Kipufogógáz botrány 2.0

Hekkerek törték fel minden nagyobb tehergépkocsi gyártó járműszoftvereit! A Campion Pro szakmai szervezet kutatása alapján erős a gyanú, hogy a kelet-európai szervezett bűnözés megfelelő bevételi forrást talált teherautók kipufogógázának manipulációjában. Kelet-európai és kínai vállalatok ipari szinten látják el feketepiacot a szoftverekkel és hardverekkel, melyek célja kizárólag a haszongépjárművek AdBlue kipufogógáz-adatainak manipulálása. Belső információk szerint a német autópályákon futó tehergépjárművek 20 százaléka érintett lehet. A feltételezett környezeti károk óriásiak, és a német útdíjrendszert érintő lehetséges veszteség mértéke az utóbbi 5 évben több százmillió euróra tehető. A tehergépkocsi- gyártók, a szövetségi kormány és a hatóságok megdöbbenve állnak a fenti állítások előtt.

„Romániában sok-sok teherautó manipulált szoftverrel van úton. Az Európában közlekedő román tehergépkocsik 70 százaléka AdBlue nélkül üzemel. Más kelet-európai országokban is hasonló a helyzet” – állítja „Mustafa”, egy Romániában élő, török gyökerekkel bíró üzletember a Camion Pro regisztrált román szakmai szervezetének kutatásában. És ez még nem minden!

Olyan információk, mint hogy miként működik az AdBlue-Killer, valamint Európában és Németországban miért nem volt képes a rendőrség és a hatóság minderre fényt deríteni, továbbá egy-egy vállalkozás mennyit spórolhatott ezzel a módosított szoftverhasználattal – Mustafa minderről részletesen beszámolt. Konkrétan megnevezi azokat a műhelyeket külföldön, ahol a szerelésen és az ellenőrzésen túl az AdBlue készülékek manipulációjával is foglalkoznak.

Andreas MossyrschA Camion Pro intenzív kutatásai azt mutatják, hogy Mustafa állításai nem légből kapottak. Úgy tűnik, hogy az AdBlue készülékek manipulációja ipari szinten működő bűnszerveződés, valamint hogy a módosított AdBlue készülékek jövedelmező üzletet jelentenek a kelet-európai szállítmányozóknak. Technikailag a manipuláció alig kimutatható, ebből kifolyólag kicsi az esély, hogy az illetőt rajtakapják használata során.

Főként kínai vállalatok fejlesztik azokat a szoftvereket, továbbá elektronikai alkatrészeket, melyeket aztán Kelet-Európában értékesítenek. A Camion Pro kutatása során néhány „beszállítóra” is rábukkant Kína és Kelet-Európa területén. Ezek a cégek ipari szinten szállítanak olyan alkatrészeket, melyeket egyértelműen azért fejlesztettek és gyártanak, hogy segítségükkel a tehergépjárművek kipufogóműveit EURO V-ös, illetve VI-os szintre maszkírozzák. Valószínűsíthető, hogy több AdBlue- Killer gyártó is létezik. A Camion Pro rendelkezik olyan külföldi műhelyek és illegális szolgáltatók elérhetőségeivel, melyek teljes körű átalakítást kínálnak, bármilyen márkáról legyen is szó. A Camion Pro magát Oroszországban, Kínában és Nagy-Britanniában komoly ügyfélnek kiadva megdöbbentő anyagokhoz jutott hozzá. Olyan információk mellett, mint hogy ezeket az alkatrészeket miképp lehet láthatatlan módon használni, birtokába jutott egy árlista, amely viszonteladók és nagy tételben vásárlók számára készült. Ahhoz, hogy valaki AdBlue-Killerhez jusson, nem szükséges alvilági kapcsolat. Egy bennfentes, aki ismeri az AdBlue Emulator keresőszavát, eBayen keresztül képes kínai, illetve kelet-európai forrásból olyan átalakító-készletet rendelni, melyet ingyen házhoz szállítanak és beszerelési útmutatót is mellékelnek hozzá, mindezt 50 euró alatt. Aki a beszerelési útmutatóval nem boldogul, Youtube-on is találhat segítséget a beépítéshez. A lengyel vagy a román ebay tele van ajánlatokkal, sőt a német eBayen is tudunk törvényesen AdBlue Killert vásárolni.

Ha Mustafa becslése stimmel, a német autópályákon futó gépjárművek akár 20 százaléka is érintett lehet! A környezeti károk óriásiak, és a német díjfizetési rendszert, mely a környezetbarát járművek számára kedvezményes használati díjakkal működik, az utóbbi 5 évben százmilliókkal károsította meg.

Gazdaságilag azért érdekesek ezek a manipulációk, mert az átalakított tehergépjárműveknek továbbá nincs szükségük AdBluera. Az AdBlue képes arra, hogy a kipufogógázból az égési folyamat során keletkező nitrogénoxidok 90%-át „kiszűrje”.

