Városnéző buszok környezetvédelmi besorolásának szigorítása - levél Tarlós István Főpolgármester Úrnak

Tisztelt Főpolgármester Úr!

A Fővárosi Közgyűlés részére megküldésre került a városnéző buszok környezetvédelmi besorolásának szigorításáról szóló 2246/2009. (12.17.) Főv. Kgy. határozat határidejének módosításáról szóló előterjesztés. A tervezett módosítás szerint Budapesten a városnéző buszok 2011. január 1. helyett csak 2011. április 1-jétől kezdve kell, hogy megfeleljenek az EURO IV-es (vagy annál jobb) normának.
Javasoljuk, hogy EURO IV helyett EURO V normát írjanak elő, és, ha szükséges, a határidőt hosszabbítsák meg 2011. július 1-ig. Javaslatunkat az alábbiakkal indokoljuk.
A Fővárosi Önkormányzat egyik legsürgetőbb teendője a részecskeszennyezés (PM10) csökkentése. A részecskeszennyezés Budapesten évente több mint 3000 ember idő előtti haláláért , több mint százezer megbetegedésért , összesen legalább egymillió betegen eltöltött napért felelős. A PM10 az egyik oka annak, hogy az asztmás megbetegedések száma Budapesten az utóbbi 25 évben a tízszeresére, a tüdőrákosoké több mint háromszorosára nőtt. Egyre több gyermek szenved asztmában, allergiában, ami régebben egyáltalán nem volt jellemző. Az egészségügyi határérték túllépése miatt az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen, legutóbb 2010. október 28-án küldött figyelmeztetést Magyarországnak , és mindössze két hónap haladékot adott, hogy érdemi, számon kérhető intézkedéseket hozzon a PM10-szennyezés csökkentésére.
A PM10-szennyezésért elsősorban a dízel üzemű gépjárművek a felelősek. Egészség- és környezetvédelmi szempontból kizárólag az EURO V-ös normának megfelelő járművek engedélyezése elfogadható, hiszen ezek gyakorlatilag nem bocsátanak ki PM10-et.
Mindmáig nem eléggé közismert, hogy az emberi egészségre gyakorolt hatásukat tekintve az EURO IV-es járművek rosszabbak, mint az EURO III-asok. Ennek oka a következő.
Sajnos a gépjárművek típusvizsgálatakor csak a 10 mikrométer átmérő alatti részecskék össztömegét veszik figyelembe. Egy EURO IV-es az EURO III-as motornál nagyobb mennyiségben (nem a tömegét, hanem a számukat tekintve) juttat a környezetbe olyan ultrafinom dízelkormot, amelynek átmérője két nagyságrenddel kisebb, bár összességében csökken a kibocsátott részecskék tömege. Bár a szállópor össztömegéhez viszonyítva, az ultrafinom részecskék aránya talán a 2 százalékot sem éri el, ha viszont a számukat nézzük, akkor a motorikus eredetű szennyezés 99,995 százaléka ultrafinom részecske! Ebből a szempontból az EURO III-as, sőt az EURO II-es motor is jobb, mint az EURO IV-es, hiszen az előbbiek elsősorban nagyobb méretű részecskéket juttatnak a levegőbe.
A szilárd anyagok kopásából eredő részecskék szétesése 1 mikrométeres átmérőnél véget ér. Például a gumikopásból, fékekből, felkevert porból a levegőbe kerülő részecskék mérete nagyobb, mint 1 mikrométer. Az 1 mikrométernél nagyobb részecskék mindig is előfordultak a természetben, és ezért az evolúció során az élőlényekben kialakult egy olyan rendszer, mely kiszűri, eltávolítja ezeket. Ugyanakkor a dízelkorom ultrafinom részecskéivel szemben az evolúció nem alakított ki hatásos eltávolító mechanizmusokat, hiszen ilyenek a természetben lényegében nem fordultak elő. Ezek az elégetlen szénhidrogének, amelyek korom formájában hagyják el a járművek motorját, átlagosan csupán 0,1 mikrométer átmérőjűek.
Tehát az EURO IV-es motorok épp azokat a részecskék bocsátják ki leginkább, amelyeket az Egészségügyi Világszervezet (WHO) különösen veszélyesnek nyilvánított. Ezek az apró koromrészecskék a tüdőhólyagok membránján keresztül a vérkeringésbe vagy akár a szaglóidegen keresztül az agyba jutnak, ahonnan soha nem távoznak! (Ellentétben a nagyobb részekkel, melyek a zsebkendőben kötnek ki.)
Ha a Fővárosi Közgyűlés a városnéző buszokra most jóváhagyja az EURO IV-es normát, akkor az üzemeltetőik ennek megfelelő szűrőt fognak felszerelni, és utána joggal kifogásolhatják, hogy egy és háromnegyed év múlva újabb szűrőcserét követel rajtuk az önkormányzat, azaz kétszer kell kifizetniük a szűrők költségét. Ezért is javasoljuk azt, hogy kapjanak haladékot 2011. július 1-jéig, azonban az idegenforgalmi főszezonban már csak EURO V-ös minőségű (vagy annál jobb) motorokkal vehessenek részt a forgalomban.
Nem elfogadható érv, hogy azért kell beletörődnünk egészségünk veszélyeztetésébe, mert a vállalkozásoknak nincs pénzük a korszerű normáknak megfelelő szűrők felszerelésére. Az EU figyelmeztetése is azt jelzi, hogy az ilyen szűrők ugyanúgy hozzá kell hogy tartozzanak a járműhöz, mint a fék vagy a fényszóró. Fel sem merülne senkiben, hogy ez utóbbiakat „pénzhiány” miatt elhagyják.
Emlékeztetnénk Önt még arra is, hogy a Legfelsőbb Bíróság már 11 évvel ezelőtt leszögezte : „környezetveszélyeztetés esetén a gazdasági érdekek nem mérlegelhetők”.
A fenti indokok alapján kérjük, támogassa javaslatunkat.

Köszönettel és üdvözlettel:

Lukács András
elnök

Hírfigyelő