A Megújuló Energia Kommunikációja (RE-Communicate) címmel rendeztek tanácskozást Brüsszelben2013. február 12-én az IEA-RETD (Nemzetközi Energia Ügynökség – Megújuló Energia Technológia Telepítés), a Fenntartható Fejlődés Nemzetközi Intézete (IISD) és a Német Zöld Költségvetés Szövetség (FÖS) szervezésében. A rendezvényen a Levegő Munkacsoport kommunikációs megbízottja is részt vett. Ez a találkozó már a második volt ebben a témában, 2012 novemberében rendezték meg az elsőt. Európa számos országából és az Egyesült Államokból is jelen voltan kommunikációs szakemberek, környezetvédelemben (is) érdekelt szakemberek, illetve egyesületek képviselői és egyéni érdeklődők is.
Kristian Petrick, az IEA-RETD projektvezetője a bevezetőjében felvázolta, hogy a megújuló energia technológiák bevezetését nem anyagi okok korlátozzák, hanem az információ hiánya. Ha a döntéshozók és az állampolgárok tisztában lennének a nem megújuló, fosszilis energiahordozók hosszútávon megjelenő, rejtett költségeivel, akkor tudnák reálisan értékelni a megújuló energia költségét. Egy kezdeti befektetéssel néhány év alatt elérhető a költségek jelentős csökkenése, hosszabb távon pedig az egyetlen járható út a megújuló energiákra való építés lesz.
A tanácskozás arra kereste a megoldást, hogy az információk hogyan juthatnak el mindenkihez, azokat söpörjék a szőnyeg alá a döntéshozók és az ipar képviselői, és egy új hozzáállás kialakítását motiválják. Az előadásokból kiderült: nem csak az információk a fontosak, hanem az is, hogy ezeket hogyan adjuk át.
Hogyan érjük el, hogy az üzenet eljusson a címzetthez?
Az IISD képviseletében előadást tartott Richard Bridle és Aaron Leopold, amelyben hangsúlyozták, hogy felméréseikből arra kell következtetniük, hogy egyrészt őszinteségre, az informátor megbízhatóságára van szükség a társadalom meggyőzéséhez, másrészt egy pozitív kép kialakítására. Erre mutatott be egy szép példát Jacqueline Cottrell, az Európai Zöld Költségvetés (Green Budget Europe) szervezettől egy dán kisváros történetén keresztül. Egy projekt figyelmes megtervezésével elérhető, hogy egy szélturbina ne a táj elcsúfítójaként, hanem közösségépítő eszközként vonuljon be egy térség (kisebb város, falu) lakóinak tudatába. Fontos tisztában lenni azzal, hogy az embereket a döntéseikben nem pusztán a racionalitás irányítja. Sok érzelmi, pszichológiai tényezőt figyelembe kell venni, ha el akarunk érni valamit, főleg, hogy az ipari, a politikai és kereskedelmi szektor jelentős mértékben épít erre a tulajdonságra (például mindenki hallott már a reklámpszichológusokról).
Jonathan Collings a Collings and Monney szervezettől arról beszélt, hogy miként harcolhatunk a megújuló energia rossz sajtója ellen, amit tapasztalhatunk mindenhol Európában. Egyrészt proaktivitásra van szükség, először mi írjunk, beszéljünk az új fejleményekről, ezzel például a megújuló energiák oldalára állíthatjuk azokat a társadalmi szereplőket, akiknek nincs kialakult véleményük, nem elkötelezettek sem ellene, sem mellette. Másrészt minél többet kell nyilatkozni, nekünk magunknak kell megkeresnünk az újságírókat, nehogy valaki olyat találjanak meg, aki téves információkat ad nekik. Fontos, hogy a jó történetekre építsünk, sok ilyet is találni, csak a sajtó jellemzője, hogy a rossz hír számít népszerűnek. Megbízható információkat kell közvetíteni, hogy nehogy elveszítsük az emberek bizalmát, minden téves közlést ki kell javítanunk, kommentálni kell, valamint minden népszerű elérési módot használni kell.
Abban minden résztvevő egyetértett ezen a találkozón, hogy fontos meghatározni egy üzenet címzettjeinek csoportját, nem lehet általánosságban „az emberekhez” szólni. Más szempontból veszi fontolóra a megújuló energiák alkalmazását egy személy a családja számára, egy cég vezetője a berendezései működtetésére és egy döntéshozó politikus, aki az egész országára vonatkozó irányokat kell kidolgozzon. A humor lehet még egy jó elérési módja az embereknek, erre egy példa található itt.
A résztvevők a tartalmas nap végén egyetértettek abban, hogy sok jó, a fenntartható fejlődést elősegítő, szemléletformáló programot szerveznének lelkes, akár önkéntes emberek, de a legtöbb esetben ennek anyagi korlátai vannak.
Szegő Judit
környezetkutató
a Levegő Munkacsoport megbízásából
Támogassa a megújuló energia hírvivőit!
Támogassa a zöld civil szervezeteket!
Támogassa a Levegő Munkacsoportot!