„AdBlue nélkül teherautóként 3000 eurót is spórolhatsz évente”, magyarázza „Mustafa”. Hogy ezek a számok mennyire tükrözik a valóságot, nehéz megmondani. Az AdBlueval kapcsolatos költségek több tényezőtől is függnek. Továbbá a díjak államonként és egy éven belül többször is változnak. Kelet-Európában a kamionokon nem ritkán két sofőr is dolgozik, így 200.000 km-es éves kilométer-teljesítmény felett „Mustafa” számai könnyen igaznak bizonyulhatnak.

Egy közepes nagyságú szállítmányozónak, 100 kamionnal számolva, az AdBlue költségek megtakarítása akár hatszámjegyű is lehet. Ezek az összegek nem csak Romániában jelentenek hatalmas tételt.

A „beszállítói területen” végezett kutatás egyértelmű: az AdBlue készülékek manipulációja ipari szintű szervezett bűnözés. Többnyire kínai és kelet-európai gyártók foglalkoznak az átalakításhoz szükséges eszközökkel. Aki pedig ismeri a helyes keresőszót, könnyen rendelhet magának eBay-ről akár ingyenes házhozszállítás mellett.

Miért van szükség AdBlue Killerre, ha tehergépkocsit AdBlue nélkül szeretnénk üzemeltetni?

EURO V esetén a fedélzeti elektronika üres AdBlue tank esetén visszaveszi a motorteljesítményt. EURO VI-os teherautók enélkül csak 20 km/óra sebességgel tempóval közlekednek.”

Az eurotransport.de következőképp vélekedik az AdBlue témáról.

Aki AdBlue nélkül jár, mivel a tank üres, esetleg az AdBlue befecskendező rendszer hibás, vagy ha az üzemeltető révén rossz folyadék lett betöltve, még az EURO V-ös járműveknél is komolyabb szankciókra számíthat a fedélzeti elektronikának köszönhetően. AdBlue nélkül aligha működik bármi is!”

Eszerint… „a járműgyártóknak legalább egyszer szembe kell nézniük hasonló szankciókkal. És ez megfelel az európai törvényhozás előírásainak. Heimo Schreier, az AVL List szolgáltatásfejlesztője szerint a megfelelő EU rendelet egy előírt vezetőfelszólító-rendszeren keresztül biztosítja, hogy SCR rendszerhez csak az AdBlue legyen használható, természetesen megfelelő mennyiségben és minőségben.”

Az eurotransport.de a továbbiakban taglalja a környezetre vonatkozó következményeket is.

,,Amennyiben az AdBlue tank üres, a továbbiakban a teherautó már nem teljesíti a kipufogógáz normáját, EURO 0-s járműként viselkedik. Így a nitrogén-oxidok SCR katalizátorral való csökkentése, melynek eredményképp csupán ártalmatlan anyagok (víz és nitrogén) kerülnének ki a rendszerből,  a karbamid-oldat (AdBlue) nélkül teljesen elmarad. A következmény: a környezetterhelés nagyobb lesz, mint az engedélyezett, az útdíj viszont kevesebb. A szankcióknak biztosítania kell, hogy takarékosságból vagy csalási szándékból adódóan ,,ne felejtsék” el az AdBlue-t. Ennek megfelelően a gyártó minden járműmárka esetén sikeresen implementálta ezt a szankcionáló rendszert.”

De nyilvánvaló módon ezt a rendszert hekkelték meg, így bárki meg tudja rendelni a beépítéshez szükséges elemeket, és egy pár fogóval be is szerelheti azt, amivel a szoftver megkerülhetővé válik.

Azzal kapcsolatosan, hogy az AdBlue nélküli üzem minden esetben akadályozva legyen, az Uniónak és a gyártóknak nyilvánvalóan egyet kellett érteni. Továbbá azzal is, hogy visszaéléssel számolni kell, mely Brüsszel és gyártókonszernek számára egyaránt világos volt. Amit rosszul mértek fel az az, hogy az alvilág ezt milyen szinten fogja kijátszani. Márpedig a tény az, hogy eBayről rendelve 50 euróért bárki képes saját kamionját környezettechnikailag a 80-as évek szintjére visszaalakítani.

Környezeti károk

Mennyire veszélyesek a nitrogén-oxidok?

A nitrogén-oxidok a légkör különböző rétegeire egyaránt hatással vannak. Jelentős mértékben járulnak hozzá az ózonréteg leépítéséhez, így szerepük van a globális felmelegedés folyamatában, továbbá a savas esők és a szmog kialakulásában.”

