Továbbra is veszélyben a kamionok vasúton szállítása

Bár úgy tűnik, visszavonják a külföldi kamionok adójának és a ROLA adókedvezményének eltörlését célzó javaslatot, a ROLA ideiglenes állami támogatásának megmaradása még mindig kérdéses. Pedig a ROLA összeomlásával az állam többet veszítene, mint nyerne.

További támogatás a külföldi kamionoknak?

Kamionok további tízezrei zúdulnának útjainkra, ha az Országgyűlés elfogadná a Nemzetgazdasági Minisztérium előterjesztését. Az országgyűlés előtt lévő adótörvény-javaslat ugyanis eltörölni rendelné az Európai Unión kívüli országokból érkező nehéz tehergépkocsik adóját, valamint a ROLÁ-nak nyújtott adókedvezményt. (A ROLA a kombinált fuvarozásnak azon a módja, hogy vasúton szállítják a kamionokat.) A Levegő Munkacsoport tiltakozott a tervezett intézkedés ellen és egyúttal módosító javaslatot juttatott el az országgyűlés gazdasági bizottságának.
Időközben a gazdasági bizottság közlekedési albizottságának elnöke, Manninger Jenő módosító javaslatot nyújtott be az adó és az adókedvezmény megtartása érdekében, és úgy tűnik, sikerült is meggyőznie ennek fontosságáról a pénzügyi tárcát.
A 2012. évre szóló költségvetési törvényjavaslatban viszont nem szerepel a ROLA állami támogatása, ami szintén szükséges lenne ahhoz, hogy a ROLA működése fennmaradjon.

A ROLA fontosságáról

Magyarország tranzitország, a hazánkba belépő nehéz tehergépkocsik nagy része máshova szállít. Ezek a kamionok átgördülhetnek az országon a saját kerekeiken, de vonatra is szállhatnak. Ez utóbbi kombinált fuvarozás a ROLA. Német rövidítés, feloldása Rollende Landstrasse, vagyis gördülő országút. A gépkocsivezetők utazva pihenhetnek, így nem okoznak olyan baleseteket, amelyeket a fáradtság, álmosság okoz, és amelyekről naponta hallunk szomorú példákat.
Egyetlen villamos mozdony 25 kamion kipufogógázától és zajától mentesíti a környezetet, és 2 500 000 személygépkocsiénak megfelelő terheléstől mentesíti az útburkolatot.

Miért szükséges támogatni a ROLÁ –t?

Jellegzetes példája a magyarországi versenytorzító, a vasúttal szemben a közúti közlekedést pártoló szabályozásnak, hogy minden társadalmi és nemzetgazdasági előnye ellenére is drága a fuvarozónak a kamionok vasúti szállítása. Egy kamion vasúti továbbításának ára körülbelül 25 százalékkal magasabb annál, mintha ugyanaz a kamion a közúton gurulna, mert a kamionok nevetséges átalányért használhatják az utakat, a kamionszállító vonat után viszont meg kell fizetni Európa egyik legmagasabb kilométerarányos vasúti pályahasználati díját. Mindezeket figyelembe véve a költségvetés 2007 óta támogatja a ROLA-fuvarozást, és erre szükség van továbbra is egészen addig, amíg a kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetésével szolgáltatásarányossá válnak a közúthasználat költségei.
Felmerül a kérdés, hogy a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben milyen forrásból lehet továbbra is kifizetni a ROLA-vonatok költség-kompenzációját. A válasz erre az, hogy ezek a vonatok, ha közlekednek, maguk kitermelik ezt az összeget. A vasúti pálya fenntartása állami feladat, és a ROLA-vonatok után teljes mértékű vasúti pályahasználati díjat kell fizetni. Ha tehát támogatás híján megszűnik a ROLA-szolgáltatás, a kieső bevételt a már ma is botrányosan rossz állapotú pálya használható állapotban tartása végett pótolni kell az állami költségvetésből. Nem is beszélve az útfenntartás és a környezetszennyezés növekvő költségeiről, amelyek szintén az államháztartást terhelik.
Tehát a támogatás – valójában költség-kompenzáció – nemhogy többletkiadás lenne, de többletbevételt generál.

 

Magyarország 2004-ben belépett az EU-ba. Ezáltal megszűnt a magyar és a többi újonnan csatlakozott ország kamionosainak az engedélykötelezettsége az EU tagországaiban, és a tagországok fuvarozóinak kilométer- és súlyarányos útdíjfizetési kötelezettsége Magyarországon. Emiatt 2005-ben 50 000-rel kevesebb kamion szállt vasútra, mint egy évvel korábban. Bulgária és Románia 2007-ben lépett be az EU-ba. Ekkor eltűntek a ROLÁ-ról a bolgár és román kamionok is. A ROLÁ-t a teljes leállástól állami támogatással és adókedvezménnyel sikerült megmenteni.
Ha most megszűnik a ROLA, az újraindítása jóval nagyobb költség lesz akkor, amikor a kormány – ígéretéhez híven – 2013 januárjában bevezeti a kilométer- és szennyezésarányos útdíjat, és megszűnik a közúti szállítás versenyelőnye a vasúttal szemben. Tehát szükséges a ROLA állami támogatását 2012-ben is legalább az ideihez hasonló mértékben biztosítani.

Lukács András
a Levegő Munkacsoport elnöke

Hírfigyelő