"Sínen" a BuBi

Ha minden a tervek szerint alakul, 2013 tavaszán Budapest belvárosának utcáira kerülhetnek a közbringák. Mivel már több mint 300 ilyen rendszer működik a világon, volt honnan példákat, tapasztalatokat és ötleteket meríteni (térkép itt) a budapesti rendszerhez. A beruházás megalapozó tanulmányát egy éve a Levegő Munkacsoport is véleményezte.

A budapesti közbringa rendszerről, a BuBiról az Európai Mobilitási Hét keretei között rendezett szakmai fórumot a BKK. Az ötlet nem most merült fel először, de úgy tűnik, most végre forrást is talált a városvezetés a BuBi kivitelezéséhez a KMOP pályázat elnyerésével. A rendszer egy olyan alternatív közösségi közlekedési eszköz, amely szorosan kapcsolódik a tömegközlekedéshez, mondhatni annak integráns része, és amely a város nehezen járható területeit teszi elérhetővé, mondta Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója.
Budapesten valószínűleg a legmodernebb, negyedik generációs közbringa rendszert építik ki, ahol az állomások az igényeknek megfelelően bővíthetők és áttelepíthetők, moduláris rendszerűek, igaz, ez még nem eldöntött. Az állomások általában 500 méterenként helyezkednek majd el, kilenc kerületben 74 gyűjtőállomáson több mint 1000 kerékpárt lehet majd igénybe venni, és egy elektronikus azonosítás után (kártya, bankkártya, mobiltelefon) azonnal biciklire lehet pattanni. Az első fél óra használata ingyenes lesz. A rendszertől a kerékpárhasználat további jelentős növekedését és a biciklizési szokások megváltozását várják a környezetvédelmi előnyökön kívül. Az informatikai rendszer pedig lehetővé teszi az utazási szokások elemzését is, ami a várostervezés és közlekedésfejlesztés hasznos eszköze lehet.
A beruházáshoz kapcsolódóan több főútvonalat is alkalmassá tesznek a kerékpározásra (kerékpársávok), lehetővé teszik a buszsáv használatát, ahol elegendő hely áll rendelkezésre, és több forgalmi lámpánál előretolt kerékpár felállóhelyeket készítenek. Bővítik a forgalomcsillapított utcák számát, újabb kerékpárutakat és kerékpáros nyomokat építenek, jelölnek ki. Összességében 30 kilométernyi egyirányú utcában teszik lehetővé a kétirányú kerékpáros közlekedést. A rendszernek több közúti kereszteződés is „áldozatul esik”, ahol kerékpárosbarát forgalomtechnikai átalakításokat végeznek.
A Levegő Munkacsoport immár két évtizede szorgalmazza a városi kerékpárkölcsönző-rendszerek kialakítását, és kezdetben ezt sokan eretnekségnek tartották. Szerencsére azóta kiderült, hogy a Föld nem lapos és a Nap körül kering.

Lenkei Péter
a Levegő Munkacsoport
Környezeti Tanácsadó Irodájának
vezetője

Hírfigyelő