A nitrogén-oxidok, különösképpen a nitrogén-dioxid, izgatják és károsítják a légzőszerveket. Magasabb koncentrációjú belégzésükkor hátrányosan hatnak a tüdőfunkciókra gyermek és felnőttek esetében egyaránt. Továbbá meghatározó a szerepük a savas esők kialakulásában.”

Az úgynevezett nyári szmog esetében a talaj közeli nitrogén-oxidok felelősek UV sugárzás által kiváltott ózonképződésért is. Ebben az esetben az ózonképződés a nap által kibocsátott UV fény által jön létre.”

Ezen kívül hatással vannak az éghajlatra, továbbá felerősítik a globális fölmelegedést.” (Forrás: Wikipedia)

A nitrogén-dioxid, mely főként gépjárművekből származik, elsőszámú szennyezőanyaggá vált, figyelmeztet a [német] Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal (UBA).” (Forrás: sueddeutsche.de)

VW botrány AdBlue Killler párhuzam

Összevetni a lehetséges környezeti károk mértékét az AdBlue-Killer, illetve a Volkswagen botrányával kapcsolatban, bizonyára nehéz feladat lenne. Ugyanis a mai napig bezárólag nem sikerült egyértelműen bizonyítani, hogy valójában hány tehergépjármű működik manipulált fedélzeti szoftverrel. Ha azonban összehasonlítjuk az egyes eseteket, tehát egy új kategóriás, 40 tonnás integrált AdBlue-Killerrel rendelkező teherautót egy „csalószoftveres” VW Golffal, hozzávetőlegesen láthatóvá válik az, ami az elmúlt években végbe mehetett.

Egy VW Golf évente átlagosan 12.000 km-t tesz meg, mindezt 4,5 literes 100 kilométerenkénti fogyasztás mellett. Ez 450 liter éves fogyasztásnak felel még.

És itt még csak arról volt szó, hogy egy viszonylag „tiszta” jármű „bajba keveredett az amerikai határértékekkel”. Más a helyzet AdBlue-Killerek esetén, a járművek a némi „segítséggel” a környezettechnika 80-as, 90-es évekbeli koraszakába utaznak vissza. Forrástól függően ez lehet EURO III, sőt akár EURO 0 is. Az összevetés sokkoló eredménye pedig a következő: egy tehergépjármű, amelyet távolsági forgalomban használnak, az AdBlue-Killerrel több százszor jobban szennyezi a környezetet egy „csalószoftveres” VW Golfhoz képest.

Német vállalatok alig érintettek

Annak ellenére, hogy az AdBlue-Killer piaca látszólag szabadon hozzáférhető, például az eBay-en keresztül, ez főként kelet-európai jelenség. Nehezen elképzelhető, hogy Németország legnagyobb flottái ilyen technikával vannak felszerelve. Ahhoz, hogy az ember ilyet megvalósítson, szüksége van egy olyan bűnügyi hálóra, ami a beszerzést, a beépítést és az üzemet lehetővé teszi. Ez nagyszámú beavatottat jelent, akik hallgatni fognak az évek során. Minden sofőr, aki ilyen tehergépkocsival van úton, észreveszi természetesen, hogy az AdBlue a gázolajjal ellentétben nem fogy a tankból. A flottamenedzsernek szintén beavatottnak kell lennie. A könyvelésnél is fel kellene tűnjön, hogy csak gázolajt vásárolnak, AdBlue-t pedig nem. Egy speditőrnél ebből kifolyólag majdnem az összes alkalmazott érintett lenne. Aki egy ilyen üzleti modellt követ, nem csupán bűnügyi környezetben mozog, hanem biztosítania kell, hogy az egyes munkavállalók nehogy kitálaljanak. Egy német vállalatnál, még csak tíz munkavállaló esetében is, nehéz ezzel megbirkózni. Egy vállalkozó legkésőbb az első munkaügyi pernél észrevenné, hogy a saját dolgozója túszává vált. Kelet-európai sofőrök megkérdezésénél, továbbá hasonló területen történt kutatások során a Camion Pro szakmai szervezete pontosan ilyen hálózatokra talált. Korrupció, társadalombiztosítási csalás, adócsalás, olyan munkakapcsolatok, melyektől még az emberkereskedelem sem áll távol, és munkavállalók, akik félnek saját jogaik védelmétől. Ez pontosan az a környezet, mely nagyméretű csalásokhoz szükségeltetik.

Andreas Mossyrsch

Amennyiben kutatásainkról több információra vágyik, kérjük, látogasson el honlapunkra www.camionpro.eu

Az eredeti cikk a Camion Pro honlapján jelent meg: http://www.camionpro.de/camionpro-de/index.php/news/cp-online/53-abgasskandal-2-0 . A magyar fordítást a Camion Pro engedélyével tesszük közzé.

Németből fordította a Levegő Munkacsoport kérésére: Kácsor Balázs

Hírfigyelő