, és Rachel Muncrief egy tanulmányban tekintette át, hogy milyen megoldások terjedtek el a világban a nehéz tehergépkocsik kibocsátásának az ellenőrzésére. A tanulmányt az Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council On Clean Transportation, ICCT) honlapján találtuk. A téma jelentőségét mutatja, hogy bár a kamionok csak legfeljebb öt százalékát teszik ki a világszerte az országutakon futó gépkocsiknak, mégis 40-60 százalékát adják a közlekedési eredetű szálló por- és a nitrogénoxid-kibocsátásnak. A koromkibocsátásnak pedig már 70-90 százalékáért is felelőssé tehetők. Ezért a hatalmas részesedésért jócskán okolhatók a füstokádó, rosszul karbantartott, vagy egyszerűen csak elhasználódott kamionok, nélkülük jóval alacsonyabb is lehetne. Ezen segíthet, ha vannak jól működő vizsgálati és karbantartási eljárások, és azokat a nehéz tehergépkocsik üzemeltetői, valamint a hatóságok használják is.


Ország

Év

A kamionok részesedése

a gépkocsi-állományból

az NOx kibocsá-tásból

a PM kibocsá-tásból

a korom-kibocsá-tásból

Ausztrália

2010

19%

67%

59%

81%

Brazília

2009

3%

46%

45%

Kanada

2010

15%

74%

52%

92%

Kalifornia

2008

1%

48%

44%

Kína

2009

4%

40%

57%

Európa

2010

11%

68%

47%

68%

Hongkong

2011

19%

70%

91%

USA

2010

5%

58%

36%

85%

Mitől lesz füstokádó egy kamion?

  • Ha elhanyagolják – nem cserélnek időben olajat, szűrőt, nem törődnek a gyújtással, az üzemanyag-adagolással. Rossz üzemanyagot töltenek bele.

  • Ha szándékosan elrontják – átprogramozzák a fedélzeti számítógépet, hogy engedékenyebb legyen, kiiktatják a részecskeszűrőt, a katalizátort.

  • Ha rendszeresen túlterhelik.

  • Gyártói hibából ha nem a megfelelő alkatrészt építik be, ha nem elég jó a gyártásban a minőségellenőrzés. Előfordul az is, hogy a tehergépkocsit laboratóriumi használatra tervezik, vagyis figyelmen kívül hagyják, hogy az országúton milyen terheléseknek, igénybevételnek lesz kitéve. Vannak például kamionok, amelyeknél különlegesen magas a nitrogéndioxid-kibocsátás városi körülmények között, ahol a katalizátor hőmérséklete alacsony marad.

A tanulmány Amerikában, Európában és Ázsiában vizsgálja a használt mérési megoldásokat. A hagyományos módszernél teljes gáznál vagy egy próbapadon különféle útviszonyokat szimulálva egy műszerrel nézik a kipufogógáz átlátszóságát, ami jelzi, ha a koromszint túllép egy beállított értéket. Vagyis ezzel a módszerrel leginkább a PM-kibocsátás tömegét lehet mérni, az egyéb kibocsátások rejtve maradnak. Ha a kamionon van részecskeszűrő, akkor ezzel a módszerrel annak rossz működését már nem lehet észrevenni, mivel ebben az esetben a PM tömege még kicsi maradhat, viszont a részecskék száma sokszorosa is lehet a megengedettnek; ezért van egyre inkább szükség modernebb műszerekre is, amelyek például már a részecskék számát és a nitrogéndioxid-koncentrációt is mérik.

A hagyományos mérésnél jobbak azok a mérő-adatgyűjtő rendszerek, amelyeket a kamionba szerelnek, és az országúton menet közben ellenőrzik velük a nehéz tehergépkocsi állapotát. A legújabb kamionokban már van fedélzeti számítógép, ami gyűjti a kibocsátási adatokat, amik elemezhetők. Van egy olyan eljárás is, amelyben a tehergépkocsi egy majdnem zárt alagútra hasonlító építményben halad, s közben összegyűjtik a kipufogógázt1. Az összegyűjtött kipufogógáz igen sokrétűen elemezhető.

A nehéz tehergépkocsi levegőszennyezés-kibocsátását útközben mérő rendszer.
(Forrás: http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/HDV%20insp-maint%20White%20Paper%20v2.pdf )

Szó van a tanulmányban a távérzékelésről (Remote Emission Technology) is, ami nagyon jó eszköz lehet(ne) a füstölő gépkocsik – nem is csak a kamionok – kiszűrésére a forgalomból. A berendezés a kipufogógáz összetételét adja meg. Ha valamiből túl sokat észlel, a lefényképezett rendszám alapján a tulajdonost föl lehet szólítani, hogy végeztessen el egy hivatalos kibocsátásmérést.

Kiderült a kutatásból, hogy igen kevés országban működtetnek a kamionok kibocsátását a gyakorlatban, az országúton vagy arra nagyon hasonlító körülmények között ellenőrző rendszert. A legelterjedtebb vizsgálati módszerek gyakorlatilag csak az öreg kamionokra jók, például az Euro VI előírások teljesítésének a vizsgálatára teljességgel alkalmatlanok.

De nemcsak a mérési eljárásokon van mit javítani, hanem a hatékonyságon is. A tanulmány szerzői leírnak többféle szabályozási és vizsgálati struktúrát is. Amerikában nemcsak hatósági mérés van, működik az önvizsgálat is. Nagy flottákhoz már érdemes saját minősítő rendszer kialakítani, de az csak akkor lesz megbízható, ha megvan fölötte az állami kontroll.

Bármilyen is a kibocsátásellenőrzés rendszere, nagyon fontos annak folyamatos felülvizsgálata, az adatok begyűjtése és elemzése alapján. A határértékek – a forgalomképesség feltételei – sem árt, ha igazodnak a járműpark, az országban regisztrált nehéz tehergépkocsik – átlagos kibocsátási értékeihez.

Magyarországon sajnos óriási az elmaradás ezen a téren. Az illetékes miniszter 2014 januárjában a következőket írta a témáról: „A környezetvédelmi felülvizsgálattal kapcsolatban további fontos tervezett fejlesztési irány a közúti ellenőrzések fejlesztése, ahol egy merőben új, nagyon korszerű technológia (Remote Emission Technology) alkalmazásával évi akár 2 millió gépkocsi véletlenszerű ellenőrzésére alkalmas technológia bevezetését tervezzük. A műszaki-technológiai fejlesztés megkezdődött, az alkalmazástechnikai fejlesztés támogatási feltételeinek biztosítása folyamatban van.” Tudomásunk szerint azóta sem történt semmilyen előrelépés ezen a téren.

Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse

1 on-road heavy-duty vehicle emissions monitoring system -- a nehéz tehergépkocsi levegőszennyezés-kibocsátását útközben mérő rendszer.

Hírfigyelő