Országjáró vonatozás a vasútért

A Vasúti Tour de Hongrie csapata április 15-23. között ismét végigutazta hazánk határszéli vasútjait, ezúttal szomorú eseményhez, a menetrend-ritkításhoz időzítve a túra rajtját. A Magyar Közlekedési Klub tagjai több helyen is csatlakoztak a túrához, és polgármesterekkel, települési vezetőkkel, utasokkal beszélgettek. Mint kiderült, egyeztetésről az érintettekkel szó se volt. Az egyik polgármester például a Volántól kapott levélből tudta meg, hogy mely vonatok helyett közlekedik mostantól autóbusz.

A túra Drégelypalánkról indult. A vidéki közlekedés hatékony rendszerének kialakításáért küzdő Vasúti Tour de Hongrie (http://vasut.kteam.hu/index.html) csapata a szokásos célján túl ezúttal azért kelt útra, hogy tiltakozzon és reményt adjon, már azzal is, hogy – miként egy helyi vasutas megfogalmazta a nógrádi szakaszon – láthassák az emberek, vannak még rajtuk kívül is, akiknek fontos a vidék helyzete, a vidék vasútja. Nem volt véletlen a starthely megválasztása: a nógrádi térség mindig is élen járt vasútja megvédésében. Volt, hogy fegyverrel, napjainkban pedig a szavak erejével, összefogással, érvekkel. A Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonalat számos alkalommal be akarták már zárni, de az ott élők – a határ magyar és szlovák oldalán is – mindig megmentették A továbbfejlesztésére is van igény. Magyarok és szlovákok közös pályázatot nyertek, és uniós támogatásból megvalósíthatósági tanulmány készült. A Párkány–Drégelypalánk–Ipolytarnóc–Losonc vonal jó hatással lenne a térség gazdaságára, segítené a helyiek munkába, iskolába járását, életminőségét – mutatta ki a tanulmány. Emellett a két fővárost, Pozsonyt és Budapestet is közelebb hozná Nógrádhoz. Ám a mostani járatritkítás nemcsak e szép terveket teszi kockára, hanem a meglévő vasúti közlekedést is ellehetetleníti.

„Diósjenőig jó a közlekedés” – mondja Drégelypalánk polgármestere –, „de Diósjenőtől Balassagyarmatig a 20 járatpárt 10-re csökkentették. Pedig Budapesttől Drégelypalánkig csak 82 kilométer a távolság, ami most legalább 2 óra vonattal. (Vácig 25-45 perc, onnan 1,5 óra.) Hétvégi rekreációs körzetnek, de akár végleges ideköltözéshez is vonzó a táj érintetlen szépsége, a település szívesen fogadná a pestieket.
Balassagyarmat és Ipolytarnóc között a 11 helyett már csak 3 pár vonat jár. „

Az Ipoly-völgyi vasút a határ mindkét oldalán élőket hivatott szolgálni” – mondja Pulay László, a Civitas Fortissima Kör elnökhelyettese, Balassagyarmat önkormányzati képviselője. – „Miskolctól Pozsonyig lehetne közlekedni vasúton, ha a meglévő pályát felújítanák, a hiányzó szakaszokat újjáépítenék. Az Ipolyon két hidat is átadtak az utóbbi évben, mely segíti a vasúti ráhordást. A mostani járatritkítás viszont katasztrófális következményekkel jár a térségre. A balassagyarmati közvetlen gyorssal például hétvégenként négy tele kocsi diák utazott Budapestre, sokan onnan tovább Szegedre, Pécsre…” Egyeztetésről az érintettekkel szó se volt. Szabó Tibor Ipolytarnóc polgármestere például a Volántól kapott levélből tudta meg a vasúti járatritkítást, azt, hogy mely vonatok helyett közlekedik mostantól autóbusz.

A nógrádiak nem nyugszanak bele a döntésbe, április 3-án Balassagyarmaton tiltakozó nagygyűlést szerveztek, és több ezer aláírással alátámasztott ésszerű menetrendi javaslatot küldtek el a minisztériumhoz.

Ugyancsak az egyeztetést hiányolják a mezőhegyesiek. Mezőhegyesen mintegy 200 főnyi helyi demonstráló fogadta a VTour csapatát. A Mezőhegyes–Újszeged és a Mezőhegyes–Battonya vonalon például a járatok egyharmada maradt csak meg. A város tiltakozó levelet írt a minisztériumnak, az országgyűlési képviselőket is arra kérte, hogy álljanak ki a térség vasútjáért. Mitykó Zsolt alpolgármester elmondta, belátják, hogy gazdasági válság van, mindenkinek áldozatokat kell hoznia, de ha a döntésbe bevonják az érintett településeket, ésszerűbb, az utasoknak kevésbé fájó kompromisszumot lehetett volna kötni. Nem akarnak halott település lenni, elég volt elszenvedni a cukorgyár bezárását, amely 500-600 családnak adott megélhetést. Nem szeretnék a meglévő munkalehetőségeket is elveszteni amiatt, hogy az emberek nem tudnak eljutni a munkahelyükre.

Mészáros Péter, a Magyar Közlekedési Klub elnöke utalt április 13-i nyilatkozatukra, melyben arra figyelmeztettek, hogy a járatritkítás nem közlekedési reform – ez az intézkedés romboló hatású, különösen az olyan nehéz helyzetű térségekben, mint a Viharsarok. Arra bátorította a helyieket, hogy, mint eddig is, hallassák a hangjukat: keressék meg a sajtót, a képviselőket, gyűjtsenek aláírásokat. Ne lehessen arra hivatkozni, hogy alig volt ellenvélemény, panasz.

Neumann István, a túra fő szervezője megjegyezte, hogy az első alkalommal, 2007-ben, hat és fél nap alatt járta körbe az országot, ma ez már csak nyolc és fél nap alatt oldható meg a vasúti kapcsolatok ellehetetlenülése következtében. A hálózat, a járművek itt vannak, azokat értelmetlen félreállítani, a vasút értünk, emberekért van. Végül együtt koszorúztuk meg a vonalnak a vasútállomás falán felállított emléktábláját.

A túra célja az volt, hogy összefogásra, érvelésre buzdítsa a lakosságot, az önkormányzatokat, és arra, hogy problémáikat, érvekkel alátámasztott javaslataikat írják meg a vasút ügyfélszolgálatának, jelezzék a polgármesteri hivatalban, önkormányzati képviselőjüknél. A polgármesteri hivatal pedig kezdeményezzen egyeztetéseket a közlekedésszervező irodával (elérhetősége a www.kti.hu honlapon). A vasúttársaság és a minisztérium kommunikációja szerint az új menetrend nem szentírás, van lehetőség finomításra, igény szerinti ésszerűsítésre, járatok visszaállítására, ám a további szűkítés sem kizárt. Érdemes tehát kitartani a vasút mellett, és minden eszközzel küzdeni, tenni érte. (

A vasúti túráról bővebben a http://vasut.kteam.hu honlapon.)

Somodi Mária
a Magyar Közlekedési Klub (a Levegő Munkacsoport tagszervezete) titkára

Mezőhegyesi képek: https://picasaweb.google.com/111340267226789442268/TourDeHongrie2012BekesiSzemelvenyek?locked=true

Mezőhegyesi helyi tudósítás: http://www.vitalap.hu/index.fcgi?rx&nyelv=hu&menuparam5=1&menuparam_6=309

Hírfigyelő