A közúti gépjármű-közlekedés sok haszonnal jár a társadalom számára. Azonban nincs olyan haszna, amely miatt az államnak külön támogatnia kellene – állapította meg a nemzetközi szakirodalom elemzésének tanulságait összegezve a Levegő Munkacsoport újabb tanulmánya.
A közúti gépjármű-közlekedés hasznait naponta tapasztalhatjuk mindannyian. Ezekre a hasznokra hivatkozva, sokan azt állítják, hogy ezt a tevékenységet az államnak közpénzekből támogatnia kell. Amint számos tanulmányból kiderül, az állam ezt minden országban bőségesen meg is teszi: megépíti és fenntartja a közlekedési infrastruktúrát, nem fizetteti meg az okozókkal az általuk előidézett környezeti és egészségügyi károkat, továbbá jelentős adókedvezményeket is nyújt. A közúti gépjárműveket használók által befizetett adók, díjak messze nem fedezik ezeket a költségeket.
A kérdés tehát az, van-e olyan haszna a közúti gépjármű-közlekedésnek, amely indokolná, hogy az államnak külön támogatnia kelljen azt. Ha másként fogalmazunk, már mindenkit elgondolkodtat a felvetés: vajon egyet tud-e érteni azzal, hogy az állam mindannyiunk adójából támogassa az ön szomszédja autózását? Az emberek nagy többsége erre a kérdésre valószínűleg nemmel válaszolna. Az én károm ugyanis ebben az esetben nyilvánvaló: több adót fizetnék azért, hogy még nagyobb dugókban közlekedjek és még szennyezettebb levegőt szívjak. A szomszédom érvelhet azzal, hogy az autója használatával gyorsabban és kényelmesebben fog utazni, a megtakarított időt pihenésre, szórakozásra vagy a családjára fordítja, gyakrabban meglátogatja vidéken élő szüleit, ráadásul az autóját üzleti célból is használja, amivel a társadalomnak külön hasznot hajt. Ez mind igaz lehet, azonban ezzel az érveléssel szinte mindenre lehetne állami támogatást kérni. Gondoljuk el, mennyi hasznot hajt nekünk például a mosógépünk, a cipőnk vagy a számítógépünk!
Többnyire persze úgy merül fel a kérdés, hogy támogassa-e az állam az én autóhasználatomat? Erre a kérdésre az autósok túlnyomó többsége valószínűleg igennel válaszolna. Ugyanakkor nem gondol bele, hogy ezáltal a szomszéd autózásának támogatását is jóváhagyja… A támogatási pénzt pedig valahonnan el kell venni, ingyen ebéd ugyanis nincs. Tehát vagy az adóimat fogja az állam megemelni, vagy pedig pénzt von el az oktatásból, az egészségügyből és más területekről, többek között lerontva gyermekeim tanulási esélyeit és az egészséghez való alkotmányos jogom érvényesülési lehetőségét.
Ezeket a témákat boncolgatja a Levegő Munkacsoport újabb tanulmánya, amelyet Dr. Kiss Károly egyetemi docens írt A közúti és vasúti közlekedés optimális árazása és társadalmi mérlege címmel. A nemzetközi szakirodalom széles körű áttekintése nyomán a szerző levonja a következtetést: a közúti gépjármű-közlekedésnek nincs olyan haszna, amely miatt azt az államnak közpénzekből támogatnia kellene (szakkifejezéssel: nincs externális haszna, külső haszna). A költségeket ebben az esetben (is) a használónak kell(ene) megfizetnie!
Lukács András
a Levegő Munkacsoport elnöke