Levélváltás az üzemanyag áráról

A Levegő Munkacsoport honlapján „Az üzemanyag-felhasználást nem szabad ösztönözni”címmel 2011. január 13-án megjelent cikkünkre számos reagálás érkezett elektronikus levelek és telefonhívások formájában, melyekből itt egyet idéznünk az érveinket összefoglaló válaszlevelünkkel együtt.

Egy olvasói levél

„Date: 2011/1/14
Subject: benzinár
To: levego@levego.hu
Tisztelt zöldek!

Gondolkodtak már azon, az üzemanyagár hányszor gyűrűzik be egy-egy termékbe, szolgáltatásba? Pl. a kenyérbe mint alapvető élelmiszer:

1. szántás (géppel)
2. vetés (géppel)
3. esetleges gyomirtás (géppel)
4. aratás (géppel)
5. szárítóba szállítás (géppel)
6. malomba őrlésre - lisztnek- (géppel)
7. nagykerbe szállítás (géppel)
8. kiskerbe szállítás (géppel)
9. pékség (géppel)
10. kenyérszállítás (géppel)

Most a gép alatt a munkagépet és a gépkocsit is értem.

Talán az emberek jobb híján majd az erkélyen vetik el a búzát, és mindenki saját maga végzi el a 2 m2 területen az évi betevő falatját? Van Önöknél legalább egy közgazdasági ismerettel rendelkező emberke?
Talán a kamionokat kellene vasúton szállítani, amíg erre adott a  vasúthálózat. Volán buszok helyett szintén van vasúti közlekedés (Baja,  Szeged, Érd stb). A BKV buszok és a teherautók is ontják – a kamionok és a Volán buszok mellett – a büdös, sötét füstfelhőt. Nos, pont ezeknek akarnak kedvezményes üzemanyag lehetőséget biztosítani. A teherautóknak, kamionoknak a napi forgalomban semmi keresnivalójuk nincs, szállítsanak éjjel.
Nem az adózó vállalkozókat, meg adózó állampolgárokat kellene talán büntetni. Nagyon sok embernek a MUNKÁ-jához szükséges a gépkocsi, s nem szórakozásból.
Jó lenne gondolkodni, mielőtt nyilatkoznak.
Én is szeretem a jó levegőt, szeretek még a „faluban 3-4 buszmegállónyit is” sétálni. Lévén budapesti születésű és lakos a magam 61 évével. Erre csak az esti órákban van lehetőségem. Addigra ezek az átkozott teherautók, Volán járatok, meg a többi felsorolt bűzáradatok eltakarodnak az utakról. A BKV is ritkítottan ontja a bűzt.
Próbáltam BKV-val menni - vállalva a 3 órás oda és visszautat a vonalanként 320 Ft-os jegyért 4x320= 1.280 plusz vissza =2.560, de  hányni kell a benti bűztől is. Arról nem beszélve, hogy kocsival kevesebb üzemanyagár, és rövidebb idő. Ja és nem kellett többször átszállni, glasszázni a megállókhoz, a visszeres, trombózisos ballábammal aluljárók lépcsőin bukdácsolni.
Jó munkát, csak így tovább! Hátha a kiskeresetűek, meg a kisnyugdíjasok a kenyeret, tejet sem fogják tudni megvenni ilyen üzemanyagárak mellett, mert ismétlem, ez sokszorosan benne van az árban.

Üdvözlettel: egy olvasó”

A Levegő Munkacsoport válasza

„Tárgy: Re: benzinár
Dátum: Fri, 14 Jan 2011 13:40:35 +0100
Feladó: Lenkei Péter <lenkei@levego.hu>

Tisztelt Olvasó!

Az állam mindenképpen beszedi az adót valahonnan a választóival szemben vállalt és törvényi kötelezettségeinek teljesítése érdekében. Ésszerűbb, ha inkább egy olyan termékre vagy szolgáltatásra vet ki több adót, amely:
súlyosan környezetszennyező,
külföldi eredetű (nem magyar cégeket gazdagít vele, ha nem szedi be),
nem teremt hazai munkahelyeket,
téves döntésekhez vezet egyéni, vállalati és állami szinten (például túlzott gépjármű-használathoz és erőltetett ütemű útépítésekhez),
gátolja az innovációt és a gazdaság korszerűsödését.

Ezt az adót olyan adó helyett (például a személyi jövedelemadó helyett) vesse ki, mely:
emelése hazai munkahelyeket szüntet meg,
elsősorban a magyar vállalkozások versenyképességét rontja,
sokkal inkább érint minden embert Magyarországon.

Ahelyett vesse ki, hogy olyan közfeladattól vonna el forrást, illetve tenné azt fizetőssé, amely alapvetően fontos a társadalomnak (egészségügy, oktatás, kultúra), vagy máshol kurtítaná meg a ráfordításokat (például nyugdíj, közösségi közlekedés).

Ön mit szeretne? Több pénzt a zsebébe munkája után, és majd abból eldönti, hogy mire költi (autózásra, üzemanyag-takarékosabb autóra, a gyermekére, élelmiszerre, a lakás hőszigetelésére stb.), vagy kevesebb pénzt a zsebébe, de olcsóbb benzint?

A képlet ennél persze bonyolultabb, de a lényege ez. Javasoljuk, olvassa el a miniszternek írt levelünket: /sites/default/files/uzemanyag-level_matolcsynak_1101.pdf

A fosszilis energiaforrások ára a jövőben mindenképpen emelkedni fog, egyrészt fogyásuk okán, másrészt a növekvő kereslet miatt (lásd például Kína rohamosan emelkedő olajfelhasználását). Erről sokat olvashat a http://ffek.hu honlapon. Jobb időben hozzászokni, felkészülni ezek szűkösségéhez, mint traumaként megélni, felkészületlenül éhen halni, és hiányuk esetén télen megfagyni. Szomorú példa erre Szerbia, ahol 2009-ben az ukrán gázcsapok elzárása nyomán 3 nap alatt(!) elfogyott a gáz, mivel nem volt fél évnyi tartalékuk, mint Magyarországnak, és megfagytak az emberek. Márpedig a fosszilis energiaforrások kimerülése még a mostani nemzedék életében be fog következni.

Ha az állam adók segítségével csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, akkor mérséklődnek a közúti közlekedés által okozott hatalmas károk (ezek mértéke többszörösére rúg a beszedett adó mértékének), amelyeket jelenleg a társadalom teljes egésze visel (éghajlatváltozás, balesetek, dugók, infrastruktúrakárok, környezeti és egészségi károk), és rendkívüli mértékben inflációgerjesztő hatásúak. Mindennek az inflációgerjesztő hatása sokkal nagyobb, mint az üzemanyagok drágulásának azon hatása, amely a termékek árába beépülve jelentkezik. (Például a tavalyi és idei rendkívüli időjárás miatt most megugranak az élelmiszerárak. Ezeket a természeti csapásokat pedig nagy valószínűséggel a környezetszennyezés idézte elő.)Tehát végső soron az üzemanyagadók emelése jelentősen mérsékli az inflációt, a lakosság zsebében sokkal több pénz marad. Az üzemanyagokkal való takarékosság korszerűbb gazdasági szerkezet kialakulását segíti elő, mely szintén mérsékli az inflációt.

A Levegő Munkacsoport munkáját több közgazdász segíti, többek között a Budapesti Corvinus Egyetem Környezetgazdaságtani Tanszékének munkatársai, és volt pénzügyminisztériumi főtanácsos is.

Tisztelettel:
Lenkei Péter
Környezeti Tanácsadó Iroda vezetője, Levegő Munkacsoport

Hírfigyelő